Gå til innhold

Vanskelig med 50/ 50 samvær

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i ett vanskelig dilemma. Vi har samvær på 50/50 med vår 9 år gamle datter. 

Hun har vært veldig klar hele tiden på at hun ønsker å bo fast hos mor og være hos meg annen hver helg.. grunnen til dette er at blir så mye frem og tilbake, slik at hun ikke finner roen noen plass..  Det er vondt for meg å høre at hun har det sånn og jeg vil selvfølgelig helst ha henne mest mulig selv. Jeg har snakket mye med henne om dette og sagt at om hun ønsker det mer rolig så er hun hjertelig velkommen til å bo fast hos meg. Hun er tydelig på at det er hos mor hun ønsker å bo.. 

Min datter har tatt dette opp med mor, men mor er tydelig på at dette vil gå seg til og at det blir sånn som det er nå. Jeg har selv pratet med mor og hun vil helst ikke prate mer om det.. Det er tydelig at dette er noe hun ikke ønsker. 

Hva gjør man da..?  Det er tydelig at jenten vår sliter mye rundt dette. Og føler at hun ikke blir hørt.

-Far

Anonymkode: 0b915...a43

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor er det så lite ro for henne?  Hva består dette i? 

Har selv barnebarn som har vært hos foreldrene 50/50 i snart 12 år, og dette har ikke vært noe problem for henne.  Hun er èn uke hos mor og èn uke hos far.  Nå er hun snart 17 år og ønsker ikke å endre på ordningen. 

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, Zienna skrev:

Hvorfor er det så lite ro for henne?  Hva består dette i? 

Har selv barnebarn som har vært hos foreldrene 50/50 i snart 12 år, og dette har ikke vært noe problem for henne.  Hun er èn uke hos mor og èn uke hos far.  Nå er hun snart 17 år og ønsker ikke å endre på ordningen. 

Nei, men hvis det funker for ett barn du kjenner, så er det ingen grunn til at det ikke skal funke for denne jenta, for alle barn er kliss like basta bom!!

• Liker 14
Skrevet

TS, jeg foreslår at du kaller inn mor til et møte hos familievernkontorer hvor dere skal evaluere samværsordningen. Der tar du opp jentas mening. Forhåpentligvis vil mor ta til fornuften og stille opp for datteren, selv om det sikkert er digg å ha fri..

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, ViljaH skrev:

Nei, men hvis det funker for ett barn du kjenner, så er det ingen grunn til at det ikke skal funke for denne jenta, for alle barn er kliss like basta bom!!

2 minutter siden, ViljaH skrev:

Hvorfor så ironisk kommentar? 

Som jeg forstår det ønsker både mor og far at ordningen aller helst skal fungere godt for barnet.  Når hun så gir uttrykk for at hun ikke synes hun har ro og derfor helst vil bo hos mor, synes jeg foreldrene bør finne ut hva som gjør dette.  Kanskje kan det gjølres noe? 

• Liker 1
Skrevet

For meg ble det bare kaos med flyttingen frem og tilbake uke for uke... Funket best å ha et hjem, et jente-soverom med plakater og dill! Fikk aldri til å føle meg hjemme begge stedene. Ble bedre når jeg bodde hos pappa annenhver helg og i ferier - og når jeg var hos pappa koste vi oss, mens hos mamma var «hverdagen» ... Var slitsomt å skulle tilpasse seg hele tiden og ha to hjem, lettere å være «på besøk» hos pappa💕 var veldig vanskelig å uttrykke disse behovene, man er redd for å såre og kreve, man vil jo bare at alle skal ha det bra. Ville tatt opp enda mer med mor, og be henne prate med datteren om dette. 

Anonymkode: 2a2a8...ab1

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, Zienna skrev:

Hvorfor så ironisk kommentar? 

Som jeg forstår det ønsker både mor og far at ordningen aller helst skal fungere godt for barnet.  Når hun så gir uttrykk for at hun ikke synes hun har ro og derfor helst vil bo hos mor, synes jeg foreldrene bør finne ut hva som gjør dette.  Kanskje kan det gjølres noe? 

Jeg dro på litt fordi du virker forutinntatt om at 50/50 kan funke for alle barn, om man bare tilrettelegger og gir det tid. Det er nok heller slik at det funker bra for noen barn, mens det funker dårlig for andre barn, disse blir slitne av pendlingen og trenger én base. I dette tilfellet vil det da være lurt å høre på barnets ønsker. Barn blir stresset av uheldig hjemmesituasjon, det påvirker utviklingen deres negativt.

Så her er det heller mor som må bearbeides til å skjerpe seg. Kanskje de kan finne rom for småsamvær i hverdagen, bra for far og pause for mor, med at far henter på skole/middag, så hjem. Eller far følger fast på trening eller aktivitet.

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, ViljaH skrev:

Jeg dro på litt fordi du virker forutinntatt om at 50/50 kan funke for alle barn, om man bare tilrettelegger og gir det tid. Det er nok heller slik at det funker bra for noen barn, mens det funker dårlig for andre barn, disse blir slitne av pendlingen og trenger én base. I dette tilfellet vil det da være lurt å høre på barnets ønsker. Barn blir stresset av uheldig hjemmesituasjon, det påvirker utviklingen deres negativt.

Så her er det heller mor som må bearbeides til å skjerpe seg. Kanskje de kan finne rom for småsamvær i hverdagen, bra for far og pause for mor, med at far henter på skole/middag, så hjem. Eller far følger fast på trening eller aktivitet.

Jeg tror at 50/50 er det aller beste for barn når foreldrene ikke bor sammen. Bare slik kan de få et like godt forhold til begge sine foreldre og evt. halvsøsken etc. 

Derfor mener jeg at foreldre må strekke seg veldig langt for å bidra til at praktiske forhold i hverdagen kan løses enkelt. Det er ikke vanskelig om man samarbeider.  Det betyr mye for et barns trygghet å se at foreldrene samarbeider, til tross for at de er gått fra hverandre.   

• Liker 2
Skrevet

TS her..

Tusen takk for svar.. Jeg syntes det var en god idé å ta en prat sammen på familievernkontoret.. Jeg tror det er som det blir beskrevet over her. At hun blir stresset av å hele tiden være på farten. Hun sier selv at når hun endelig finner seg til ro en plass så er uken ferdig og hun skal flytte til sitt andre hjem. Jeg kan egentlig forstå henne. Det blir som å bo i en bag. Jeg håper vi klarer å finne en ordning som gjør at hun kan ha det best mulig. For meg er det absolutt viktgst.. 

• Liker 1
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her..

Tusen takk for svar.. Jeg syntes det var en god idé å ta en prat sammen på familievernkontoret.. Jeg tror det er som det blir beskrevet over her. At hun blir stresset av å hele tiden være på farten. Hun sier selv at når hun endelig finner seg til ro en plass så er uken ferdig og hun skal flytte til sitt andre hjem. Jeg kan egentlig forstå henne. Det blir som å bo i en bag. Jeg håper vi klarer å finne en ordning som gjør at hun kan ha det best mulig. For meg er det absolutt viktgst.. 

Vet ikke hvordan dere har det, men her er vi veldig påpasselig med at han ikke skal bo i bag.

Vi har begge ansvar på hver vår side for å ha full garderobe slik at barnet aldri trenger å pakke eller ta med seg noe. Dyre ting som ytterklær og sportsutstyr er 100% vår oppgave som foreldre å få overlevert og fulgt opp slik at barnet aldri merker at det er en viss logistikk i situajsonen. Barnet tar derfor bare med seg skolesekken og resten er vi som foreldre sitt ansvar.

Anonymkode: f29cc...5a5

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Zienna skrev:

Jeg tror at 50/50 er det aller beste for barn når foreldrene ikke bor sammen. Bare slik kan de få et like godt forhold til begge sine foreldre og evt. halvsøsken etc. 

Derfor mener jeg at foreldre må strekke seg veldig langt for å bidra til at praktiske forhold i hverdagen kan løses enkelt. Det er ikke vanskelig om man samarbeider.  Det betyr mye for et barns trygghet å se at foreldrene samarbeider, til tross for at de er gått fra hverandre.   

Jeg har liksom tenkt at 50/50 er aller best for foreldrene på er vis -så de får sett barna like mye! Men er jo bra så lenge det fungerer for dere og andre. Men som sagt ble det for «rotløst» for meg - og følte at jeg bodde i en bag selv om jeg hadde alt av klær m.m begge steder! Mine foreldre samarbeidet godt og ønsket hverandre det beste. Men det var litt det å skulle tilpasse meg å «lande» hver gang, tok noen dager, fikk aldri slappet helt av når jeg bodde en uke her og der... Hatet det. Henger kanskje litt sammen med hvor sensitiv man er for stress?! Der er man jo forskjellig. 

• Liker 1
Skrevet

til ts!

Veldig fint at datteren din tørr å si at det blir for mye for henne og er ærlig med hvordan hun har det ovenfor deg! Viser at du er en lyttende og god far ❤️ Satt veldig langt inne for meg for jeg var så redd for å skuffe foreldrene mine og var ikke så lett å uttrykke behovene mine, løste seg til slutt men kan tenkte meg hvor viktig det var å bli møtt slik som du møter din datter der du strekker deg til det ytterste for å møte hennes behov... Er ikke verre enn å bytte tilbake om hun ombestemmer seg, og ha et åpent hjem for henne hvor hun kan komme så mye hun vil! Bare synd moren ikke tenker på samme måte. Stå på videre😊❤️

• Liker 2
Skrevet

Du kan jo evt. sende link til denne tråden til mor, så kanskje hun skjønner litt mer av hvordan du tenker 😊 lykke til! 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her..

Men 50/50 trenger jo ikke være hver helg og en dag i uka, eller annahver uke.

Dere kan ha 2 uker hos mor, 2 uker hos far. 1 måned hos far, 1 måned hos mor, osv.

Det er mange varianter som gir mindre flyttinger for jenta og mer ro i hverdagen, men likevel sjanse til å bo med og ha begge foreldrene i oppveksten.

Såfremst det er mulig for henne å gå på samme skole?

Anonymkode: d16a4...b9c

• Liker 3
Skrevet

Vi har også 50-50 med våre to barn. Vi foreldre er veldig påpasselig med at barna våre ikke skal føle at de bor i en bag og de har dermed dobbelt opp med klær og utstyr. Er det noe som må flyttes er det vi foreldre som overleverer dette. Barna tar kun skolesekken med seg når de drar fra den ene mandag morgen og hjem til den andre etter skolen. I klassene til barna er det flere som har to hjem og de føler heller ikke på det at de er noe uvanlig. Nå er det gåavstand mellom mor og far og til og fra skolen, og de har venner i nabolaget både hos mor og far. 

Anonymkode: 82e4f...08f

Skrevet

Synes denne artikkelen beskriver godt «utfordringen» knyttet til 50/50 fordeling. Og at barn er lojale! Når barna blir tenåringer orker de ikke å flytte så mye lenger står det faktisk- og at foreldre selv burde prøvd å ha to hjem selv😊 Synes du gjør helt riktig ts! Og tror ikke 50/50 er å etterstrebe. Jeg tror faktisk at 50/50 fordeling ofte kanskje er bedre for foreldre enn barna! https://www.klikk.no/foreldre/barnefordeling-50-50-2342985

• Liker 1
Skrevet

Det kan jo hende du ikke kan få endret på dette. Jeg er litt skeptisk, jenta ønsker, og du er helt enig, uten mer om og men. Mor er vanskelig og lite lyttende.

Men la oss si at du ikke får endret på samværsordningen på noen år.

Hva kan DU og mor gjøre for at det skal bli bedre for henne?
Hvordan kan hun finne roen like mye i begge hjem, føle seg like mye hjemme? Du kjøper jo automatisk jentas forklaring om at det er selve flyttingen som er hovedproblemet, pendlertilværelsen. Men hvorfor vil hun ikke liksågodt bo hos deg mest, og besøke mor i helgene? Hva er det som er mer rolig, stabilt, vanlig hverdag hos mor som hun ikke har hos deg? Kanskje det er noe du kan endre for å gjøre det lettere for henne? Flytte nærmere? Unngå pakking? Gjøre selve "fram-og-tilbake" så stressfritt som mulig? Savner hun moren mye, kan dere møte henne i dine uker? Er det andre ting hos mor som ikke er hos deg?

Anonymkode: d663e...4e9

Skrevet

Men hvorfor vil hun bo sammen med mor og bare besøke deg? Kanskje du kan gjøre noe slik at jenta føler seg bedre og mindre sliten hos deg? For meg virker det ut som moren tilrettelegger bedre for hverdagen kanskje... Det beste er jo at barn har samvær med begge foreldre. Dere kan eventuelt diskutere 60/40 elker 70/30. Det å bare besøke høres litt lite ut for min del. 

Skrevet

Selvfølgelig vil mor beholde sine fri uker! Stakkars jenteungen.  

Anonymkode: 57684...0e8

Skrevet
14 timer siden, Zienna skrev:

Når barnet utrykker at 50/50 ikke er det beste skal foreldre lytte og imøtekomme barnets ønsker så godt som det er mulig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...