Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært utrolig ivrig på å kunne få starte å studere videre i utlandet etter vgs. Men ..

Jeg var så dum å valgte realfag i starten av vgs og har derfor måttetlide meg igjennom de to siste årene med fag jeg ikke skjønte noe av. I andre klasse så fikk jeg beskjed om å bare holde ut når jeg ba om å få bytte over til ssø istedet.

Så kom eksamenstiden i 3 klasse og jeg sto i alle fag bortsett fra matematikk s2. Jeg tenkte at jeg fikk bare ta det opp og jobbe ved siden av og at det ville ordne seg. 

Dette var i 2015 og jeg har fremdeles ikke klart å bestå eksamen uansett hvor mye jeg øver. Jeg føler jeg skjønner mindre og mindre og er i nærheten av å gi opp alt.

Jeg har en eksamen nå i november, men er så redd for hva jeg skal gjøre hvis jeg enda ikke får det til. 

Er det noen som helst mulighet for meg å velge et annet fag som jeg kan ta opp? Jeg er ikke lenger interessert i realfagskompetanse, for det et ikke noe jeg vil studere videre uansett. Alt jeg trenger er et vitnemål.

Hvordan kan jeg gjøre dette?

Skrevet

Du kan bytte ut med P-matte. 

Anonymkode: 27e10...cb6

• Liker 2
Skrevet

Du kan bytte med P-matte, ja. Høres ut som det kan være lurt for deg.

Anonymkode: 3ad87...bf0

Skrevet

Hvor mye har du øvd?

Anonymkode: 5b395...144

Skrevet (endret)

Mager hjelp... Men hjelper det deg å ha oppgaver foran deg MED fasit??? Her er det det eneste som gir meg en liten form for forståelse... skal selv ta op eksmann neste uke. 2py. 
Jeg har ikke troen på noen voldsom karakter men jeg tenker om jeg bare klarer NOEN oppgaver så MÅ man vel få en 2 ihvertall! Jeg ha tatt 25 timers gratis tilgang til nettstudier på NKS. Der lå det masse. Det var dog mat1005 jeg fant meg frem til men finnes sikkert din og.

men sorry det er jo ikke helt på svaret ditt. Har lurt på det selv. 

Endret av agnesbjercke
Skrevet

Jeg tenker at siden du må ha stått i minst 3 andre realfag siden du gikk realfagslinja har du evnene til å stå i S2, det gjelder bare å jobbe på riktig måte. Les eksemplene i boka nøye, gjør oppgavene, også regner du gjennom tidligere eksamenssett og sjekker fasiten etterpå. Dette får du til! 

Anonymkode: e18cb...235

Skrevet

Du kan bare bytte ut S2 dersom du har full fordypning i to av de andre realfagene (f. Eks Biologi 2 og kjemi 2). Hvis du trenger S2 for å oppfylle kravene til spesiell studiekompetanse, MÅ du ta S2, evt. starte fra scratch med et av de andre realfagene. 

Du burde snakke med en rådgiver ved den VGs du gikk på eller ved en av privatistskolene (de pleier å ha gratis rådgivning) for å 1. Være sikker på at du har alle fagene du må ha og 2. få veiledning til veien videre. 

Når det er sagt har du jo klart å fullføre S1, og S2 skal ikke være så veldig mye vanskeligere. 

Skrevet

Gå tilbake til 1T, evt helt til ungdomsskolen, og regn, regn, og regn! Nå høres jeg kanskje veldig nedlatende ut (beklager!), men S2 bør ikke være så veldig vanskelig å bestå for noen med bittelitt viderekomne mattekunnskaper. At du får det til betyr ikke at du er dum, men du har ikke skjønt nok av det foregående. Det er kanskje surt å måtte regne seg gjennom to år med matte før du kan gå løs på S2 igjen, men du trenger jo ikke gjøre absolutt alt, bare det du ikke skjønner!

Jeg seilte gjennom R2 uten noen særlige problemer, og jeg har ikke noe naturtalent for matte. (Det eksisterer ikke, selv om mange liker å tro det...) Det gikk helt fint rett og slett fordi jeg kunne alt som kom før veldig godt, som var et resultat av jevn jobbing hele skolegangen. Det er ikke mer hokus pokus enn det 😊

Anonymkode: 34ab3...a5b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...