Gå til innhold

Fordele overskudd etter salg av bolig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom to som er samboere flytter fra hverandre og er uenige om fordeling av overskudd etter salg av bolig, hvem kan da avgjøre delebrøken?

Anonymkode: 58e7b...01e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere deler etter eierandel.

• Liker 1
Skrevet

Jeg og mannen eier 50% hver og ville dag fått 50% hver av overskuddet.

Hvis mannen brukte mer timer på oppussing enn meg og/eller jeg brukte mer penger enn han, måtte vi brukt advokat og kunne dokumentere dette.

Anonymkode: 08cbe...d6e

Skrevet

TS her. Det er kun den ene som har betalt på lånet, men begge står på skjøtet til leiligheten. 

Skrevet

Det er skjøtet som teller.

Anonymkode: b331f...be4

• Liker 1
Skrevet

Og da kan ikke banken eller megleren bare fordele overskuddet skjevt uten at begge partene har signert på at de er enige i en skjevdeling?

Skrevet

Hvorfor betaler han hele lånet mens dere begge to står som eiere? Hadde dere lik egenkapital? 

Anonymkode: 0cb1d...9a1

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor betaler han hele lånet mens dere begge to står som eiere? Hadde dere lik egenkapital? 

Anonymkode: 0cb1d...9a1

Sånn gjorde eksmannen min og jeg det også. Vi fordelte utgiftene mellom oss. Mannen betalte huslånet hver måned. Jeg betalte alt av forsikringer, strøm, kommunale avgifter, barnehage/SFO, fritidsaktiviteter for barna, mat, studielån (for begge), billån, årsavgift på bilen , verkstedregninger og generelt alt annet utenom huslånet. Var heldigvis ingen diskusjon om eierandel i huset. For sikkerhets skyld regnet jeg på dette og fant ut at jeg hadde mer enn dobbelt så mye i faste utgifter enn han hver måned. Tenker det ikke er så uvanlig å betale ulike regninger i en felles husholdning. Vi diskuterte aldri dette videre hverken før eller siden.

Anonymkode: eed03...4fe

• Liker 1
Skrevet

hvis begge står på skjøtet= eier leiligheten så er det da det som gjelder. At lånet er betalt av den ene eller andre er da mer en praktisk forordning mellom partene, og sier ingenting om eierforholdet.

MEN: Her ville jeg snakket med advokat/juridisk bistand, det er kun de som kan si hva som er 100% riktig, ikke en hel masse synsere, med mer eller mindre juridiske kunnskaper her inne.

Skrevet

Har den som ikke har betalt på lånet betalt tilsvarende mer mtp andre felles utgifter som strøm, forsikring, kommunale avgifter, mat osv? Dersom ikke, og alle andre utgifter har vært delt 50/50, virker det jo noe urimelig at den som ikke har betalt på lånet, skal ha lik andel, da vedkommende ikke har betalt noe på bolig.

Jeg ville snakket med advokat, og sett på hvordan fordeling av andre utgifter har vært.

Anonymkode: ff6a4...910

Gjest Nina1975
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og da kan ikke banken eller megleren bare fordele overskuddet skjevt uten at begge partene har signert på at de er enige i en skjevdeling?

Nei, det kan de ikke.

Skrevet (endret)
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånn gjorde eksmannen min og jeg det også. Vi fordelte utgiftene mellom oss. Mannen betalte huslånet hver måned. Jeg betalte alt av forsikringer, strøm, kommunale avgifter, barnehage/SFO, fritidsaktiviteter for barna, mat, studielån (for begge), billån, årsavgift på bilen , verkstedregninger og generelt alt annet utenom huslånet. Var heldigvis ingen diskusjon om eierandel i huset. For sikkerhets skyld regnet jeg på dette og fant ut at jeg hadde mer enn dobbelt så mye i faste utgifter enn han hver måned. Tenker det ikke er så uvanlig å betale ulike regninger i en felles husholdning. Vi diskuterte aldri dette videre hverken før eller siden.

Anonymkode: eed03...4fe

Dette er en lite lur måte å gjøre det på, med mindre man har nedfelt en klar nedfelt økonomisk avtale. Om det blir brudd vil mannen da i utgangspunktet ha rett på all egenkapital skapt ved nedbetaling av gjeld. Om du krever deling, og han motsetter seg dette, vil du ha bevisbyrden og det er usikkert hvor langt du kommer. Om man holder sammen blir dette en hypotetisk problemstilling, men man har jo aldri noen garantier.

Endret av Kritt
Skrevet

I siste instans domstolene. Dersom dere ikke har avtale om hvordan dere eier, må hver av partene godtgjøre hvilke eierandel dere har. Momenter som vektlegges vil være hvor mye hver av dere har hatt v egenkapital og hvem som har betjent lånet. Hva som er tinglyst i grunnboken er selvfølgelig også av interesse.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er skjøtet som teller.

Anonymkode: b331f...be4

Det er feil. Hvem som står tinglyst som eier har betydning utad, men ikke mellom partene dersom annen eierbrlk kan dokumenteres.

• Liker 2
Skrevet

TS: Takk for svar. Han har ikke betalt på lånet og han har heller ikke bidratt til mye ellers, men står med ideel halvpart i skjøtet. 

Skrevet
49 minutter siden, Kritt skrev:

Dette er en lite lur måte å gjøre det på, med mindre man har nedfelt en klar nedfelt økonomisk avtale. Om det blir brudd vil mannen da i utgangspunktet ha rett på all egenkapital skapt ved nedbetaling av gjeld. Om du krever deling, og han motsetter seg dette, vil du ha bevisbyrden og det er usikkert hvor langt du kommer. Om man holder sammen blir dette en hypotetisk problemstilling, men man har jo aldri noen garantier.

Så lenge de er gift så er det ikke nøedvendig med ytterligere økonomiske avtaler. Det man opparbeider seg i løpet av ekteskapet regnes som opparbeidet av begge, altså uavhengig av hvem som fysisk har betalt hva. Dette er en av de store forskjellene mellom å være gift og å bare være samboer, som gift trenger man ikke inngå flere avtaler.

Skrevet
3 minutter siden, regine skrev:

Så lenge de er gift så er det ikke nøedvendig med ytterligere økonomiske avtaler. Det man opparbeider seg i løpet av ekteskapet regnes som opparbeidet av begge, altså uavhengig av hvem som fysisk har betalt hva. Dette er en av de store forskjellene mellom å være gift og å bare være samboer, som gift trenger man ikke inngå flere avtaler.

Du har vel kanskje rett i dette, ja. Tenkte på dem som samboere. Tror uansett jeg ville vært skeptisk til å gjøre det på den måten ;). Hos oss betaler vi både lån og andre utgifter fra en felles konto hvor mesteparten av inntektene våre går.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...