AnonymBruker Skrevet 13. november 2018 #1 Skrevet 13. november 2018 Hvor skal jeg begynne...?! Mannen og jeg har felles konto til regninger , hvor vi setter inn likt beløp. Pga ulik lønningsdag , kommer penger inn der til ulik dato. Den sist tiden ser jeg mannen « låner « penger av denne felles kontoen når han er tom. Noe han aldri har nevnt for meg , men jeg ser det i nettbanken. I tillegg bruker han kredittkort, og grunnen er at resterende beløp bruker han på seg selv. Han har ikke mye igjen hver måned men allikevel bruker han det på seg selv. Jeg maser om en buffer konto, i tillegg har vi snakket om å spare til en ferie sammen. Jeg er den eneste som sparer, og jeg har alltid hatt kontroll på økonomien. Det siste halvåret har det blitt verre , og mannen er tom etter 1,5 uke etter lønn. Da må jeg betale hans del av kaka til mat , utstyr til barna , og annet nødvendig vi trenger. Pga hans forbruk henger han etter hver mnd , selv om han har fått bonus på jobb av og til, og jeg har tenkt han nå har mulighet til å hente seg inn, kanskje spare noe til familien osv, så er det ingenting igjen. Jeg har ikke råd til å kjøpe meg nye klær, gå til frisør eller gjøre mine ting lenger pga han. Barna trenger ting, og barnebidraget dekker ikke alltid dette. Jeg tjener ganske greit , og har ofret så mye for den jobben så vi kan ha det godt med pengene , men alt blir borte og ingenting på sparing lenger . Jeg blir bekymret og stresset over dette ,og jeg tar set opp ofte. Mannen føler på dette , men det skjer ikke noe. Jeg synes det er surt å tenke på at jeg må betale ekstra ( kan jo ikke la være å handle mat og bleier feks!) pgs han skal være storrøyker eller drikke øl i helgene.. Detye handler om prioriteringer , og jeg blir så sur for at han velger seg selv og sine behov.. Jeg tør ikke sette alle pengene mine på felles kontoen, da vet jeg pengene mine går til tull som røyk og øl, eller hans hobbyer. Jeg føler han sniker seg rundt meg, henter penger på regningkonto, uten å si noe til meg, så jeg ønsker noe kontroll selv... Noen flere som har det sånn? Råd? Anonymkode: 7270a...2b2 1
Brunello Skrevet 13. november 2018 #2 Skrevet 13. november 2018 (endret) Dersom han ikke klarer å bidra tilstrekkelig til familiens økonomi, krever du at han reduserer kostnadene sine. Det mest åpenbare ut fra innlegget ditt er at han må slutte og røyke. Dersom det ikke er nok, må han vurdere hvilke hobby som må ryke. Endret 13. november 2018 av Brunello Feil 11
Brunello Skrevet 13. november 2018 #3 Skrevet 13. november 2018 Øl i helgen må selvsagt også ryke relativt raskt dersom det dreier seg om å drikke mer enn en øl eller to til maten. 5
AnonymBruker Skrevet 13. november 2018 #4 Skrevet 13. november 2018 Del regningene i 2 i en periode og ikke sett noen som helst penger på felleskontoen Anonymkode: ca584...d0c 16
Outlander Skrevet 13. november 2018 #5 Skrevet 13. november 2018 Med engang han setter inn penger til felles kontoen, overfører du den til en ny konto (med dnb kan du lage så mange kontoer du ønsker) og betal regninger utifra den. DA har han ikke mulighet å overføre penge fra noen steder og hvis han er tomt for penge før neste lønnen har kommet, tough shit. 16
AnonymBruker Skrevet 13. november 2018 #6 Skrevet 13. november 2018 Dette går ikke, og det må mannen også forstå. Her hadde jeg opprettet en egen konto i min nettbank og forlangt at alle pengene til regninger, matt og annet skal dit. Du blir i såfall ansvarlig for å betale regningene. Da vet han at det han har igjen på konto er det han kan bruke på seg selv. Vi gjør noe lignende, men her overfører samboer et fast beløp hver mnd. direkte til meg. Jeg tjener og betaler såpass mye mer enn han hver mnd. at det funker her. Dessuten har han null kontroll på økonomien selv. Dette er ikke en optimal løsning, for mannen din (og min for den saks skyld) burde jo ideelt sett klare å håndtere økonomien sin selv. Jeg tenker likevel at det er bedre enn den situasjon som er i dag. Anonymkode: d6b61...f69 8
AnonymBruker Skrevet 13. november 2018 #7 Skrevet 13. november 2018 23 minutter siden, Brunello skrev: Dersom han ikke klarer å bidra tilstrekkelig til familiens økonomi, krever du at han reduserer kostnadene sine. Det mest åpenbare ut fra innlegget ditt er at han må slutte og røyke. Dersom det ikke er nok, må han vurdere hvilke hobby som må ryke. Det har jeg krevd lenge , men det blir bare prat, ingen handling. Han må slutte med mange ting, for han har ikke penger, men det skjer ingenting. Han vet vel han kan bruke MasterCard eller jeg betaler , så da er det « greit «. Skjønner ikke at det ikke er lavmål for en mann at kona må betale hans del? Han kan aldri spandere en middag ? Aldri kjøpe noe til barna? At jeg må droppe mine ting pga jeg blir tom fordi han ikke betaler 50/50. Anonymkode: 7270a...2b2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2018 #8 Skrevet 13. november 2018 13 minutter siden, Outlander skrev: Med engang han setter inn penger til felles kontoen, overfører du den til en ny konto (med dnb kan du lage så mange kontoer du ønsker) og betal regninger utifra den. DA har han ikke mulighet å overføre penge fra noen steder og hvis han er tomt for penge før neste lønnen har kommet, tough shit. Kan gå, men da blir det mer på mastercardet.. Anonymkode: 7270a...2b2 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2018 #9 Skrevet 13. november 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette går ikke, og det må mannen også forstå. Her hadde jeg opprettet en egen konto i min nettbank og forlangt at alle pengene til regninger, matt og annet skal dit. Du blir i såfall ansvarlig for å betale regningene. Da vet han at det han har igjen på konto er det han kan bruke på seg selv. Vi gjør noe lignende, men her overfører samboer et fast beløp hver mnd. direkte til meg. Jeg tjener og betaler såpass mye mer enn han hver mnd. at det funker her. Dessuten har han null kontroll på økonomien selv. Dette er ikke en optimal løsning, for mannen din (og min for den saks skyld) burde jo ideelt sett klare å håndtere økonomien sin selv. Jeg tenker likevel at det er bedre enn den situasjon som er i dag. Anonymkode: d6b61...f69 Da må jeg virkelig bli « moren « hans ?! Han er i midten av 30 årene, så må jeg håndtere hans økonomi for han.. Det er så tragisk. Føler meg så skuffa og provosert over dette .. Anonymkode: 7270a...2b2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2018 #10 Skrevet 13. november 2018 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Del regningene i 2 i en periode og ikke sett noen som helst penger på felleskontoen Anonymkode: ca584...d0c Vi deler alt av utgifter i to, men det betales fra samme konto. Gjør vi ikke dette er jeg redd han sløser sin del der også , da blir det enda mer på meg.. Anonymkode: 7270a...2b2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2018 #11 Skrevet 13. november 2018 26 minutter siden, Brunello skrev: Øl i helgen må selvsagt også ryke relativt raskt dersom det dreier seg om å drikke mer enn en øl eller to til maten. Ja vi snakker større mengder enn det.. og vin. Han koser seg skikkelig , hver helg . Har sagt klart i fra mange ganger , men det skjer hver helg.. Anonymkode: 7270a...2b2
Brunello Skrevet 13. november 2018 #12 Skrevet 13. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja vi snakker større mengder enn det.. og vin. Han koser seg skikkelig , hver helg . Har sagt klart i fra mange ganger , men det skjer hver helg.. Anonymkode: 7270a...2b2 Man kan kose seg når man har råd til det. Jeg anbefaler at du klipper Kredittkortene hans. Han kan åpenbart ikke ha det. 13
Brunello Skrevet 13. november 2018 #13 Skrevet 13. november 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det har jeg krevd lenge , men det blir bare prat, ingen handling. Han må slutte med mange ting, for han har ikke penger, men det skjer ingenting. Han vet vel han kan bruke MasterCard eller jeg betaler , så da er det « greit «. Skjønner ikke at det ikke er lavmål for en mann at kona må betale hans del? Han kan aldri spandere en middag ? Aldri kjøpe noe til barna? At jeg må droppe mine ting pga jeg blir tom fordi han ikke betaler 50/50. Anonymkode: 7270a...2b2 Strup alle overføringer og få han til å klippe kredittkortene. 4
AnonymBruker Skrevet 13. november 2018 #14 Skrevet 13. november 2018 I tillegg til å klippe kredittkortene hans samt overføre alle pengene han setter over på felles til egen konto for regning, ville jeg sperret meg selv for kredittvurdering og passet godt på kodebrikken og passord. Plutselig sitter du der med noen hundretusen i gjeld tatt opp av samboer. Anonymkode: ed91f...549 18
AnonymBruker Skrevet 13. november 2018 #15 Skrevet 13. november 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan gå, men da blir det mer på mastercardet.. Anonymkode: 7270a...2b2 Nei, for Mastercardet må tydeligvis klippes som første steg i prosessen. Det han tydeligvis ikke forstår er at når pengene er overført til felleskontoen/regningskontoen er det ikke hans penger lenger, det er deres. Og når han tar dem ut igjen for å bruke på seg selv stjeler han fra familien. Derfor kan han dessverre ikke ha tilgang til denne kontoen, den må du styre. Det er for j... å måtte behandle en voksen mann som et barn med lommepenger, men om han ikke tar seg grundig sammen nå ser det ut til å være eneste mulighet. Anonymkode: a2ac0...a16 9
AnonymBruker Skrevet 13. november 2018 #16 Skrevet 13. november 2018 Du må nesten bare ta tak og sperre felleskontoen slik at han ikke kan ta ut penger derfra. Han SKAL betale sin del, ferdig snakka. Det blir mye tydeligere for han selv når han da ser på forbruket sitt, hvor mye han sløser. Slik som han driver nå, kan han lyge for seg selv om hvor mye han faktisk bruker. Javel, kreditten vokser sikkert, men det er altså da alt hans eget forbruk! Anonymkode: 32a70...d75 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2018 #17 Skrevet 13. november 2018 Og kanskje en felles tv kveld med noen runder luksusfellen hadde vært noe.... Anonymkode: 32a70...d75 5
AnonymBruker Skrevet 13. november 2018 #18 Skrevet 13. november 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da må jeg virkelig bli « moren « hans ?! Han er i midten av 30 årene, så må jeg håndtere hans økonomi for han.. Det er så tragisk. Føler meg så skuffa og provosert over dette .. Anonymkode: 7270a...2b2 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja vi snakker større mengder enn det.. og vin. Han koser seg skikkelig , hver helg . Har sagt klart i fra mange ganger , men det skjer hver helg.. Anonymkode: 7270a...2b2 Er du gift/sammen med en egoistisk guttunge, så kan det være du må det ja - å bli "mora" i forholdet. 😕 Hvordan sier du fra? Er det skarpe kommentarer om at "nå må du ikke drikke denne helga", "du har ikke råd til å drikke" el.l? I så fall, så kan det godt ha gått over til å bare gli inn ene øret og ut det andre - som masing han ikke orker å forholde seg til. Her hadde det blitt månelyst! Om jeg hadde oppdaget at tok ut penger fra felleskonto til privat forbruk bak ryggen på meg....!? Det er så IKKE greit. Og det hadde ikke blitt sluppet taket i, eller latt det gli over til at jeg måtte dekke alle utgifter nei! Han utnytter deg. Kort og godt. Det er greit å ha ulike ønsker og mål for økonomi - men da snakker en om det og blir enige om ei løsning begge kan leve med. Å gå bak ryggen og spolere det en har blitt enige om, det ville jeg sett på som stort svik. Har du formidlet disse tingene til ham? Skikkelig rysta tak i hvor alvorlig og grunnleggende ting som rokkes ved her, fundamentene i forholdet? Skal ikke si "dump ham" men det er klart - når du kjenner det slik alt nå, hvordan vil relasjonen mellom dere bli om dette fortsetter? Om ett år eller to....? Hvor lenge gidder du dette, at han spolerer den framtiden du drømmer om - før du finner ut at du klarer deg bedre på egenhånd? Vær soleklar på at du IKKE ønsker å bli noen "mor" i forholdet - og nekter å måtte ta støyten og kutte ting du selv trenger, pga hans sløsing og overforbruk. Anonymkode: 2faed...795 3
AnonymBruker Skrevet 13. november 2018 #19 Skrevet 13. november 2018 Hos oss er det kun jeg som har tilgang på regningskonto. Mannen setter inn penger på en felleskonto, og jeg overfører videre til regningskontoen. Slik må det være, for hvis ikke skjer det samme som hos deg Ts. (Mannen min bruker det ikke på øl og sigg da. Det bør du ta opp med mannen din....) Anonymkode: 1993b...10f 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2018 #20 Skrevet 13. november 2018 Takk for mange kloke ord og tiltak. ts Anonymkode: 7270a...2b2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå