Gå til innhold

Fortsatt blå og hoven 3 uker etter overtråkk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tråkket over for 3 uker siden. Jeg klarer å gå i nesten 2 timer av gangen nå, men ankelen er fortsatt veldig hoven og blå og lilla. Den er vond å ta på, og i enkelte stillinger samt når jeg går ned trapper så kjenner jeg smerter. Legen har sagt at det vil bli bedre, men vil det det?

Anonymkode: df001...938

Skrevet (endret)

Vært på røntgen..?  3 uker var lenge... Samme temperatur når du sammenligner med andre Foten ?

Stikkende smerte når du klemmer rundt på foten ? Lenge siden legen så på?

A. (CAVE:Fnatt)

Endret av Sliten&kjørt51
Skrevet (endret)

Og, hvordan er fargen(e) i forhold til skadetidspunkt ?

Mulig du skulle hatt ett bilde av dette... ( Spare noen kroner. Gå på legevakt etter kontortid ?)

Endret av Sliten&kjørt51
Skrevet

Er du samme som skrev for noen uker siden? Har du vært i kontakt med lege og fått tatt røntgen? 

Anonymkode: ace87...cbf

Skrevet
13 timer siden, Sliten&kjørt51 skrev:

Vært på røntgen..?  3 uker var lenge... Samme temperatur når du sammenligner med andre Foten ?

Stikkende smerte når du klemmer rundt på foten ? Lenge siden legen så på?

Nei, fikk beskjed om at det ville gå over. Det er tydelig forskjell i begge anklene i hevelsen.

Ikke stikkende, bare vondt. Klemmer dog ikke så hardt siden det gjør vondt.

For eksempel i dag mistet jeg litt balansen i trappen og da kom denne vonde smerten, og nå med en gang jeg tar av støttebandasjen er det ingenting som skal til for å framprovosere denne stikkende smerten.

13 timer siden, Sliten&kjørt51 skrev:

Mulig du skulle hatt ett bilde av dette... ( Spare noen kroner. Gå på legevakt etter kontortid ?)

De sier de ikke har røntgen/MR på legevakten.

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du samme som skrev for noen uker siden? Har du vært i kontakt med lege og fått tatt røntgen? 

Anonymkode: ace87...cbf

Hva mener du. Nei fikk beskjed om å dra hjem og det ville gå over.

TS

Skrevet

Samme temperatur når du sammenligner med andre Foten ?

Lenge siden legen så på?

A.(CAVE:Fnatt)

Skrevet

Kjenner en som hadde tilsvarende problem, og legen mente det ville gå over.  H*n ble tilslutt henvist, og det viste seg å være en ruptur i en sene. H*n venter på vurdering mtp mulig operasjon hos ortoped.

Anonymkode: 0b3e4...5c6

Skrevet

Jeg måtte bruke sportstape i 8 uker. Ble gradvis mye bedre da våren kom og jeg begynte å sykle. Med sykkelsko. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner en som hadde tilsvarende problem, og legen mente det ville gå over.  H*n ble tilslutt henvist, og det viste seg å være en ruptur i en sene. H*n venter på vurdering mtp mulig operasjon hos ortoped.

Anonymkode: 0b3e4...5c6

Men kunne h*n gå da?

Kan legen henvise til røntgen uten time eller er man nødt å komme til time? Og skal man be om røntgen eller MR?

Ts

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men kunne h*n gå da?

Kan legen henvise til røntgen uten time eller er man nødt å komme til time? Og skal man be om røntgen eller MR?

Ts

Jeg tråkket over i sommer. Trodde jeg. Fikk en voldsom hevelse og ble skikkelig blå. Holdt den i ro i 3 dager, så begynte jeg å belaste den litt.

Det gikk greit i starten, klarte å gå greit på den selv om det gjorde vondt. Men så ble ankelen verre, og en uke etter overtråkket gikk jeg til legen. Fikk en henvisning til røntgen på sykehuset - for sikkerhets skyld.

På røntgen fant de jammen meg brudd! Et såkalt avrivningsbrudd. Google "bone avulsion fracture". Jeg hadde revet en sene av knokkelen, som igjen hadde knekt av en bit av skjelettet. Det var en såpass liten beinbit som var revet av, så jeg slapp akkurat gips, men måtte ha på ankelbandasje og ikke belaste foten i det hele tatt i 2 uker. Hoppet rundt på krykker i 3-4 uker.

Nå, 4 måneder senere er jeg nesten god. Sliter litt med smerter og hevelse hvis jeg trener. Angrer meg ihel på at jeg ikke gikk til røntgen med en gang og holdt foten i ro hele veien mens det grodde. Man risikerer å aldri bli helt bra igjen.

Gå til legen og få henvisning til røntgen.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Kvinne87Rogaland skrev:

Jeg tråkket over i sommer. Trodde jeg. Fikk en voldsom hevelse og ble skikkelig blå. Holdt den i ro i 3 dager, så begynte jeg å belaste den litt.

Det gikk greit i starten, klarte å gå greit på den selv om det gjorde vondt. Men så ble ankelen verre, og en uke etter overtråkket gikk jeg til legen. Fikk en henvisning til røntgen på sykehuset - for sikkerhets skyld.

På røntgen fant de jammen meg brudd! Et såkalt avrivningsbrudd. Google "bone avulsion fracture". Jeg hadde revet en sene av knokkelen, som igjen hadde knekt av en bit av skjelettet. Det var en såpass liten beinbit som var revet av, så jeg slapp akkurat gips, men måtte ha på ankelbandasje og ikke belaste foten i det hele tatt i 2 uker. Hoppet rundt på krykker i 3-4 uker.

Nå, 4 måneder senere er jeg nesten god. Sliter litt med smerter og hevelse hvis jeg trener. Angrer meg ihel på at jeg ikke gikk til røntgen med en gang og holdt foten i ro hele veien mens det grodde. Man risikerer å aldri bli helt bra igjen.

Gå til legen og få henvisning til røntgen.

Hvordan kan jeg få legen til å høre på meg siden hun bare sier at det er et kraftig overtråkk og ingen grunn til røntgen? Blir sint hvis det viser seg at det er noe alvorlig likevel og jeg kunne gjort noe med situasjonen tidligere hvis  hun bare hadde sendt meg til røntgen.

Kan jeg spørre hvordan overtråkket ditt skjedde og ble du hoven umiddelbart? Kan du gi beskrivelser?

Ts

Skrevet (endret)
37 minutter siden, Kvinne87Rogaland skrev:

På røntgen fant de jammen meg brudd!

Bedre å sjekke. Start med Rtg, er mitt råd! Jeg er seff. ikke lege. ( -Men leger har heller ikke Rtg. blikk...)

3 uker er lenge, synes jeg, hvis ikke klar bedring.

A.(CAVE:Fnatt)

Endret av Sliten&kjørt51
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan jeg få legen til å høre på meg siden hun bare sier at det er et kraftig overtråkk og ingen grunn til røntgen? Blir sint hvis det viser seg at det er noe alvorlig likevel og jeg kunne gjort noe med situasjonen tidligere hvis  hun bare hadde sendt meg til røntgen.

Kan jeg spørre hvordan overtråkket ditt skjedde og ble du hoven umiddelbart? Kan du gi beskrivelser?

Ts

Du må rett og slett bare kreve røntgen. Men hvis du kommer nå og forklarer at det ikke blir bedre, så får du helt sikkert henvisning. Det skal ikke vare så lenge ved overtråkk.

Det som skjedde var sinnsykt flaut og unødvendig. Jeg hadde sittet med beina i kors på et møte, men merket ikke at foten sovnet. Når jeg reiste meg og gikk fikk jeg ikke foten med meg skikkelig, snublet i dørkarmen og vridde foten under meg i fallet. Etter 10 min hadde ankelen blåst seg skikkelig opp (se bilde) og jeg hadde sykt vondt og kunne ikke tråkke på den. Den ble også skikkelig blåsvart etter hvert.

Snapchat-1127771921.jpg

Skrevet
23 minutter siden, Kvinne87Rogaland skrev:

Du må rett og slett bare kreve røntgen. Men hvis du kommer nå og forklarer at det ikke blir bedre, så får du helt sikkert henvisning. Det skal ikke vare så lenge ved overtråkk.

Det som skjedde var sinnsykt flaut og unødvendig. Jeg hadde sittet med beina i kors på et møte, men merket ikke at foten sovnet. Når jeg reiste meg og gikk fikk jeg ikke foten med meg skikkelig, snublet i dørkarmen og vridde foten under meg i fallet. Etter 10 min hadde ankelen blåst seg skikkelig opp (se bilde) og jeg hadde sykt vondt og kunne ikke tråkke på den. Den ble også skikkelig blåsvart etter hvert.

Snapchat-1127771921.jpg

Jeg ringer i morgen krever det, men lurer på om jeg er nødt å komme til en legetime for å bli henvist eller kan de henvise meg over telefon? Og er det vanligvis noe ventetid på å få time til røntgen? 

Oj! Det så utrolig vondt ut! Sånn uflaks man kan ha da.. jaja. Håper du blir bra igjen snart. Vært tålmodig du 😊

Da du fikk dette overtråkket, fikk du følelsen av at et leddbånd hadde røket eller blitt kraftig forstrukket? At det på en måte sa PANG hver gang du gikk på den?

Ts

Skrevet

Vet ikke, men hvis legen allerede har sett på foten slipper du kanskje ny time? Jeg kjørte rett på røntgen med henvisningen, men måtte vente litt der. Rundt 45 min. Men spørs vel hvilket sykehus.

Ikke noe pang her nei, bare veldig vondt. Spesielt når jeg sto opp om morgenen 😖

Annonse
Skrevet

Kjenner meg igjen med det å stå opp på morgenen. Fæle greier.

TS

Skrevet

Har fått til time røntgen nå. Hvor lenge pleiere man å vente før man tar MR?

TS

Skrevet
På 13.11.2018 den 21.36, Kvinne87Rogaland skrev:

Snapchat-1127771921.jpg

Jeg skjønner at du har vondt, men du er ikke veldig hoven ifht hva som er normalt ved f.eks brudd. 

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har fått til time røntgen nå. Hvor lenge pleiere man å vente før man tar MR?

TS

Det kommer helt ann på hva røntgen viser. 

Anonymkode: 1839c...f58

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner at du har vondt, men du er ikke veldig hoven ifht hva som er normalt ved f.eks brudd. 

Det kommer helt ann på hva røntgen viser. 

Anonymkode: 1839c...f58

Så røntgen kommer før MR? Hvis røntgen er normal, betyr det at man ikke trenger MR?

Ts

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Så røntgen kommer før MR? Hvis røntgen er normal, betyr det at man ikke trenger MR?

Ts

Som regel vises eventuelle brudd på røntgen, så da er det ikke behov for mr. Jeg syns det er litt rart at ikke legen sendte deg til undersøkelse med en gang, overtråkk er vel en av de vanligste årsakene til brudd i ankel.

God bedring og lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...