AnonymBruker Skrevet 13. november 2018 #1 Del Skrevet 13. november 2018 Jeg spiser fire brødskiver med røkelaks på daglig, er det usunt? Anonymkode: b6e0a...073 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drakan Skrevet 13. november 2018 #2 Del Skrevet 13. november 2018 Fisk er sunt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Klomf Skrevet 13. november 2018 #3 Del Skrevet 13. november 2018 «For å kunne vurdere hvor risikabelt inntak av de organiske miljøgiftene kan være for oss forbrukere, har man beregnet hvor mye vi kan få i oss av et slikt stoff hver uke gjennom hele livet uten noen fare for helseskade. (...)Hvis hun skal spise nok laks til å fylle hele denne dosen med dioksiner, må hun spise 1 kg laks hver uke hele livet gjennom. Det tilsvarer laks til middag nesten hver dag hele uken. Det er heller ikke slik at hun blir syk dersom denne grensen overstiges innimellom, for det er lagt inn en betydelig sikkerhetsmargin opp til det nivået der helsefaren faktisk inntreffer (ofte 10 eller 100 ganger høyere).» kilde:https://bramat.no/kosthold/matvarer/1001-sunt-og-trygt-a-spise-laks(2013) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2018 #4 Del Skrevet 13. november 2018 Når det gjelder røkelaks er det ikke fiskeinntaket, men saltmengden jeg ville bekymret meg for. Det er mye salt i røkelaks, og spiser du det på fire skiver er det snakk om en god del salt tilsammen. Anonymkode: 4abb8...909 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2018 #5 Del Skrevet 13. november 2018 https://www.dagsavisen.no/innenriks/hvor-giftig-er-egentlig-fisken-1.1095776 Anonymkode: 220b8...44d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2018 #6 Del Skrevet 13. november 2018 Så spørs det om plast i havet gir plast i magesekkene til fiskene som igjen havner i menneskemager... Anonymkode: 220b8...44d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2018 #7 Del Skrevet 13. november 2018 Det er flere ting inne i bildet her: Er du disponert for matintoleranse/matallergi, vil alt du spiser daglig kunne trigge intoleranse/allergi. Fiskeallergi er relativt vanlig. Fet fisk og miljøgifter. Røkte matvarer generelt - kan være kreftfremkallende, og er ofte ugunstig for folk med (tendenser til) magesår. (Oppdrettsfisk og miljøhensyn.) Anonymkode: 1102a...b50 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2018 #8 Del Skrevet 13. november 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Når det gjelder røkelaks er det ikke fiskeinntaket, men saltmengden jeg ville bekymret meg for. Det er mye salt i røkelaks, og spiser du det på fire skiver er det snakk om en god del salt tilsammen. Anonymkode: 4abb8...909 + at all røkt mat er meget kreftfremkallende. (faktisk så ille at EU har villet forby f eks røkelaks m.m. men har ikke klart det pga såkalte "mat-kulturelle" grunner). Anonymkode: b5979...d60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå