AnonymBruker Skrevet 13. november 2018 #1 Skrevet 13. november 2018 Hei! Jeg skal ut i studier neste år. Har da funnet ut av utdanningen som AFIS-fullmektig virker interessant. Her er et av opptakskravene «avklart verneplikt». Jeg har ikke blitt kalt inn til sesjon, mest sannsynlig pga jeg trykket 0 på motivasjon for militæret. Har jeg da avklart verneplikten og kan søke på studie? Anonymkode: ae83f...a75
AnonymBruker Skrevet 13. november 2018 #2 Skrevet 13. november 2018 Og vet forresten hva som stemmer om opptakskrav? På hjemmesiden står det: Søkere må: Ha fylt 19 år senest 28. februar 2018 Ha avklart verneplikt Ha bestått generell studiekompetanse fra videregående skole, med gjennomsnittskarakter 3,5 eller bedre. Søkere med relevant fagbrev eller realkompetanse kan vurderes. Søkere med utdanning fra utlandet må ha denne godkjent og dokumentert gjennom NOKUT Beherske norsk muntlig og skriftlig. Du må dokumentere norskkunnskaper fra videregående skole med minimum karakter 3. Søkere uten vitnemål fra norsk videregående skole må ha bestått norsk CEFR-språktest med minimum nivå B2 Ha meget gode engelskkunnskaper Tilfredsstille krav til Luftfartstilsynets bakgrunnssjekk Tilfredsstille helsekrav for AFIS-tjeneste mens på utdanning.no står det: Opptakskrav Du må gjennom to opptaksprøver for å komme inn på utdanningen. For å bli innkalt til opptaksprøve må du tilfredsstille en del krav: Du må ha fylt 21 år, ha avklart verneplikt, ha generell studiekompetanse med gjennomsnittskarakter fra videregående skole på 3,5 eller bedre, med gode norsk og engelsk kunnskaper. Du må også ha sikkerhetsklarering og uttømmende politiattest, og tilfredsstille fastsatte helsekrav til AFIS-tjenesten. vet noen hvilken aldersgrense som er riktig? Anonymkode: ae83f...a75
AnonymBruker Skrevet 14. november 2018 #3 Skrevet 14. november 2018 Ingen som kan svare på spørsmålet mitt i innlegg 1? Fant ut av det med alderen, man kan søke når man er 19, men lurer fortsatt på det med verneplikt. Anonymkode: ae83f...a75
solmåneogstjerner Skrevet 16. november 2018 #6 Skrevet 16. november 2018 På 14.11.2018 den 0.04, AnonymBruker skrev: Ingen som kan svare på spørsmålet mitt i innlegg 1? Fant ut av det med alderen, man kan søke når man er 19, men lurer fortsatt på det med verneplikt. Anonymkode: ae83f...a75 At den er avklart betyr ganske enkelt at den er avklart. Altså at du har enten gjennomført, eller har fått beskjed om du skal eller ikke. Du har altså ikke avklart verneplikt. Du kan ringe forsvaret og spørre om hva du kan gjøre med det. Når den er avklart så får du et brev slik at du har dokumentasjon. 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #7 Skrevet 16. november 2018 4 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: At den er avklart betyr ganske enkelt at den er avklart. Altså at du har enten gjennomført, eller har fått beskjed om du skal eller ikke. Du har altså ikke avklart verneplikt. Du kan ringe forsvaret og spørre om hva du kan gjøre med det. Når den er avklart så får du et brev slik at du har dokumentasjon. Men er det ikke avklart når jeg har fått brev om at jeg ikke blir kalt inn til sesjon? Anonymkode: ae83f...a75
Sliten&kjørt52 Skrevet 16. november 2018 #8 Skrevet 16. november 2018 (endret) 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men er det ikke avklart når jeg har fått brev om at jeg ikke blir kalt inn til sesjon? Anonymkode: ae83f...a75 Mulig jeg blingser, -men ser ikke du skriver att du har fått brev ..? Ringe rulleførende enhet, -Værnepliktskontoret du tillhører, -be de sende dokumentasjon ? A.(CAVE:Fnatt) Endret 16. november 2018 av Sliten&kjørt51
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #9 Skrevet 16. november 2018 17 minutter siden, Sliten&kjørt51 skrev: Mulig jeg blingser, -men ser ikke du skriver att du har fått brev ..? Ringe rulleførende enhet, -Værnepliktskontoret du tillhører, -be de sende dokumentasjon ? A.(CAVE:Fnatt) Jeg fikk et brev slik som alle andre på min alder der det stod at jeg ikke har blitt kalt inn til sesjon. Hvor jeg har brevet er derimot et godt spørsmål, så mulig jeg må spørre om å få sendt det på nytt😅 Men, er dette brevet/avslaget på sesjon et «bevis» på at jeg da har avklart verneplikt? Anonymkode: ae83f...a75
Sliten&kjørt52 Skrevet 16. november 2018 #10 Skrevet 16. november 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk et brev slik som alle andre på min alder der det stod at jeg ikke har blitt kalt inn til sesjon. Jeg hadde ringt rulleførende enhet, Værnepliktskontoret, -så får du 100% avklaring,og evt. glassklar dokumentasjon. Jeg søkte meg ut når 18, - nå 51, så kan ikke svare på hvordan dagens system funker. Best å ringe, tenker jeg. -Og lykke til med søknad 🙂 A.(CAVE:Fnatt)
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #11 Skrevet 16. november 2018 Akkurat nå, Sliten&kjørt51 skrev: Jeg hadde ringt rulleførende enhet, Værnepliktskontoret, -så får du 100% avklaring,og evt. glassklar dokumentasjon. Jeg søkte meg ut når 18, - nå 51, så kan ikke svare på hvordan dagens system funker. Best å ringe, tenker jeg. -Og lykke til med søknad 🙂 A.(CAVE:Fnatt) Da gjør jeg det, takk for svar😊 Anonymkode: ae83f...a75
solmåneogstjerner Skrevet 16. november 2018 #12 Skrevet 16. november 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men er det ikke avklart når jeg har fått brev om at jeg ikke blir kalt inn til sesjon? Anonymkode: ae83f...a75 Du skrev at du ikke har blitt kalt inn. Ikke at du hadde fått brev om at du ikke kommer til å bli kalt inn. Så da misforsto jeg. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå