AnonymBruker Skrevet 13. november 2018 #1 Skrevet 13. november 2018 Har du merket noen forskjell etter å ha kuttet ned på animalsk mat? Positive/negative? Hvordan du føler deg, overskudd etc? Anonymkode: e544a...a5a 1
magikeren Skrevet 13. november 2018 #2 Skrevet 13. november 2018 (endret) Jeg la ikke merke til noe spesielt. Kanskje maten ikke føltes så tung i magen etter et måltid? Ellers er det ganske likt. Hadde jernmangel da jeg spiste kjøtt for ca 7 år siden, men har heldigvis ikke hatt det igjen. Skal sies at jeg ikke spiste eller spiser kjempesunt. Spiser fortsatt pommes frites, drikker øl og den slags innimellom Åja, kom på at jeg gikk jo ned 10 kg på mitt usunne plantebasert kosthold. Er fortsatt innenfor normalvekt, men trives egentlig bedre på denne vekten. Var nok noe skinnyfat før Vil si jeg føler meg bedre mentalt i form av at jeg føler meg lettet over at jeg ikke spiser dyr lenger. Det føles som jeg har tatt det riktige valget. Har likt dyr siden jeg var barn og det føles riktig å avstå fra å drepe dem. Selv om jeg kanskje, ironisk nok, ikke er like glad i dyr nå som da jeg var barn. Men på samme måte som at jeg ikke er spesielt glad i de fleste mennesker heller, så føles det fortsatt bra å være imot urett gjort mot mennesker. Endret 14. november 2018 av magikeren
AnonymBruker Skrevet 13. november 2018 #3 Skrevet 13. november 2018 Fikk i alle fall helt fantastisk hud da jeg kuttet ut meieriprodukter. Kvisene forsvant etter et par uker (og dukket opp igjen dersom jeg spiste meieriprodukter). Ellers er jeg enig i at man føler seg betydelig mindre "tung" etter et måltid selv om man blir like mett. Anonymkode: c66fd...027 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2018 #4 Skrevet 13. november 2018 Det positive er at jeg må planlegge måltidene bedre (bløtlegge bønner etc) og derfor ikke kan ta et måltid på farta for da er alt ødelagt. Når alt ligger sånn til rette er det vanskelig å sabotere. Spiser mye sunnere når jeg kutter pølse, pizza, kebab etc. Og maten blir så utrolig smakfull! Nedtur: fiser en del mer Anonymkode: 5cbce...508 1
Inwe Skrevet 14. november 2018 #5 Skrevet 14. november 2018 Bedre hud, mer energi, raskere restitusjon etter trening, neglene mine vokser utrolig fort, penere hår, føler meg ikke like tung, ikke søtsug overhode, trenger mindre søvn, bygger lettere muskler, gått ned det siste jeg trengte i vekt uten å tenke over kalorier osv. Drikker fortsatt endel øl, spiser chips innimellom osv, men min erfaring er at det er mer plass til slike ting i dette kostholdet. 3
AnonymBruker Skrevet 14. november 2018 #6 Skrevet 14. november 2018 Føles mindre tung etter middag og mye bedre mentalt. Har gått ned i vekt også, uten trening. Kan også skrive under på at negler vokser fort og lite søtsug! Ingen kviser. Tar en mørk sjokolade, chips og øl i helgene. Med god samvittighet! Føles som jeg har mer energi om dagene også, noe jeg ikke hadde før. Anonymkode: 25395...9df 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2018 #7 Skrevet 14. november 2018 Har det bedre, jeg doblet jo inntaket av grønnsaker, hvis ikke mer. Før gikk det i en del brødmat, gjerne med ost eller kjøtt pålegg, så kjøtt til middag. Nå er det ofte havregrøt til frokost, så salat til lunsj, noe med linser eller bønner og mye grønnsaker til middag, og rester av det til kvelds. Koser meg fortsatt i helgene med godteri/potetgull. Anonymkode: 005d3...d18 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #8 Skrevet 15. november 2018 Det gikk helt supert de første årene. Så begynte jeg å merke flere og flere problemer som ble verre og verre... Det jeg merket det først på var hukommelsen. Jeg hadde før en veldig god hukommelse, men hjernen min bare sluttet å fungere. Jeg måtte skrive ned alt av avtaler, ellers glemte jeg dem. Jeg var nesten konstant forkjølet og gikk gjennom minst en lungebetennelse eller bronkitt i året. Hvis det var noen som nyste eller hostet rundt meg, så kunne du vedde på at jeg ble syk. Jeg fikk blåmerker av ingenting, hadde mye leddplager, hadde mye hodepine, sår leget dårlig, jeg var plaget med tørre øyne og var mye forstoppet. Så ble jeg veldig trøtt og sliten og endte opp med en langtidssykemelding. Jeg hadde mangel på vitamin jern, A og K2. Jernet trodde jeg at jeg hadde målt flere ganger i løpet av veganer-karrieren, men det viste seg at legen min bare hadde målt blodprosenten og ikke jernlagrene. Jernlagrene er penger i banken og blodprosenten er pengene du trenger for å betale regningen. Hvis du bare ser at du klarer å betale regningene og ikke ser på at bankkontoen stadig skrumper inn, så kan du bli lurt til å tro at du har nok penger. Helt til kontoen er skrapet og du ikke har penger til å betale regningene... Jeg vil ikke anbefale noen å kutte ut alle animalske råvarer. Det ødela helsa mi og jeg prøver fortsatt å reparere den med kjøtt! Jeg trodde jeg spiste sunt og tok B12-tilskudd som en helt. B12 klarte jeg å dekke. Men hva hjelper det når vegetabilske råvarer: ikke har a-vitamin (de har bare betakaroten som kun en liten del av blir omdannet til a-vitamin HVIS man har en frisk kropp...), ikke har K2 (fermenterte produkter har K2, men slike spiste ikke jeg... jeg stolte på det de sa om at man skulle spise mye grønne bladgrønnsaker som har K1 og kan bli delvis omdannet til K2 HVIS man har en frisk kropp...) og har en dårlig versjon av jern (ikke-hemjern) som man kun tar opp noen prosent av og blir hemmet av kaffe, kalsium, fytinsyre (nøtter, korn, frø, belgvekster - men kan brytes ned ved bløtlegging), oksalsyre (spinat, rabarbra, rødbeter). Ja, det river litt i hjerterota når jeg spiser kjøtt, men det var søren meg ikke verdt å ødelegge helsa mi for å redde noen dyr... Anonymkode: 2372a...0a8 3
magikeren Skrevet 15. november 2018 #9 Skrevet 15. november 2018 (endret) Hvordan i all verden klarte du få a vitaminmangel på plantebasert kost? 1 gulrot gir sånn 300% av dagsbehovet for betakaroten, de som spiser planter får i seg veldig mye mer enn det og det er nok å ta av til å konvertere. Jern er problematisk både på og uten planter. Personlig hadde jeg jernmangel da jeg spiste kjøtt hver dag. Har heldigvis ikke hatt det siden jeg begynte med planter. Jernmangelen min da jeg spiste kjøtt var så ille at jeg trodde jeg var i ferd med å bli utbrent grunnet depresjon. Jeg har motsatt av deg, ikke hatt en eneste forkjølelse eller omgangssyke en gang siden jeg begynte på planter for ca 7 år siden. Personlig tror jeg det er mest tilfeldigheter, men siden du nevner det. Når det gjelder k2 så kan dette bli produsert av bakterier i tarmen. For de med mageproblemer, sykdommer eller lignende, kan det være problemer med k2 produksjon Endret 15. november 2018 av magikeren 3
Inwe Skrevet 15. november 2018 #10 Skrevet 15. november 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Det gikk helt supert de første årene. Så begynte jeg å merke flere og flere problemer som ble verre og verre... Det jeg merket det først på var hukommelsen. Jeg hadde før en veldig god hukommelse, men hjernen min bare sluttet å fungere. Jeg måtte skrive ned alt av avtaler, ellers glemte jeg dem. Jeg var nesten konstant forkjølet og gikk gjennom minst en lungebetennelse eller bronkitt i året. Hvis det var noen som nyste eller hostet rundt meg, så kunne du vedde på at jeg ble syk. Jeg fikk blåmerker av ingenting, hadde mye leddplager, hadde mye hodepine, sår leget dårlig, jeg var plaget med tørre øyne og var mye forstoppet. Så ble jeg veldig trøtt og sliten og endte opp med en langtidssykemelding. Jeg hadde mangel på vitamin jern, A og K2. Jernet trodde jeg at jeg hadde målt flere ganger i løpet av veganer-karrieren, men det viste seg at legen min bare hadde målt blodprosenten og ikke jernlagrene. Jernlagrene er penger i banken og blodprosenten er pengene du trenger for å betale regningen. Hvis du bare ser at du klarer å betale regningene og ikke ser på at bankkontoen stadig skrumper inn, så kan du bli lurt til å tro at du har nok penger. Helt til kontoen er skrapet og du ikke har penger til å betale regningene... Jeg vil ikke anbefale noen å kutte ut alle animalske råvarer. Det ødela helsa mi og jeg prøver fortsatt å reparere den med kjøtt! Jeg trodde jeg spiste sunt og tok B12-tilskudd som en helt. B12 klarte jeg å dekke. Men hva hjelper det når vegetabilske råvarer: ikke har a-vitamin (de har bare betakaroten som kun en liten del av blir omdannet til a-vitamin HVIS man har en frisk kropp...), ikke har K2 (fermenterte produkter har K2, men slike spiste ikke jeg... jeg stolte på det de sa om at man skulle spise mye grønne bladgrønnsaker som har K1 og kan bli delvis omdannet til K2 HVIS man har en frisk kropp...) og har en dårlig versjon av jern (ikke-hemjern) som man kun tar opp noen prosent av og blir hemmet av kaffe, kalsium, fytinsyre (nøtter, korn, frø, belgvekster - men kan brytes ned ved bløtlegging), oksalsyre (spinat, rabarbra, rødbeter). Ja, det river litt i hjerterota når jeg spiser kjøtt, men det var søren meg ikke verdt å ødelegge helsa mi for å redde noen dyr... Anonymkode: 2372a...0a8 Du må jo selvsagt spise variert og passe på at du får i deg alt. Det bør du forresten når du spiser kjøtt også. Jeg har aldri hatt bedre verdier enn nå etter jeg gikk over til plantebasert kost. Inkludert jern som jeg har slitt med hele livet. Tar kun tilskudd av B12.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2018 #11 Skrevet 17. november 2018 Har ikke spist kjøtt/sjømat på 2 år og jeg har kuttet veldig ned på melkeprodukter. Buker mest havreprodukter selv om det hender det blir pizza med ost i blant eller bakverk med smør osv. Dersom jeg har spist litt mye hvete og melkeprodukter merker jeg at jeg ikke føler meg topp, blir litt tyngre og tregere i kroppen på en måte. Tar chlorella og Spirulina som tilskudd. Sist jeg sjekket blod var alt ok på prøvene. Jeg spiser variert. Effekter: siden jeg sluttet å spise kjøtt har jeg gått ned 11 kg. Vektreduksjon var ikke motivasjon men jeg er veldig positivt overrasket. Har kuttet mer og mer ned på melk siste månedene fordi jeg føler at det ikke har en god effekt på kroppen, og dette har resultert i at de siste uønskede kg forsvant. Det er som om kroppen bare har funnet tilbake til sin ideelle form. Nå har jeg ikke lyst til å gå ned mer, men det virker også som vekten holder seg veldig stabilt her jeg er nå selv om jeg spiser mer/mindre noen dager. Ellers har jeg økt energi, mentalt føler jeg meg roligere og klarere, jeg har et godt immunforsvar og blir ikke ordentlig syk (dvs jeg kan fortsatt få virus som alle og kan bli slapp og hoste litt/få litt vondt i halsen, men så går det over etter noen dager uten at det utvikler seg til noe mer), til slutt har kjærligheten for dyr blitt enda sterkere og jeg blir trist av å tenke på hvordan mange av dem blir behandlet av mennesker. Anonymkode: 5fed8...a36
AnonymBruker Skrevet 17. november 2018 #12 Skrevet 17. november 2018 Jo mer kjøtt og mindre grønnsaker jeg spiste, jo bedre ble helsa. Det er dessuten fullt mulig å velge animalske produkter fra produsenter med god dyrevelferd. Anonymkode: 259a7...778 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2018 #13 Skrevet 20. november 2018 På 15.11.2018 den 9.22, magikeren skrev: Hvordan i all verden klarte du få a vitaminmangel på plantebasert kost? 1 gulrot gir sånn 300% av dagsbehovet for betakaroten, de som spiser planter får i seg veldig mye mer enn det og det er nok å ta av til å konvertere. Jern er problematisk både på og uten planter. Personlig hadde jeg jernmangel da jeg spiste kjøtt hver dag. Har heldigvis ikke hatt det siden jeg begynte med planter. Jernmangelen min da jeg spiste kjøtt var så ille at jeg trodde jeg var i ferd med å bli utbrent grunnet depresjon. Jeg har motsatt av deg, ikke hatt en eneste forkjølelse eller omgangssyke en gang siden jeg begynte på planter for ca 7 år siden. Personlig tror jeg det er mest tilfeldigheter, men siden du nevner det. Når det gjelder k2 så kan dette bli produsert av bakterier i tarmen. For de med mageproblemer, sykdommer eller lignende, kan det være problemer med k2 produksjon Du har aldri hørt om at man kan få mangler på plantekost? Det er overraskende mange veganere som skjuler slik informasjon dessverre. For mange er dette en religion og de ignorerer fakta. Inneholder er ikke det samme som opptak. Vegetabilske matvarer har lavere biotilgjengelig enn animalske matvarer. Og det er feilinformasjon som det du gulper opp som gir folk vitaminmangler. Hadde alle bare hatt sjansen til å gjøre et informert valg... Betakaroten er ikke essensielt, kun retinol. Betakaroten og karotenoider kan bli omdannet til retinol, men da kun en liten del av inntaket. Konverteringsraten blir enda dårligere i en syk kropp. Retinol (vitamin A) finner du kun i dyreriket. Det finnes ikke retinol i planteriket. En gulrot inneholder langt fra 300% av dagsbehovet av a-vitamin. Den inneholder 0% av dagsbehovet av a-vitamin. Som sagt kan betakaroten bare delvis konverteres til a-vitamin og man må ha en frisk kropp for i det hele tatt å klare konvertere effektivt nok til å kunne dekke a-vitamin-behovet med betakaroten. Man tar opp max litt under 50% av betakarotenet, og av det tar det 12 µg betakaroten for å lage 1 µg vitamin A. I beste fall trenger man å spise 28 µg betakaroten for å lage 1 µg vitamin A. Daglig dose er satt som 700 µg for voksne kvinner. Det vil si at du må spise minst 19600 µg betakaroten for å dekke dagsbehovet av vitamin A. Dette tilsvarer tett på 400g (litt over 5 stk) gulrøtter hver eneste dag. Og dette er i beste fall. De fleste har dårligere konverteringsrate enn det. I tillegg er det viktig å få i seg nok fett, jern og sink for å kunne konvertere betakaroten til vitamin A i det hele tatt. Hvis du hadde jernmangel som kjøttspiser, da spiste du ikke nok rødt kjøtt. Kjøtt er ikke så magisk at du kan spise en liten bit til middag og så dekker det dagsbehovet for alle vitaminer og mineraler, noe veganere ser ut til å tro siden de stadig trekker frem at det finnes kjøttspisere som har vitaminmangler. Folk flest spiser faktisk ikke så mye kjøtt, og spiser altfor mye karbohydrater, margarin, varmpressede planteoljer. Skal vi også trekke frem at det finnes folk som spiser brokkoli som får vitaminmangel, så derfor kan man liksågodt utelukke det fra kosten? 7 år, ja... Du har kanskje noen "gode" år igjen... Det som er farlig er at det kan ta veldig lang tid før mangler på mineraler og fettløselige vitaminer viser seg... Vi snakkes om 10 år, og så ser vi om helsa fortsatt holder... På 15.11.2018 den 10.10, Inwe skrev: Du må jo selvsagt spise variert og passe på at du får i deg alt. Det bør du forresten når du spiser kjøtt også. Jeg har aldri hatt bedre verdier enn nå etter jeg gikk over til plantebasert kost. Inkludert jern som jeg har slitt med hele livet. Tar kun tilskudd av B12. Man trenger faktisk ikke å spise variert hvis man bare spiser riktig. Men ja, hvis man ikke spiser kjøtt må man spise variert for å prøve å få i seg alt, eller sette seg veldig inn i ernæring og ta jevnlige prøver for å sjekke at kroppen faktisk tar opp vitaminene og mineralene. Praksis stemmer ikke alltid med teori fordi det er mye som påvirker opptak av vitaminer og mineraler. Anonymkode: 2372a...0a8 2
Inwe Skrevet 20. november 2018 #14 Skrevet 20. november 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har aldri hørt om at man kan få mangler på plantekost? Det er overraskende mange veganere som skjuler slik informasjon dessverre. For mange er dette en religion og de ignorerer fakta. Inneholder er ikke det samme som opptak. Vegetabilske matvarer har lavere biotilgjengelig enn animalske matvarer. Og det er feilinformasjon som det du gulper opp som gir folk vitaminmangler. Hadde alle bare hatt sjansen til å gjøre et informert valg... Betakaroten er ikke essensielt, kun retinol. Betakaroten og karotenoider kan bli omdannet til retinol, men da kun en liten del av inntaket. Konverteringsraten blir enda dårligere i en syk kropp. Retinol (vitamin A) finner du kun i dyreriket. Det finnes ikke retinol i planteriket. En gulrot inneholder langt fra 300% av dagsbehovet av a-vitamin. Den inneholder 0% av dagsbehovet av a-vitamin. Som sagt kan betakaroten bare delvis konverteres til a-vitamin og man må ha en frisk kropp for i det hele tatt å klare konvertere effektivt nok til å kunne dekke a-vitamin-behovet med betakaroten. Man tar opp max litt under 50% av betakarotenet, og av det tar det 12 µg betakaroten for å lage 1 µg vitamin A. I beste fall trenger man å spise 28 µg betakaroten for å lage 1 µg vitamin A. Daglig dose er satt som 700 µg for voksne kvinner. Det vil si at du må spise minst 19600 µg betakaroten for å dekke dagsbehovet av vitamin A. Dette tilsvarer tett på 400g (litt over 5 stk) gulrøtter hver eneste dag. Og dette er i beste fall. De fleste har dårligere konverteringsrate enn det. I tillegg er det viktig å få i seg nok fett, jern og sink for å kunne konvertere betakaroten til vitamin A i det hele tatt. Hvis du hadde jernmangel som kjøttspiser, da spiste du ikke nok rødt kjøtt. Kjøtt er ikke så magisk at du kan spise en liten bit til middag og så dekker det dagsbehovet for alle vitaminer og mineraler, noe veganere ser ut til å tro siden de stadig trekker frem at det finnes kjøttspisere som har vitaminmangler. Folk flest spiser faktisk ikke så mye kjøtt, og spiser altfor mye karbohydrater, margarin, varmpressede planteoljer. Skal vi også trekke frem at det finnes folk som spiser brokkoli som får vitaminmangel, så derfor kan man liksågodt utelukke det fra kosten? 7 år, ja... Du har kanskje noen "gode" år igjen... Det som er farlig er at det kan ta veldig lang tid før mangler på mineraler og fettløselige vitaminer viser seg... Vi snakkes om 10 år, og så ser vi om helsa fortsatt holder... Man trenger faktisk ikke å spise variert hvis man bare spiser riktig. Men ja, hvis man ikke spiser kjøtt må man spise variert for å prøve å få i seg alt, eller sette seg veldig inn i ernæring og ta jevnlige prøver for å sjekke at kroppen faktisk tar opp vitaminene og mineralene. Praksis stemmer ikke alltid med teori fordi det er mye som påvirker opptak av vitaminer og mineraler. Anonymkode: 2372a...0a8 Jeg hadde jernmangel som kjøttspiser og spiste MYE rødt kjøtt. Var en av disse som kuttet ned på karbohydrater og skulle ha i meg så mye protein som mulig, passet også på å spise mye leverpostei pga jernet. Jeg har lav blodprosent og får derfor lettere jernmangel, noe jeg faktisk ikke merker noe av på plantekost. Jeg foretrekker også å spise variert og likte det som kjøttspiser også. Det er flere som har levd på plantekost hele livet uten å ha fått noen mangler overhode, helt uten å måtte sette seg overdrevent inn i ernæring eller ta tester til enhver tid. Jeg er ganske sikker på at du har oversett et eller annet i din kost. 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2018 #15 Skrevet 20. november 2018 Mange ting kan spille inn på jernopptaket, feks kaffe og te, vitamin c, ufermentert korn, medisiner, alder, tarmtilstander, intensiv trening etc. Hvor mange som 'spiser mye rødt kjøtt' spiser mye innmat? Fersk storfelever, feks, ikke for mye stekt. Det er her det er mest hemjern. Anonymkode: 259a7...778 2
magikeren Skrevet 21. november 2018 #16 Skrevet 21. november 2018 (endret) On 11/20/2018 at 4:30 PM, AnonymBruker said: Du har aldri hørt om at man kan få mangler på plantekost? Det er overraskende mange veganere som skjuler slik informasjon dessverre. For mange er dette en religion og de ignorerer fakta. Stråmann.. hørt om det? Jeg har aldri sagt man ikke kan få mangler på plantekost. Om du bare spiser spinat hver dag, så vil du få mangler. På samme måte vil du få mangler om du bare spiser kjøttdeig dag ut og dag inn. Tror for øvrig du glemte å slette en detalj i innlegget ditt som viser at du aldri har spist plantebasert. Du løy når du skrev du fikk a-vitaminmangel, med andre ord. Quote Inneholder er ikke det samme som opptak. Vegetabilske matvarer har lavere biotilgjengelig enn animalske matvarer. Og det er feilinformasjon som det du gulper opp som gir folk vitaminmangler. Hadde alle bare hatt sjansen til å gjøre et informert valg... Anonymkode: 2372a...0a8 Biotilgjengelighet er dårlig forstått hos hvermannsen. Biotilgjengelighet kommer veldig an på helheten av kostholdet. Som et enkelt eksempel vil inntak av c vitamin øke opptak av jern. På samme måte henger alle, vitaminene og mineralene sammen på ulike måter, og helheten i kostholdet har alt å si for opptak. Man kan ikke måle biotilgjengeligheten av jern i seg selv og tro at det sier hvor mye individet som spiser matvaren tar opp, for det kommer an på flere faktorer, ab over nevner noen. Vi har en lignende greie going on med kalorier. Mange tror at kalorier er alt som har å si, mens egentlig har typen mat man spiser alt å si. Noen typer mat krever mer energi for å brytes ned, noen typer mat påvirker immunforsvaret som igjen kan påvirke forbrenningen. (Man ser for eks at nøtter ikke egentlig teller som 600kcal+ som man måler i en lab, mennesket tar ikke opp alle kaloriene, om man skal si det på den måten) Mat er dessverre ikke så enkelt som vi kunne ønske. Ideelt sett kunne vi målt i detalj hvor mye vi trenger av de ulike vitaminene, målt hvor mye hver matvare har av de, og spise nøyaktig så mye av hver mat, kanskje lagd en type soylent (eller veganske huel) av de og drukket den perfekte mengde næringsstoffer som vi trenger. Men per idag er det ikke mulig. Siden opptak er avhengig av såpass mange ulike faktorer ser jeg på det som tvilsomt at vi ville kunne måle dette i detalj hos individet i fremtiden. Måle hvor mye man minimum trenger, kanskje, men den perfekte ratioen... Da jeg fikk jernmangel hadde jeg en aktiv jobb og trente. Idag "bare" trener jeg, spiste da mer enn jeg gjør nå. Lunsj var 5-6 skiver med leverpostei, middag var kjøtt pluss noe grønnsaker, kanskje saus eller en for for dressing. Kvelds var oppvarmet middag. Til og med grøt hadde flesk eller pølser i seg. Tror ikke jeg kunne en eneste vegetarisk oppskrift, langt fra en vegansk en. De to ordene var fremmedord for meg. Når jeg sier at jeg spiste mye kjøtt, så mener jeg mye kjøtt. Tror ikke det gikk et eneste måltid uten. 21 hours ago, AnonymBruker said: Mange ting kan spille inn på jernopptaket, feks kaffe og te, vitamin c, ufermentert korn, medisiner, alder, tarmtilstander, intensiv trening etc. Hvor mange som 'spiser mye rødt kjøtt' spiser mye innmat? Fersk storfelever, feks, ikke for mye stekt. Det er her det er mest hemjern. Anonymkode: 259a7...778 Teller leverpostei? Det du argumenterer for her er for øvrig ikke det typiske norske kostholdet (kanskje med midnre du inkluderer leverpostei), det du argumenterer for at mennesker skal spise mer innmat, noe nordmenn flest ikke gjør. Selv mennesker som elsker bacon og kjøtt unngår som regel andre deler av dyret. Endret 21. november 2018 av magikeren
magikeren Skrevet 21. november 2018 #17 Skrevet 21. november 2018 Åja, glemte det med a vitamin. Jeg mente at man spiser så mye betakaroten at selv om man konverterer lite er det fortsatt nok til å dekke retinolbehovet, fordi det er så veldig mye a vitamin i et normalt plantebasert kosthold.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2018 #18 Skrevet 21. november 2018 5 minutter siden, magikeren skrev: Teller leverpostei? Det du argumenterer for her er for øvrig ikke det typiske norske kostholdet (kanskje med midnre du inkluderer leverpostei), det du argumenterer for at mennesker skal spise mer innmat, noe nordmenn flest ikke gjør. Selv mennesker som elsker bacon og kjøtt unngår som regel andre deler av dyret. Leverpostei av god kvalitet er bra mat. Jeg argumenterte dog ikke for, men stilte et retorisk spørsmål angående innmat. Poenget var uansett at dersom man inntar mye som hemmer for jernopptaket, hjelper det jo ikke å spise masse rødt kjøtt. Så disse jernmanglene må ses i sammenheng med hva annet som inngår i kosten. Mat er egentlig kanskje enkelt, se på vår evolusjonshistorie og hvilke råvarer som finnes naturlig, g spis hel, ekte mat som kroppene våre er tilpasset. Se på fordøyelsessystemet og sammenlign gjerne med feks gorilla og hund Vi hadde ikke hatt den suksess vi har hatt som slekt og art dersom animalsk fett var farlig for oss, for å ta et eksempel. Det var etter at mennesket ble fastboende kornbønder vi fikk dårligere helse. Resten er som det sies, historie. Problemet er når politikk, helse-og matvareindustri skal diktere "sannheterom ernæring og helse". Anonymkode: 259a7...778 2
magikeren Skrevet 21. november 2018 #19 Skrevet 21. november 2018 Just now, AnonymBruker said: Leverpostei av god kvalitet er bra mat. Jeg argumenterte dog ikke for, men stilte et retorisk spørsmål angående innmat. Poenget var uansett at dersom man inntar mye som hemmer for jernopptaket, hjelper det jo ikke å spise masse rødt kjøtt. Så disse jernmanglene må ses i sammenheng med hva annet som inngår i kosten. Mat er egentlig kanskje enkelt, se på vår evolusjonshistorie og hvilke råvarer som finnes naturlig, g spis hel, ekte mat som kroppene våre er tilpasset. Se på fordøyelsessystemet og sammenlign gjerne med feks gorilla og hund Vi hadde ikke hatt den suksess vi har hatt som slekt og art dersom animalsk fett var farlig for oss, for å ta et eksempel. Det var etter at mennesket ble fastboende kornbønder vi fikk dårligere helse. Resten er som det sies, historie. Problemet er når politikk, helse-og matvareindustri skal diktere "sannheterom ernæring og helse". Anonymkode: 259a7...778 Men se på menneske nå. Vi kan reise til månen, vi kan bruke datamaskiner og kommunisere med mennesker fra hele verden. Vi har utviklet oss til å bli vesener som kan leve på måter andre dyr bare kan drømme om. Det betyr også at vi kan produsere næring i lab. Vi trenger ikke lenger ta valg fra et evolusjonsmessig ståsted, vi kan ta et valg fra et teknologisk eller kunnskapsmessig ståsted. Vi er kommet til et steg der vi kan velge å leve plantebasert, fordi vi via kunnskap og teknologi har kommet til et steg der vi kan vurdere denne type perspektiv fra en helt annen vinkel enn mennskene som levde for noen århundre tilbake, eller våre tidligere stamfedre. Vi kan dekke våre behov på en helt annen måte, vi kan leve helt andre liv\ enn våre aner. Å leve plantebasert er bare enda en del av teknologisk og kunnskapsmessig utvikling. Bare enda noe vi kan velge å gjøre som resultat av vår utvikling som kommer av teknologi, intelligens, kunnskap. Du kan velge bruke en pc og kommunisere med andre mennesker fra hele verden, du kan reise til månen og nå kan du også leve plantebasert uten å bli syk. Vi beveger oss fremover, å spise planter og/ eller labdyrket kjøtt er en del av den utviklingen
AnonymBruker Skrevet 21. november 2018 #20 Skrevet 21. november 2018 Poenget her er ikke hva man _kan_ men hva som er helsefremmende/skadelig. Du kan bo på romstasjonen, men det betyr ikke at det er bra for deg, fordi du ikke er tilpasset et liv uten gravitasjon. Evolusjonær tilpasning tar lang tid. Bevisene på at det nettopp ikke er helsefremmende at vi er "steinalderfolk" som lever i en "romfartstid", altså at våre omgivelser og levemåte er svært unaturlig for vår biologi, er nettopp den pletora av sykdommer og tilstander som tynger vår art. Dette er ikke enestående for mennesker, men for de fleste dyr. Anonymkode: 259a7...778 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå