Gå til innhold

8åring roter vekk votter/luer hele tiden

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Nå har hun rotet vekk flere ting, samt ting jeg har strikket og brukt tid på å lage til henne. Det er veldig frustrerende for meg som både har lagt penger og tid på disse tingene. 

Mer det vanlig å rote vekk votter, luer og lignende så ofte? Det har jo blitt rene forbruksvarer, de forsvinner jo hele tiden og hun har null kontroll på hvor de er. 

Blir bare så sliten av det, og når vi står klar om morgenen, det er minusgrader ute og lua er vekke, eller alle de hjemmestrikkede vottene fra farmor er søkk borte.... igjen. Gang på gang skjer det. jeg kjenner jeg blir irritert. Har sagt det hundre ganger at hun MÅ ta hjem det hun har på seg om morgenen. Jeg kan jo ikke dra å hente henne på skolen hver dag for å huske på disse tingene for henne, føler det blir å gjøre henne en bjørnetjeneste. 

Hva gjør man egentlig ?:/ 

Endret av Sizz-
  • Liker 1
Skrevet

Merker du det ikke med navn og nummer? 

Anonymkode: 6aef9...d35

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er ikke vanlig hos oss i hvert fall. Vi har to barn, og de har så langt aldri rotet bort en lue eller vott. Dette er det vi har gjort:

1) motivasjon

de går med lue og votter når de vil, og de vil ikke fryse så det er ikke noe problem. Men de går ikke med lue for min skyld, de må nesten gjøre det for sin egen del.

2) ha færre ting

Har lagt opp til at de kun har en lue og ett par votter hver. Dette gjør at hvis noe blir borte så merker de det med en gang, og finner det igjen. De skjønner også at det er i deres interesse å holde orden på de få tingene de har.

(Har ett par tynne og ett par tykke votter/hansker hver)

3) samme for alle

Vi voksne har det på samme måte. 

Og jeg merker ingen ting lenger, etter at de begynte på skolen

Endret av Ild
  • Liker 1
Skrevet

Høres ut som meg når jeg var liten. Hadde/har en ekstrem Adhd. Ble aldri oppdaget og barndommen ble veldig jævlig på grunn av dette. Fikk skyld pga hjernen min køddet til alt. Fikk medisin i voksen alder og lovet mitt har forandret seg. 

Er ikke sikkert det er adhd hun har men ikke vær for hard med henne. Prøv å finne ut av årsaken. Roter hun litt mye ellers? Jeg kjenner henne ikke på andre områder så er umulig for meg og oss å si hva du skal gjøre. 

Anonymkode: 5a16f...432

Skrevet

Noen barn/mennesker er bare sånn. Tror ikke det er så mye å gjøre med. Har et barn som var akkurat sånn i oppveksten. Nå ser jeg at to barnebarn også er sånn.  Du får huske på å finne fram om kvelden så det ikke blir så mye stress om morgenen. Det blir bra mennesker av dem likevel.

Anonymkode: 98b9f...ae8

• Liker 2
Skrevet

Votter og luer er forbruksvarer her også. Det har gjort at jeg aldri sender med noe dyrt eller hjemmelaget på skolen, kjøper heller inn mange av billigste type. Merker med navn og nummer, men mye forsvinner for godt likevel.

Men har begynt å sende ham i retur til skolen med en gang han kommer hjem hvis han har glemt noe. Det har blitt mye bedre etter det. :)

Anonymkode: a1b64...626

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Merker du det ikke med navn og nummer? 

Anonymkode: 6aef9...d35

Jo. Men det forsvinner likevel, og finnes ikke i gjenglemtkurver på skolen heller:/ 

• Liker 1
Skrevet

8 åringen min er også en susekopp. Og det er klassekameraten også. Jakker, luer og venter liggger stadig igjen på skolen eller hos venner. Det vi gjør er å prøve å følge opp. Sjekker når han kommer hjem om han har med seg det han hadde når han gikk. Og om det er mulig blir han sendt tilbake for å hente tingene han har glemt. Og minner han på at han må huske å ta med ting tilbake. Ellers har vi flere sett av det meste.

Jeg har to eldre barn også, og kan trøste deg med at det er værst i den alderen de er nå. Vi begynner å forvente at de skal ta mer ansvar, og de er kanskje ikke helt klare for det. Det går seg til og er sannsynligvis mye bedre om et år.

Anonymkode: 473cc...fdc

• Liker 1
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Votter og luer er forbruksvarer her også. Det har gjort at jeg aldri sender med noe dyrt eller hjemmelaget på skolen, kjøper heller inn mange av billigste type. Merker med navn og nummer, men mye forsvinner for godt likevel.

Men har begynt å sende ham i retur til skolen med en gang han kommer hjem hvis han har glemt noe. Det har blitt mye bedre etter det. :)

Tror jeg må begynne med dette. Er ekstra kjedelig når de roter vekk noe man har lagt energi og tid i å lage selv. Takk for tips👍🏻:) Ts 

• Liker 1
Skrevet

Dette går i bølger hos oss. Det dyreste blir ikke sendt med. Det har blitt borte ting som jeg mener at ikke er mistet men stjålet. At ungen ikke merker at han ikke har lue når han skal hjem, er noe annet. Særlig nå når det er luevær annenhver dag, er det vanskelig å holde oversikt. 

Skrevet (endret)

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Noen barn/mennesker er bare sånn. Tror ikke det er så mye å gjøre med. Har et barn som var akkurat sånn i oppveksten. Nå ser jeg at to barnebarn også er sånn.  Du får huske på å finne fram om kvelden så det ikke blir så mye stress om morgenen. Det blir bra mennesker av dem likevel.

Anonymkode: 98b9f...ae8

Hjelper ikke når tingene ikke er der men et sted ingen vet 😂

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

8 åringen min er også en susekopp. Og det er klassekameraten også. Jakker, luer og venter liggger stadig igjen på skolen eller hos venner. Det vi gjør er å prøve å følge opp. Sjekker når han kommer hjem om han har med seg det han hadde når han gikk. Og om det er mulig blir han sendt tilbake for å hente tingene han har glemt. Og minner han på at han må huske å ta med ting tilbake. Ellers har vi flere sett av det meste.

Jeg har to eldre barn også, og kan trøste deg med at det er værst i den alderen de er nå. Vi begynner å forvente at de skal ta mer ansvar, og de er kanskje ikke helt klare for det. Det går seg til og er sannsynligvis mye bedre om et år.

Anonymkode: 473cc...fdc

Håper du har rett! Hehe:) 

Endret av Sizz-
Skrevet
5 minutter siden, Sizz- said:

Tror jeg må begynne med dette. Er ekstra kjedelig når de roter vekk noe man har lagt energi og tid i å lage selv. Takk for tips👍🏻:) Ts 

Ja, vi bruker bare sånt hjemme eller når vi drar steder sammen, sånn at jeg kan passe på. ;) Sønnen min fikk en spesiell lue han hadde ønsket seg for ikke lenge siden, og sa "Denne vil jeg ikke bruke på skolen, for jeg vil ikke miste den." Så han har litt selvinnsikt da. 😛

Skrevet

Kan du feste vottene og luen fast i jakken hennes med en sikkerhetsnål og en lang tråd? Da henger alt fast og hun trenger bare huske jakken :) 

Skrevet

"Nå har du mistet dette x antall ganger, og du må forstå at dette koster penger. Neste gang du mister det og jeg må kjøpe nytt, så vil det gå fra dine lommepenger /bursdagspenger/whatever." 

Anonymkode: ac560...be8

• Liker 5
Skrevet
4 minutter siden, altflyter skrev:

Kan du feste vottene og luen fast i jakken hennes med en sikkerhetsnål og en lang tråd? Da henger alt fast og hun trenger bare huske jakken :) 

Nei har ikke det men har tenkt tanken. Sa det til henne også men det var så barnslig fikk jeg høre, at det var ikke aktuelt;p

men vi får se da. Noe må jeg jo finne på. 

Annonse
Skrevet

Her mistes det heldigvis lite, men vi kjøper ikke dyre luer og hansker/votter til skolebarna rett og slett. Mens lillesøster i barnehagen bruker Reimavotter til 600 kr får skoleguttene votter fra H&M til en tredel av prisen. Da føles det ikke like ille hvis noe blir borte. Alt merkes selvfølgelig og jeg minner dem jevnlig på at alt de hadde på seg når de dro, inkludert votter/hansker og luer, skal være med hjem (dette gjorde jeg mest i starten, mens nå ser jeg at de faktisk tenker på det selv). Særlig denne påminnelsen tror jeg har gjort mye for at de passer på tingene. Hvis noe blir borte sjekker vi glemmekassene på skolen. 

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Tror de fleste unger i dag har for mange ting og derfor ikke tenker over verdien av dem. Mister de det, får de bare nytt, så de trenger ikke bry seg. Dersom jenta di er frisk og normal (altså ikke har ADHD eller andre kognitive utfordringer som gjør at hun kan mindre for dette selv) kan du jo bare si at "nå har du rota bort alle vottene dine. Da må du gå uten i dag". Så får hun bare fryse, det vil kanskje få opp motivasjonen for å lete etter tingene...

Å bare kjøpe nytt hver gang de mister noe vil jo bare opprettholde sløvheten hos ungene.

Å ha få ting, og ikke dyre, er et godt tips.

Skrevet

Jeg synes det blir for enkelt å si at alle barn som mister tingene sine gjør det fordi de ikke forstår verdien av dem eller har for mange ting. Det er helt normalt at småskolebarn er distré og ikke klarer å huske på å ta med alle småting hele tiden. Det betyr ikke at man er bortskjemt eller har ADHD. 

• Liker 6
Skrevet
19 minutter siden, Arkana said:

Jeg synes det blir for enkelt å si at alle barn som mister tingene sine gjør det fordi de ikke forstår verdien av dem eller har for mange ting. Det er helt normalt at småskolebarn er distré og ikke klarer å huske på å ta med alle småting hele tiden. Det betyr ikke at man er bortskjemt eller har ADHD. 

Enig. Sønnen min har rotet bort ting som han har ønsket seg lenge og spart ukepenger (som han har jobbet for) til over lengre tid. Han var dypt fortvilet og forstod absolutt verdien.

Skrevet
38 minutter siden, Sizz- skrev:

Nei har ikke det men har tenkt tanken. Sa det til henne også men det var så barnslig fikk jeg høre, at det var ikke aktuelt;p

men vi får se da. Noe må jeg jo finne på. 

Da får du fortelle henne at hun åpenbart er for liten til å huske på det selv og gi henne valget: enten syr vi det fast, eller så må du slutte å glemme luer og votter. En annen mulighet som er blitt nevnt er at hun må betale for ny lue selv...

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...