AnonymBruker Skrevet 13. november 2018 #1 Skrevet 13. november 2018 Hei! Jeg har i flere år slitt med overspising. Er i utgangspunktet normalvektig og pleide å ligge stabilt på ca 55 kg. De siste 4-5 årene har jeg gått en del opp i vekt, og har nå nådd 70 kg! Som nevnt innledningsvis har jeg slitt med dette lenge, og sliter med å få et normalt kosthold. Det går som regel i det samme sporet: jeg spiser sunt i nesten en uke det blir lørdag og jeg skal unne meg noe, og det ender meg at jeg klikker helt og spiser mye og klarer heller ikke stoppe. De påfølgende dagene går da også med til å spise store mengde mat, helst usunt. Også går jeg over til å spise lite/ingenting eller sunt og strengt. Så gjentar dette seg, og jeg begynner å bli lei av dette og ønsker å få til en annen løsning som fungerer bedre for meg. Ønsker gjerne å høre deres tips eller egne erfaringer. Det er først å fremst det å kunne klare å stoppe å spise når jeg er mett, jeg trenger hjelp med. Ønsker veldig sterkt å gå tilbake til min trivselsvekt, fordi dette går veldig ut over psyken min også. Jeg tenker ikke å begynne å trene med det første, da jeg har prøvd dette flere ganger og aldri fått det til som en rutine. Er utrolig dårlig form også, så tror jeg må fokusere på kostholdet først. Jeg vet at mange anbefaler ett stabilt blodsukker, men jeg kan overspise store mengder selv om jeg har spist regelmessig en liten periode. Tror kanskje det ikke er lurt for meg å "nekte" meg mat, og ønsker gjerne å leve etter regelen at man kan spise alt, bare ikke alltid. Anonymkode: 8a068...1c2 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2018 #2 Skrevet 13. november 2018 Her vil jeg følge med på rådene du får:) Har det veldig likt som deg. Eneste forskjell er at jeg kaster opp de dagene jeg overspiser, så jeg veier ikke mye. Men det er jo et stort problem, og det er slitsomt at mat kan ha så mye makt! Jeg tenker jo kanskje at å ikke ha dager hvor man er veldig streng kan være en begynnelse...? Anonymkode: e4ada...755 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2018 #3 Skrevet 13. november 2018 Det der med å "unne seg" får store konsekvenser tydeligvis, så kutt ut det. Ikke kjøp alt det du ikke skal ha, for er det i hus så blir det spist. Få deg en app, myfitnesspal eller Lifesum eller noe, legg inn ALT du spiser, og hold deg til den maks kalorier du skal ha pr dag, hver dag, aldri over maks. Når du når maks pr dag, så skal du ikke ha mer den dagen. Ferdig. Da vil du garantert gå ned. Anonymkode: 6cb73...d7e
AnonymBruker Skrevet 13. november 2018 #4 Skrevet 13. november 2018 Søk hjelp for dine spiseforstyrrelser. Anonymkode: 88265...c97 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2018 #5 Skrevet 13. november 2018 Altså...du klarer ikke streng regime så jeg ville droppet kaloritelling og heller gjort noen justeringer i første omgang. Så unngår du å sprekke med en gang, men heller får til en varig endring. Problem nr 1: junkfood Lag egen, aldri bestill. Bruk feks mager ost på pizza, kyllingkjøttdeig og pøs på med grønnsaker for å nevne ett eksempel. Gjør usunne retter sunnere. Problem nr 2: sukker. ALDRI drikk sukkerholdig brus. Gå for lettvarianter. Og når du skal unne deg søtsaker så ikke kjøp de, bak de og lag de selv . Da må du jobbe for de. Etterhvert så bytter du ut sukker med sukrin og tar knekken på sukkeravhengighet. Problem nr 3: inaktivitet. Få deg en fitbit å logg stegene dine. Bestem deg for ett tall og ha det som mål hver dag. Alt i alt så handler det om å ta sunnere valg og velge magre produkter. Popcorn over potetgull. Husk å drikk ett glass vann før du spiser. Når man sliter med overspising så nytter det ikke å satse på viljestyrke alene. Det er dømt til å mislykkes. Babysteps. Anonymkode: 9511e...43a 1
Edinbruh Skrevet 13. november 2018 #6 Skrevet 13. november 2018 - Spis ting som metter. Kjøp fullkornsris istedetfor vanlig ris, fullkornspasta istedetfor vanlig pasta, bønner og linser, grønnsaker osv. - Spar kalorier der du kan, men ikke straff deg selv. Gå for magert kjøtt og magre meiereprodukter. Hvis du er småsulten, ta deg litt nøtter, en skive, et eple osv. men hold det til det. - IKKE lag mye mer mat enn det du bør spise til middag. Lettere å overspise hvis du har overberegnet porsjoner. Ikke ta for store porsjoner heller. Ta en fin porsjon, spis den relativt sakte og ta heller en liten ekstra porsjon senere. - Ikke ta for store handlerunder på en gang. Prøv å planlegg et budsjett, men ikke ha for mye godsaker eller mat liggende rundt. Det er lett å lure seg selv og tenker at man skal ha det liggende, men det funker ofte ikke sånn. Fører til overspising for deg tror jeg. Et godt poeng å ta med seg også er at man ikke skal bli så altfor mett hvis man spiser riktig. Tror mange idag har helt glemt sultfølelsen. Utenom middag så skal du helst ikke føle deg for mett, bare ikke sulten og i dårlig form. Prøv å spis maks. 1 stort måltid, 2-3 mindre måltider og kanskje litt smått slikt som frukt ellers. 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2018 #7 Skrevet 14. november 2018 Jeg tror det er mange årsaker bak overspising og det finnes ikke noen quick fix for noen av dem. For de fleste er det et langt og omfattende arbeid, det er det for meg i alle fall. Jeg er enda ikke helt i mål, har fått bedre kontroll, men det har vært mye prøving og feiling. Du må prøve deg fram for å finne ut hva som fungerer for akkurat deg, bare husk å vær standhaftig nok til å fortsette med arbeidet når du går på en smell, for det gjør vi alle. De tispene jeg kan gi som har fungert for meg er: 1. Tenk over hvorfor du overspiser. Hvilke mønstre leder til overspising? Er det noen tanker, følelser, situasjoner eller matvarer? Jeg er en person som spiser følelsene mine, jeg spiser når jeg er engstelig, skuffet, kjeder meg, er glad (det skal feires) osv. Særlig har jeg en tendens til å belønne meg selv med mat. Denne uka har vært tøff eller gått veldig bra, da fortjener jeg å unne meg noe godt. Når jeg har denne kunnskapen om mine egne tankemønstre er det også lettere å kontrollere spisemønsteret. Jeg vet da at når jeg gruer meg til noe, er det nettopp det som gjør at jeg føler trang til å stappe i meg en hel sjokoladeplate. 2. Spis nok mat! Jeg kan ikke få understreket nok hvor viktig dette punktet er. Hvis du spiser for lite en hel uke er det ikke rart at du går på en smell. Når du går i kaloriunderskudd vil kroppen kjempe mot deg og som overspiser har du ikke viljestyrke nok til å håndtere dette. Målet burde først og fremst være å få kontroll over overspisingen, ikke på vektnedgang. Disse to henger uansett sammen, får du kontroll på overspisingen vil du også gå ned i vekt. Når du har holdt et fornuftig spisemønster over noen måneder kan du begynne å tenke på å ligge i et moderat underskudd. Du har brukt tid på å legge på deg, det vil ta tid å gå ned de samme kiloene. 3. Unngå trigger foods så langt det lar seg gjøre, ikke bruk disse til å belønne deg selv. Trigger foods er mat som du ofte eller alltid overspiser. Mine er brød, kaker, gjærbakst, vaffel, enkelte typer pålegg, pizza, sjokolade og potetgull. Ønsker du ikke å nekte deg selv noe, se punkt 5. 4. Finn alternativer du kan kose deg med eller unne deg. Jeg kjøper en proteinbar, pepsi max, gresk yoghurt, skyr eller frukt når jeg skal unne meg noe godt. Skal jeg lage pizza eller vafler, lager jeg en sunnere hjemmelaget variant i porsjonsstørrelse. 5. Ikke lag mer mat enn du kan tillate deg selv å spise samme dag. Skal du unne deg noe, ikke kjøp inn mer enn du burde spise samme dag. 6. Spis mye proteiner, grønnsaker og grove kornprodukter, det holder deg mett og tilfreds lenge. 7. Til slutt litt tøff kjærlighet: Du må være klar til å ofre den følelsen som overspisingen gir deg og ta ansvar for dine egne handlinger. Du «klikker» ikke bare og overspiser, å overspise er et valg du tar. Vær ansvarlig for dine egne valg. Anonymkode: 66b23...de9 6
AnonymBruker Skrevet 14. november 2018 #8 Skrevet 14. november 2018 For meg hjalp det å bytte ut brød med linser og erter. Man blir fortere mett og man kan ikke overspise på det. Byttet ut tid, pasta og potet med andre grønnsaker. Gikk ned 10 kg på 1 mnd. Var enorme mengder vann i kroppen også. Så gikk ikke ned 10 kg fett altså Anonymkode: bbbf2...2f0
AnonymBruker Skrevet 14. november 2018 #9 Skrevet 14. november 2018 Jeg syns innlegget til anonym bruker ...de9 hadde mange fine råd Jeg ville også vært forsiktig med å telle kalorier, som f.eks. med appen lifesum. Det er fordi jeg tenker det høres ut som du har et så problematisk forhold til mat at dette kan stresse deg. Det er imidlertid fordi jeg har hatt spiseforstyrrelser selv, og vet at jeg ikke har godt av å bruke den. En liten ting jeg har lyst til å nevne, er at du kanskje kan prøve å tenke at alt er ikke ødelagt om du sprekker helt en lørdag. Når det skjer, høres det ut som det er fordi du har spist for lite og vært for streng gjennom uka. Så det er ikke så rart. Hvis du gir deg selv forståelse for det, er det kanskje lettere å gå tilbake til å spise sunn mat og passelig mengde igjen neste dag. Det er ikke sånn at alt er ødelagt sånn at du likegjerne kan fortsette i samme sporet. Anonymkode: 2be8d...fd8 1
sommerfugl12345 Skrevet 14. november 2018 #10 Skrevet 14. november 2018 Dette er et veldig vanskelig og sårt tema.. Om du ønsker noen ekstra tips så send meg ei melding ☺️
Gjest Skrevet 14. november 2018 #11 Skrevet 14. november 2018 Kjære trådstarter, jeg må dessverre stenge tråden din. Årsaken til det er at vi moderatorer ikke kan passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg i den situasjonen du er i nå. En annen grunn er at vi ikke vet noe om hvilke kompetanse som ligger til grunn for de svarene du måtte få. Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Rådgivning Om Spiseforstyrrelser. De kan du kontakte på både mail og telefon. De har bred erfaring med spiserelaterte problemer, og kan være gode å snakke med når man er i en vanskelig situasjon, slik du beskriver. Snakk også gjerne med legen din eller noen du kjenner om problemene, det er vondt å sitte med slike ting alene. Hvis du synes det er vanskelig å ta opp, kan du vise dem det du har skrevet her. Håper du får hjelp til å bli frisk, ingen skal måtte ha det sånn som du har det nå. Lykke til, Ann Christin, mod
Anbefalte innlegg