Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøpte leilighet for ca. 3 år siden. Leiligheten kjøpte jeg for 2.450.000 kr med en nedbetalingstid på 30 år. Den gangen jeg kjøpte var jeg like under grensen for å få avdragsfritt lån og har siden da betalt både renter og avdrag i tillegg til en nedbetaling på 70.000 kr. Jeg har til nå betalt ned ca. 32% av lånet. På grunn av høye felleskostnader ligger den månedlige utbetalingen på litt under 12.000 kr (betaler ca. 6500 kr i renter og avdrag). 

Leiligheten har to rom. Da jeg først kjøpte den leide jeg ut ene rommet til en venninne, men nå bor jeg med kjæresten min. Problemet her er at ting ikke går så velig bra mellom oss, og jeg tenker mye på å gjøre det slutt. Spørsmålet er derfor om jeg har mulighet for å få avdragsfritt lån? Jeg er student og har et og et havt år igjen på master før jeg skal ut i jobb. Jeg vet ikke om jeg vil finne jobb her, eller om jeg må flytte et annet sted, derfor ser jeg ikke det nødvendig å kjøpe en ny og billigere leilighet. På grunn av at jeg har det veldig hektisk og går et veldig intensivt studie vil jeg heller ikke prøve å få leid ut det andre rommet igjen i tilfelle dette ikke vil fungere. 

Jeg er klar over at grensen for å få avdragsfritt lån har gått opp til 40% egenkapital, men har lest at det kan gjøres unntak. Dette er i så fall snakk om ca. ett år. 

Jeg har ikke snakket med banken enda, siden ingenting er sikkert. Vi må bare se om vi klarer å fikse opp i ting mellom oss først. Men det er likevel greit å vite om det finnes en mulighet eller om det vil være helt umulig. 

Anonymkode: 14b6f...9a3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bankene kan egentlig bare gi avdragsfrihet hvis du har mer enn 40% av boligens verdi i egenkapital. Men bankene kan gjøre unntak fra denne regelen for 8-10% av lånemassen. Hvis du bare søker om avdragsfrihet i 2-3, kanskje 6 måneder, får du nok innvilget avdragsfrihet. Men ikke på ubestemt tid. Da må du ha under 60% belåningsgrad (altså 40% egenkapital).

Anonymkode: 3a83d...2fb

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bankene kan egentlig bare gi avdragsfrihet hvis du har mer enn 40% av boligens verdi i egenkapital. Men bankene kan gjøre unntak fra denne regelen for 8-10% av lånemassen. Hvis du bare søker om avdragsfrihet i 2-3, kanskje 6 måneder, får du nok innvilget avdragsfrihet. Men ikke på ubestemt tid. Da må du ha under 60% belåningsgrad (altså 40% egenkapital).

Anonymkode: 3a83d...2fb

Så jeg vil sannsynligvis ikke få for et helt år evt. litt mer?

Skrevet

Hvordan har du klart å betale 800 000 på 4 år, på et lån som opprinnelig var på 2450000 med en nedbetalingsplan på 30 år?

Anonymkode: 54c04...516

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan har du klart å betale 800 000 på 4 år, på et lån som opprinnelig var på 2450000 med en nedbetalingsplan på 30 år?

Leiligheten kostet 2.450.000 kr. Lånet i seg var vel på ca. 1.800.000 kr. Så brukte jeg 70.000 kr jeg fikk i arv til å betale ned ekstra, samtidig som jeg betaler avdrag hver måned

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Leiligheten kostet 2.450.000 kr. Lånet i seg var vel på ca. 1.800.000 kr. Så brukte jeg 70.000 kr jeg fikk i arv til å betale ned ekstra, samtidig som jeg betaler avdrag hver måned

Ok så du hadde egenkapital, du sa ikke noe om det.

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mener du at du har betalt ned 32 % av 1.800.000 så du har litt under 1.300.000 i lån nå? Forskjellen mellom 2.450.000 og 1.800.000 er penger som du har stilt med som egenkapital fra før av?

Skrevet
2 timer siden, Sylveon skrev:

Mener du at du har betalt ned 32 % av 1.800.000 så du har litt under 1.300.000 i lån nå? Forskjellen mellom 2.450.000 og 1.800.000 er penger som du har stilt med som egenkapital fra før av?

Ja jeg skrev litt feil.. mente at ca 32% av leiligheten er betalt, ikke lånet

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg skrev litt feil.. mente at ca 32% av leiligheten er betalt, ikke lånet

Da henger jeg med! 

Uansett, så har banken en slingringsmonn på dette og du bør prøve å føre en dialog med dem for å se. Det skader ikke å prøve, selv om det er skikkelig surt om du skulle få nei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...