AnonymBruker Skrevet 13. november 2018 #1 Skrevet 13. november 2018 Jeg er fast ansatt, jobbet samme sted i femten år. Nå er jeg blitt diagnostisert med revmatisk sykdom. Sjansen er stor for en del sykefravær framover (vil gradvis bli dårligere). Så er spørsmålet: Skal jeg informere jobb eller ikke? Fordeler: mulighet for tilrettelegging (?), forståelse for fravær (?), unngå spekulasjoner (?) Ulemper: Bli syns synd på (hater det!), sladder, mister ekstraoppgaver/mulighet for overtid, sannsynlig å ikke få ekstra ved lokale lønnsforhandlinger, ikke bli regnet med lenger Noen som vil hjelpe meg å tenke litt høyt om hva som er lurt å gjøre? Jeg er litt pessimistisk av natur og regner derfor det negative som mer sannsynlig enn det positive, derav spørsmålstegnene i øverste del. Jeg vet selvsagt ingenting om hva å fortelle om en diagnose vil føre til, verken positivt eller negativt. Anonymkode: 193f3...8ea 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2018 #2 Skrevet 13. november 2018 Personlig tror jeg at jeg ville sett det i lys av lederen min. Har du en god leder du har tillit til, eller en dårlig leder du ikke har tillit til? Jeg er så ufattelig fornøyd med min egen leder(selv om jeg for all del ikke er enig med henne alltid), at jeg glatt hadde fortalt henne hva som foregikk uten at jeg ville vært redd for å bli behandlet ufordelaktig av det. Og om det nå skulle skje, så er jeg så trygg at jeg kan si i fra om at det. Men jeg har også hatt en leder som er motsatt. Og er det noe sånn midt i mellom, så kan du jo være litt mer vag. Du kan f.eks. si at du har fått en sykdom om vil bli verre med tid og kan bli en del sykefravær, men du ønsker ikke å bli syntes synd på eller å ikke bli medregnet lengre, og du regner også med at du blir behandlet rettferdig ved evt. lønnsforhandlinger. Da sier du jo noe om både hva du ønsker og hva du forventer. Anonymkode: 75f04...021 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2018 #3 Skrevet 13. november 2018 Jeg ville ikke sagt noe før det blir aktuelt med tilrettelegging og unormalt høyt fravær. Nettopp av de grunnene du nevner. Er du sikker på at det kommer til å gå så mye utover jobben din? Revmatisme kan være mye forskjellig, men jeg har flere i min familie som lever helt greit med det. Anonymkode: 8b538...efd 3
AnonymBruker Skrevet 13. november 2018 #4 Skrevet 13. november 2018 Kan arbeidsgiver bli fritatt fra å betale de første 16 dagene av sykemelding? Noen diagnoser gir den muligheten, da får du skjema av fastlegen som du leverer arbeidsgiver. Hvis ikke ville jeg latt være å si noe som helst før tilrettelegging ble nødvendig. Anonymkode: 72b42...b81
AnonymBruker Skrevet 13. november 2018 #5 Skrevet 13. november 2018 Angående dekking av arbeidsgiverperioden ved kronisk sykdom: https://www.nav.no/no/Bedrift/Oppfolging/Sykmeldt+arbeidstaker/Sykepenger/kronisk-syk-arbeidstaker Anonymkode: 5e820...3df
AnonymBruker Skrevet 13. november 2018 #6 Skrevet 13. november 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville ikke sagt noe før det blir aktuelt med tilrettelegging og unormalt høyt fravær. Nettopp av de grunnene du nevner. Er du sikker på at det kommer til å gå så mye utover jobben din? Revmatisme kan være mye forskjellig, men jeg har flere i min familie som lever helt greit med det. Anonymkode: 8b538...efd Ja, jeg er ganske sikker. Mine to tydeligste symptom er kognitiv svikt og fatigue - skikkelig i svima trøtt m konsentrasjonsvansker, og min jobb er en utadrettet konsentrasjonskrevende jobb hvor jeg jobber tett på mange mennesker. Plutselig husker jeg ikke hvordan enkle ord skrives og ikke hva jeg har sagt eller gjort. Helt ærlig tror jeg at jeg kanskje må finne en annen jobb som ikke krever så mye tenking og menneskekontakt. Anonymkode: 193f3...8ea 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2018 #7 Skrevet 13. november 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan arbeidsgiver bli fritatt fra å betale de første 16 dagene av sykemelding? Noen diagnoser gir den muligheten, da får du skjema av fastlegen som du leverer arbeidsgiver. Hvis ikke ville jeg latt være å si noe som helst før tilrettelegging ble nødvendig. Anonymkode: 72b42...b81 Ja, kan det, men legen min sier at dette bør jobben min søke om. Jeg skal ikke ta den ekstra belastningen. Jeg har tre andre diagnoser som også kvalifiserer for fritak, de vet arbeidsgiver om, men de har ikke søkt og ikke tilrettelagt. Anonymkode: 193f3...8ea
AnonymBruker Skrevet 13. november 2018 #8 Skrevet 13. november 2018 Jeg har selv fått en skjelden kronisk sykdom. Har hatt perioder med smld, men ellers presser jeg meg på jobb. Elsker jobben min, og presterer ikke dårligere- eneste er dårligere funksjon hjemme/fritid pga fatigue+ fysisk og kognitiv reduksjon. Jobber også med mye menneskekontakt- og det er prekært at hodet henger med. Har derfor informert leder (om jeg er litt «rar» og sliten)og blir ikke syns synd på eller «tatt hensyn til». Er som alle andre. Er også åpen om det med kolleger om de spør. Ville ikke hatt det annerledes. Har dog en super leder. Mulig det ville stillt seg annerledes ved dårlig arb.miljø. Anonymkode: 8a8e3...fc1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2018 #9 Skrevet 13. november 2018 Jeg hodlt på å miste jobben da jeg ble sykemeldt for så å få en diagnose, også ikke bli bedre før nesten etter ett år. Kronisk sykdom. Reumatisk. Jobber i en offentlig instalt. Hvor det ikke passer seg å være borte en dag omtrent. Langtidssykemeldte blir snakka om og tilsidesatt. Min leder sa jeg ikke kom tilbake, dermed fikk noen min stilling. Så når jeg kom tilbake blei jeg bare skufla hit og dit. Og er livredd for å bli sett på som syk. Vert noen vanskelig år dette. Anonymkode: 38e84...36b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå