Gå til innhold

Hvordan få samboer til å forstå at jeg ikke vil være avhengig av andre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Vi er litt uenige om ting og tang. Jeg er 26, han er 29. Jeg er sykepleier, han er annleggsarbeider og begge jobber ugunstige arbeidstider. Jeg jobber typisk todelt turnus med 3. hver helg, han jobber 14 dager på og 14 dager av. Vi ønsker oss begge barn, men han er en del mer ivrig enn meg. Han mener at han begynner å bli for gammel, og han har alltid sagt at han ville ha barn før han ble 30. 

Problemet er at med våre jobber, så blir det jo veldig vanskelig. Jeg søker dagjobber som en gal, men får ingenting. Alle krever lang erfaring som jeg ikke har, og det er jo så mange som ønsker seg vekk fra turnus som har både mer utdannelse og mer erfaring enn meg. Samboer trives godt med skiftordning og ønsker ikke 08-16 jobb, i tillegg hadde han gått så mye ned i lønn ved å bytte at det nesten er uaktuelt med tanke på huslån etc :P 

Samboer mener at det ikke er noe problem å få barn nå, for vi har jo masse familie i nærheten. Jeg grøsser ved tanken på å gjøre meg  avhengig av andre. Jeg syns det er en ekstremt dårlig idé å få barn vel vitende om at jeg må ha og kommer til å være helt avhengig av barnevakt minst 2 kvelder i uken og 3. hver helg når samboer er borte. Å samle alle helge- og kveldsvaktene til samboer er hjemme, er heller ikke særlig aktuelt. Da vil vi jo aldri få vært en familie, kommer aldri til å ha familietid og vi kunne like gjerne vært særboere.. Det vil jeg ikke. I tillegg er det det at vi blir avhengig av besteforeldrene. Hva om de reiser bort? Hva om de blir syk? Hva når de blir gammel? Hva om de rett og slett har andre planer en kveld? Da sitter jeg med skjegget i postkassa da. Og det blir jo mitt problem, ikke hans, for han er jo på reisejobb. Jeg kjenner jeg får høyt blodtrykk bare ved tanken, jeg vil virkelig ikke det.