Gå til innhold

Hva sier man når moren plutselig ikke vil ha barna sine på juleaften alikevell?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har stebarna hele tiden utenom annenhver helg, fordi deres mor flyttet til en kjæreste i oslo.. barna skulle være der i julen dette året, og de har gledet seg sånn til det. Deres far skal jobbe i julen - og blir bortreist fra 20. Desember og i 14 dager fremover så jeg og fellesbarn skal reise hjem til min familie. 

I går fikk faren melding med barnas mor at hun ikke kunne ha barna i julen alikevell - uten så mye som en begrunnelse. 

Stakkars barna som har gledet seg til dette. Nå må de feire jul sammens med meg og min familie på ett ukjent sted med fremmede folk istedet..  de kjenner ikke min familie så godt.. 

hva sier vi til barna egentlig? De kommer til å bli så lei seg!  Kan vi «påkreve» mor å ha dem, ettersom det er avtalen?

Anonymkode: 236ba...352

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere kan ikke kreve noe av mor. Samværsforeldre gjør akkurat som dem selv vil, komme og gå når de selv ønsker. Kan ikke tvinge gjennom samvær...

Hva dere sier til barna kommer vel an på alderen til dem?

Anonymkode: 749cc...679

• Liker 4
Skrevet

For en utrolig vanskelig situasjon! Ser for meg at det kan være ekstra trist for dem å være hos familie de ikke kjenner så godt. Ikke at barna ikke kan være med deg; men har de annen nær familie på far sin side de kan være med akkurat juledagene? Så kan de komme dit du er i romjulen? 

Anonymkode: 9f49e...baf

• Liker 3
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For en utrolig vanskelig situasjon! Ser for meg at det kan være ekstra trist for dem å være hos familie de ikke kjenner så godt. Ikke at barna ikke kan være med deg; men har de annen nær familie på far sin side de kan være med akkurat juledagene? Så kan de komme dit du er i romjulen? 

Ja.. kjempetrasig. Barna er 10 og 12 år til det over her!   Har mest lyst å si det som det er, men kan jo ikke fortelle barna at de er uønsket hos sin mor... det er nok litt bitterhet ute å går, siden barna «valgte» far i flytteprosessen.. 

Nei, de har en onkel som de ikke kjenner så godt og en veldig syk bestemor.. 

jeg kunne jo vert hjemme også, men har sett så utrolig frem til å være hos familie og venner i jula, og det blir jo helt feil at dette skal ødelegge det... 

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig med ab over; kan de feks feire med mormor og morfar? Jeg feiret jul med mine besteforeldre som 14 åring pga mor var på jobb og far satt på dødsleie til farmor. 

Uansett; snakk med barna og hør hva de selv vil. 

Anonymkode: 43af0...9d5

Skrevet

For en bedriten mor.. 

Dere gjør selvfølgelig det beste ut avdet, men for all del ikke fortell barna at de er uønsket av mor. Det blir verre for de enn for mor uansett. 

Anonymkode: c088f...06f

• Liker 16
Skrevet

Drittkjerring der der da!

Anonymkode: 71591...a5e

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Drittkjerring der der da!

*det

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja.. kjempetrasig. Barna er 10 og 12 år til det over her!   Har mest lyst å si det som det er, men kan jo ikke fortelle barna at de er uønsket hos sin mor... det er nok litt bitterhet ute å går, siden barna «valgte» far i flytteprosessen.. 

jeg kunne jo vert hjemme også, men har sett så utrolig frem til å være hos familie og venner i jula, og det blir jo helt feil at dette skal ødelegge det... 

Svarte akkurat når du svarte; da har du to valg; enten feire hjemme med alle barna, eller ta de med til din familie. Ja, det er feil at mor skal ev ødelegge din julefeiring, men barna må jo få feire jul. 

Anonymkode: 43af0...9d5

• Liker 7
Skrevet

Har de ikke samværsavtale? Selvsagt kan man kreve noe av samværsforelderen! Pappan til barna bør jo kunne ta en alvorsprat med henne? Finne ut hvorfor hun endret planene. Og HUN bør kunne ringe og snakke m barna selv og si at hun ikke vil/ kan ha de som planlagt!

• Liker 13
Skrevet
2 minutter siden, Elizia skrev:

Har de ikke samværsavtale? Selvsagt kan man kreve noe av samværsforelderen! Pappan til barna bør jo kunne ta en alvorsprat med henne? Finne ut hvorfor hun endret planene. Og HUN bør kunne ringe og snakke m barna selv og si at hun ikke vil/ kan ha de som planlagt!

Dette. Skal hun svikte barna sine på den måten, så får hun jammen være kvinne nok til å fortelle det til dem også. Håper dere står fast på det, TS.

• Liker 36
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uff, hva med familie på mors side?

Jeg skjønner deg veldig godt mht at du ønsker å reise hjem, så synes dere skal gjøre det om ikke de har annen familie. Alternativet blir vel deg og ungene og det er kanskje ikke så spennende det heller? Kommer du fra et sted der dere kan finne på noen litt kjekke ting?

Ville forresten gitt de brettspill i en tilleggsgave til jul som en fin måte å sosialisere med folk de ikke kjenner så godt. Og snakk med familien din på forhånd om hvordan dere kan gjøre ting best mulig. Kan de få noen små gaver som gjør at de føler seg ekstra velkommen? Passe på at favorittmaten er i kjøleskapet?

Fikk helt vondt av dere 💔

• Liker 8
Skrevet

Ingen gode råd til deg, bare sympati med barna som kommer til å vokse opp med en følelse av at mamma ikke elsker dem og en følelse av at de ikke er bra nok.

Anonymkode: 86f7c...f88

• Liker 10
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Lag en fantastisk jul for dem hos familien din. Gi de masse opplevelser og gleder, slik at de kommer til å snakke varmt lenge om hvor fin jul de hadde hos dere.

Anonymkode: c9b5f...d0a

• Liker 38
Skrevet

Da syns jeg du skal droppe å reise til familien din. Lag jul til ungene hos deg! Vær raus. Det er jul ❤️

Anonymkode: 487ca...a89

• Liker 9
Skrevet

Har far noen mulighet til å bytte skift slik at han er hjemme akkurat julaften? :) Min mann hadde glatt reist i stede, for en kollega i en slik situasjon! Hva med mors familie, har barna god kontakt med dem? Er mormor og/eller morfar oppegående? 

Jeg sier ikke dette fordi de ikke kan feire jul med deg altså, TS, men du sier det jo selv. Blir ikke helt det samme med din familie som de ikke kjenner så godt. 

Anonymkode: 94f75...8fc

• Liker 7
Skrevet

Kan familien din komme til deg og barna da? :) Da er de i trygge og kjente omgivelser, om ikke annet.

• Liker 8
Skrevet

Jeg synes ikke dere bare skal godta dette uten en diskusjon med mor. Dere har alle allerede lagt planer og det er det lov å si fra om, at det ikke er bare å få endret disse. Alternativene er uansett at barna feirer med deg, far er jo på jobb! 

I tillegg gleder barna seg, så jeg er enig med de som sier at dette bør mor få fortelle dem selv...

Anonymkode: 49431...b47

• Liker 8
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Da syns jeg du skal droppe å reise til familien din. Lag jul til ungene hos deg! Vær raus. Det er jul ❤️

Anonymkode: 487ca...a89

Enig i dette! 

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde satt litt hardt mot hardt med mor her, før jeg hadde endret på planer.

Bare sagt at pappa er bortreist på jobb, stemor er bortreist til sin familie, her er ingen hjemme denne julen. Barna gleder seg til mammajul, du får si fra til dem selv om du skal skuffe dem.

• Liker 14

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...