Gå til innhold

Koke spekeskalker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring med å koke spekeskalker, slik som de store bitene med strandaskinkeskalker man får på f.eks. Rema? Tenker at hvis man lar det trekke i 1.5-2t at det blir mørt og kan brukes i ting som lapskaus, pasta carbonara og lignende samtidig som det setter mye smak. Spekeskalker av fenalår vil kanskje gi litt "pinnekjøttsmak". Men jeg finner veldig lite om folk som har forsøkt dette.

Lurer også på om det kan være ok turmat om man har det på termos og lar det være i sekken en god tid. Siden det holder seg lenge uten at det må ligge i kjøl.

Anonymkode: b0f64...5db

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke prøvd med de skalkene - men vet det går veldig bra med fenalår, det må jo bli samme greia? :)

Min mor pleier å gjemme fenalåret når det enda er litt kjøttrester igjen på det, skjærer det opp i mindre stykker og koker de til kjøttsuppe. Blir innmari god smak :) og kjøttet tas løs og has i suppa. 

Anonymkode: 2c5b8...4ca

• Liker 1
Skrevet

Ja, det blir utrolig god smak når man koker lapskaus eller suppe på restene av fenalåret. Vi pleier også å ta vare på det, samt kraft fra annen mat som vi koker som kan brukes som base i andre retter senere.

Jeg prøvde nå med spekeskinkeskalker kuttet i små biter og kokt i en time, og etterpå blandet med en sånn first price "formaggio" pose, bare for å ha noe å teste med. Smaken var litt som slike salte svineknoker, men litt tørr. Kunne kanskje ha kokt lengre for å løses mer opp nesten som pulled pork så ville det sikkert blitt bedre.

Det ble litt salt i og med at formaggioposen inneholder salt og man ikke får justert saltmengde selv, så er nok bedre egnet i mat man salter selv. Så konklusjonen er at det var fullt spiselig og sikkert går fint til lapskaus også, men ikke noe å skryte uhemmet av heller. Greit om man har skalker man vil bli kvitt. I de strandaposene er det jo en del greie tynne skiver som kan brukes til pålegg, men ofte sitter man igjen med de litt store seige skalkebitene, så da vet jeg hva jeg kan bruke de til. Kan gjerne bli spennende å teste med en pose som har skalker av fårekjøtt også. Tror kanskje det vil gi bedre smak enn svineskalkene.

Anonymkode: b0f64...5db

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke prøvd med de skalkene - men vet det går veldig bra med fenalår, det må jo bli samme greia? :)

Min mor pleier å gjemme fenalåret når det enda er litt kjøttrester igjen på det, skjærer det opp i mindre stykker og koker de til kjøttsuppe. Blir innmari god smak :) og kjøttet tas løs og has i suppa. 

Anonymkode: 2c5b8...4ca

Og enda bedre smaker det i hjemmelaget ertesuppe :) 

Anonymkode: 39b27...ef2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...