AnonymBruker Skrevet 13. november 2018 #1 Skrevet 13. november 2018 En kollega fortalte i lunsjen i går at h*n bruker å snoke på bekjentskapskretsen sin i offentlige registre på nettet. F.eks sjekke heftelser i biler på brønnøysund-sidene, sjekke grunnboksdata i kartverket og sjekke norsk lysningsblad for å se hvem som har gjeldsordning osv. Skattelistene holdt h*n seg unna kunne h*n fortelle, for der var det synlig hvem han hadde snoket på. Jeg sjekket meg selv igår. Og har desverre litt grums i økonomien og utleggspant i bilen og boligen. Så nå kan jeg vel regne med at dette kommer fram på arbeidsplassen. Er det virkelig så enkelt at alle bare kan gå inn og se hva jeg har i boliglån, billån, og se hvem som har gjeldsordning? Kommer det ikke opp noen plasser, som i skattelistene, hvem som har snoket? Er det virkelig så lett og snoke på andre mennesker? Anonymkode: 6d9ca...447 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2018 #2 Skrevet 13. november 2018 Man kan ikke sjekke hva folk har i lån, men det er mye man kan finne ut som er offentlig informasjon. Jeg sjekker innimellom på brønnøysund og proff på fimaene til folk jeg kjenner eller møter. Har du stelt deg så dumt at du har utleggstrekk og/eller gjeldsordning så tenker jeg du får tåle skammen, da er det tross alt andre folk som ikke får pengene sine og potensielt sliter pga deg. Anonymkode: e56d2...494
AnonymBruker Skrevet 13. november 2018 #3 Skrevet 13. november 2018 Ante ikke at det går an: men hei, det er jo smart i forbindelse med jobb da. Er jo en del folk der ute med null økonomisk styring som evig skal ha folk til å investere i de stupide prosjektene deres, der alt som skjer er at man taper masse penger selv. Hvis man sjekker folk sånn som hen: vet man at det er risiko om noen har bøttevis med gjeld f.eks. Ser ikke noe galt i å sjekke ut info som ligger offentlig likevel og man har jo anledning til å skjule seg på nett om man ønsker det. Anonymkode: c7ac3...390 2
rambo Skrevet 13. november 2018 #4 Skrevet 13. november 2018 Skjønner ikke hvorfor dette er interessant for folk å vite. Nå tenker jeg på personer som ikke i det hele tatt blir påvirket av din økonomi, men som kun gjør det for å snoke. Huff 6
AnonymBruker Skrevet 13. november 2018 #5 Skrevet 13. november 2018 54 minutter siden, rambo skrev: Skjønner ikke hvorfor dette er interessant for folk å vite. Nå tenker jeg på personer som ikke i det hele tatt blir påvirket av din økonomi, men som kun gjør det for å snoke. Huff Jeg gjør det for å snoke, og kun det. Fint tidsfordriv når jeg har en time å slå ihjel på buss eller tog. Morsomt å se at enkelte folk som skal ha alt så fint og flott har bil og hus nedsyltet i utleggspant mens de venter på gjeldsordning. Hvorfor skal ikke folk få lov til å snoke hvis de vil? Det er offentlige registre. Enhver har sin fulle rett til å se i disse dokumentene. Og det er faktisk bra at det er åpent. Så kan man se etter om naboer og bekjentes forbruk står i stil til inntekta eller om det kan være svart arbeid. Anonymkode: 60817...137 3
AnonymBruker Skrevet 13. november 2018 #6 Skrevet 13. november 2018 Nå har jeg brukt lunchen min på å snoke å, og jeg fikk meg noen overraskelser.... Anonymkode: 9ec09...673 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2018 #7 Skrevet 14. november 2018 Er det egentlig snoking når det er offentlige registre? Anonymkode: d77a7...01a 7
BlackCloud Skrevet 14. november 2018 #8 Skrevet 14. november 2018 Jeg synes det er skummelt og ubehagelig at verdens befolkning kan vite så mye om meg etter bare noen tastetrykk. Det er noe av det jeg hater mest med 2018. Var ikke bare bare å få fjernet adresse fra søk, en gang. Det krevde mange telefonsamtaler og mailer... Og fortsatt så ser man det. 5
Gjest IommI Skrevet 14. november 2018 #9 Skrevet 14. november 2018 (endret) Hvis man googler meg, ser det ikke ut som at jeg eksister. Og på skattelistene, har ingen søkt på meg, etter at man kunne sjekke hvem som har søkt på seg. Hvor heldig er jeg. Ikke Facebook og insta. kommer opp engang. 😁 Endret 14. november 2018 av IommI
AnonymBruker Skrevet 14. november 2018 #10 Skrevet 14. november 2018 1 minutt siden, IommI skrev: Hvis man googler meg, ser det ikke ut som at jeg eksister. Og på skattelistene, har ingen søkt på meg, etter at man kunne sjekke hvem som har søkt på seg. Hvor heldig er jeg. Ikke Facebook og insta. kommer opp engang. 😁 Hvordan får du til det? Hva med gulesider osv? Anonymkode: 683d0...567
AnonymBruker Skrevet 14. november 2018 #11 Skrevet 14. november 2018 Nå ser man jo kun hva man tok opp i gjeld for å kjøpe bil. Så den stemmer jo sjeldent. Jeg har i såfall 150tusen mindre i gjeld på bilen enn det som kommer opp, pga nedbetalingen. Anonymkode: 455cc...52e 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2018 #12 Skrevet 14. november 2018 Hvis noen har enkeltmannsforetak, kan jeg sjekke regnskap/omsetning noe sted da? Anonymkode: f01ae...4f4
AnonymBruker Skrevet 14. november 2018 #13 Skrevet 14. november 2018 Takk for tipset Jeg sjekket ut litt nå og fant en arbeidskollega med gjeldsforhandlinger. Det forklarte meg en del hans oppførsel på jobb. Anonymkode: 15043...05c
Gjest O.G. Skrevet 14. november 2018 #14 Skrevet 14. november 2018 Den der kollegaen din høres bare teit ut.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2018 #15 Skrevet 14. november 2018 Åpenhet om inntekt og gjeld, f.eks. skattelistene har jo en historie. Og det er en grunn til at inntektsforskjeller i Norge er så små, ifh til utlandet. Folk har lett å sammenligne og gjør det også. Jeg kjenner ikke ét annet land der jeg kan gå til min fagorganisasjon for å se hva nøyaktig min kollega tjener slik at jeg har lettere å kreve det samme. Sikkert mange som misliker dette sterkt men jeg ser absolutt det positive. Å være åpen om gjeld er ikke noe galt heller. Ulempen er vel mer at det ikke var tenkt å ha informasjon om den enkle tilgjenglig på et tastetrykk. Før var snoking litt mer jobb, gå til skattekontoret f.eks., det gjorde ikke mange kun for tidsfordriv. Anonymkode: 9b582...341
Gjest hind Skrevet 14. november 2018 #16 Skrevet 14. november 2018 Det burde vært mulig å sjekke hvem som har snoket på deg i absolutt alle offentlige registre, synes jeg. Greit at folk har rett til å vite, men du bør også ha rett til å vite hvem som vet. Det er tullete at det bare er skattelistene du legger igjen spor i. Folk snoker bare fordi, det er noe alle vet, men vi vet også at det blir mindre av det når man legger igjen navnet sitt.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2018 #17 Skrevet 14. november 2018 3 timer siden, hind skrev: Det burde vært mulig å sjekke hvem som har snoket på deg i absolutt alle offentlige registre, synes jeg. Greit at folk har rett til å vite, men du bør også ha rett til å vite hvem som vet. Det er tullete at det bare er skattelistene du legger igjen spor i. Folk snoker bare fordi, det er noe alle vet, men vi vet også at det blir mindre av det når man legger igjen navnet sitt. Greit nok det, men da forsvinner jo litt av poenget. Jeg syns ikke den som søkes burde få vite om søkeren. Anonymkode: 9b582...341
Gjest hind Skrevet 14. november 2018 #18 Skrevet 14. november 2018 Just now, AnonymBruker said: Greit nok det, men da forsvinner jo litt av poenget. Jeg syns ikke den som søkes burde få vite om søkeren. Anonymkode: 9b582...341 Da vil man snart forvente at en potensiell arbeidsgiver sjekker en, eller at en man ønsker å gjøre forretninger gjør det. Dermed kan de gjøre det uten å skamme seg mens de som snoker bare av nysgjerrighet vil tenke seg om før de gjør det. De har jo egentlig ingen god grunn til å stikke nesen sin i andres saker, så de kan godt få svi litt.
cleangal Skrevet 14. november 2018 #19 Skrevet 14. november 2018 10 timer siden, IommI skrev: Hvis man googler meg, ser det ikke ut som at jeg eksister. Og på skattelistene, har ingen søkt på meg, etter at man kunne sjekke hvem som har søkt på seg. Hvor heldig er jeg. Ikke Facebook og insta. kommer opp engang. 😁 Samme her. Kommer kun opp på Gule Sider. Men det kommer utrolig mange treff på en person med samme navn som meg (og etter å ha sett nærmere på noen av treffene håper jeg virkelig at en potensiell arbeidsgiver som googler navnet mitt ikke tror at det er meg...).
AnonymBruker Skrevet 14. november 2018 #20 Skrevet 14. november 2018 Det er helt OK å gjøre det. Anonymkode: b1788...17d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå