Gå til innhold

oppsigelsestid - leiekontrakt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vanskelig leiemarked i byen min sønn bor i, han har lett lenge før han fant seg en hybel (som er dyr og usentral). På visning ble det sagt 1 mnd oppsigelse. Han flyttet inn, og det tok litt tid før leiekontrakten kom. Her står det tre mnd oppsigelse. Det er han ikke interessert i, han står på venteliste på mer sentrale/rimeligere boliger. Må han bare godta 3 mnd eller gjelder den første avtalen (jeg hørte også 1 mnd).

Anonymkode: e2024...6d7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har han skrevet under på kontrakt som sier 3 måneder, så er det det som er gjeldende...

Skrevet

Har han undertegnet leieavtalen?

Anonymkode: 1743b...904

Skrevet

Et muntlig tilbud er i utgangspunktet gjeldende det også, men utfordringen er jo at man ikke kan bevise det. Når det ikke er skrevet noe sted, og samtalen heller ikke ble tatt opp (som enkelte firmaer gjør når de har kontraktsmøte og inngår avtale, men sjelden privatpersoner) så blir man prisgitt utleiers forgodtbefinnende. Hvis det er så enkelt som at utleier gjorde en feil og skrev 3 istedet for en måned så kan det hende det hjelper å si fra, men setter utleier seg på bakbeina blir man nok i realiteten nødt til å godta tre måneder. Det er for øvrig ikke så uvanlig i leiemarkedet. 

Anonymkode: 3cc61...a5b

Skrevet (endret)

Nei, han har ikke undertegnet kontrakten (i så tilfelle ville det neppe vært noe å lure på), han har flyttet inn for et par uker siden og har først nå fått tilsendt kontraktsforslag. Han ville ikke ha flyttet inn dersom han hadde visst at det var 3 måneder i stedet for en, som det ble salgt på visning av huseiers datter, som hadde ansvar for å leie ut hybelen. (Jeg var med og hørte ogå dette klart og tydelig).

Må han flytte ut igjen dersom han ikke vil ha 3 mnd oppsigelse? Jeg mener avtalen er inngått og min sønn har innrettet seg etter det (dvs flyttet inn).

Edit: 1 mnd oppsigelse er vanligere enn tre mnd for en hybel i vår by.

Endret av mmd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...