Gå til innhold

Valium eller Imovane FLYSKREKK

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei -

Jeg har fått utskrevet både valium og Imovane av fastlege til flytur da jeg har uutholdenlig flyskrekk.

Jeg skal IKKE ta begge deler.

Spørsmålet mitt er - har noen tips til hvilken jeg bør velge?

Flyturen varer i over 10 timer. 

Anonymkode: de264...2a1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eller om noen kan dele erfaringer med en av delene.

Skrevet

Valium er angstdempende, mens Imovane er innsovningsmedisin. Om du ikke er vant til å ta B preparater, ville jeg tatt Valium først og se om det har tilstrekkelig effekt. Om du ikke sovner når du tar Imovane, risikerer du at det har motsatt effekt. 

• Liker 1
Skrevet

Imovane er sovemedisin og valium er angstdempende. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, neon_sun skrev:

Valium er angstdempende, mens Imovane er innsovningsmedisin. Om du ikke er vant til å ta B preparater, ville jeg tatt Valium først og se om det har tilstrekkelig effekt. Om du ikke sovner når du tar Imovane, risikerer du at det har motsatt effekt. 

Takk for svar! 

Jeg har både testet Valium og Imovane før. Imovane for et par år siden, Valium ganske nylig (for å sjekke effekt). Imovane ble jeg helt mongo og sovnet på 10 minutter. Valium syns jeg var litt skummelt, men mulig pga jeg ikke er vant til en slik "rus".

Vil helst bare sove under hele turen. Men du sier noe der - skummelt hvis det gir motsatt effekt og hele flyet må høre på mitt spetakkel.

Skrevet
2 minutter siden, norovirus skrev:

Imovane er sovemedisin og valium er angstdempende. 

Ja, jeg vet forskjellene - lurer bare på om noen har noen direkte erfaringer med noen av delene på fly. Leser forskjellig på nett, flere anbefaler Imovane/Zopiclone mens andre sier definitivt Valium.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! 

Jeg har både testet Valium og Imovane før. Imovane for et par år siden, Valium ganske nylig (for å sjekke effekt). Imovane ble jeg helt mongo og sovnet på 10 minutter. Valium syns jeg var litt skummelt, men mulig pga jeg ikke er vant til en slik "rus".

Vil helst bare sove under hele turen. Men du sier noe der - skummelt hvis det gir motsatt effekt og hele flyet må høre på mitt spetakkel.

Vil du helst sove, hadde jeg gått for Imovane :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er dritskummelt å ta sovemedisin på fly. Plutselig tar ikke flyet av, og du må ta buss eller noe til en annen flyplass. Det er et helvette å navigere flyplasser mens man er på sovemedisin. Hvis flyet blir kanselert eller lander feil risikerer du jo å være zombie på fremmed plass.

Valium er vel bedre, for da er du mer funksjonell. 

• Liker 2
Skrevet

Har fått begge deler på sykehus, så noen ekstrem fare ved det, er det ikke. Det ene er avslappende, det andre er jo et innsovningsmiddel, som du lett våkner av igjen etter noen timer. Legen burde informert deg bedre om virkning og bruk av disse medisinenene. 

Anonymkode: 98d2b...a40

Skrevet
6 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Jeg synes det er dritskummelt å ta sovemedisin på fly. Plutselig tar ikke flyet av, og du må ta buss eller noe til en annen flyplass. Det er et helvette å navigere flyplasser mens man er på sovemedisin. Hvis flyet blir kanselert eller lander feil risikerer du jo å være zombie på fremmed plass.

Valium er vel bedre, for da er du mer funksjonell. 

Det er direktefly - jeg tenkte at det hadde vært en mulighet å ta tabletten når vi går inn på flyet.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg vet forskjellene - lurer bare på om noen har noen direkte erfaringer med noen av delene på fly. Leser forskjellig på nett, flere anbefaler Imovane/Zopiclone mens andre sier definitivt Valium.

Nei, har aldri prøvd noen av dem. Hør med noen som har flyskrekk. Jeg trodde du ikke visste hva som var forskjellen. Men dersom du er redd er vel Vival et førstevalg. Nå vet jeg ikke hvor mange mg vival tbl du har fått utskrevet, men det går an å starte med en halv. :) 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har fått begge deler på sykehus, så noen ekstrem fare ved det, er det ikke. Det ene er avslappende, det andre er jo et innsovningsmiddel, som du lett våkner av igjen etter noen timer. Legen burde informert deg bedre om virkning og bruk av disse medisinenene. 

Fikk du begge to samtidig? Altså - tok de samtidig. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er direktefly - jeg tenkte at det hadde vært en mulighet å ta tabletten når vi går inn på flyet.

Det hender at fly snur på rullebanen. Her om dagen krasjet et fly på rullebanen på Narvik lufthavn. Noen ganger tar man ikke av. Og er man riktig uheldig tar man av og så snur man. Du vet aldri.

Skrevet
4 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Det hender at fly snur på rullebanen. Her om dagen krasjet et fly på rullebanen på Narvik lufthavn. Noen ganger tar man ikke av. Og er man riktig uheldig tar man av og så snur man. Du vet aldri.

Men helt ærlig - er det ikke bedre at jeg er sløv og tullete enn at alle andre må oppleve en som muligens gråter og lager en scene ut av ingenting?

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk du begge to samtidig? Altså - tok de samtidig. 

Noen ganger, ja, fikk de i samme plastkopp. Stod fast på begge medisinene. Men hadde ikke alltid behov for Valium. Men stod fast på valium flere ganger om dagen ved behov. Men om man ikke er vant til medisinene er det vel greit å vente en time eller to mellom hver. Kommer jo an på hvor mye valium man tar også, det er jo en doseforskjell som legen skal anbefale, hvis legen gjør jobben sin da, og ikke bare skriver ut resept. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men helt ærlig - er det ikke bedre at jeg er sløv og tullete enn at alle andre må oppleve en som muligens gråter og lager en scene ut av ingenting?

Det er bedre for meg, og jeg respekterer det, forsåvidt. Men de som må ta vare på deg i ørska der du lander er kanskje ikke så enig.

Nå har valium sjeldent gjort mye mot angsten min, men det funker jo for mange. Og det kommer vel an på doseringen. 

Hvorfor er du redd for fly? Og hvis du klarer å vente med gråtingen til ølvognen ahr gått forbi vil de fleste kunne unngå det. Gråt med dyp stemme slik at de støydempende hodetelefonene filtrerer det bort.

Nå er vel ikke imovane som ambien, men det er ganske mange absurde historier om mennesker som ahr tatt dem og forblitt våken.

Skrevet
13 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

4 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Det er bedre for meg, og jeg respekterer det, forsåvidt. Men de som må ta vare på deg i ørska der du lander er kanskje ikke så enig.

Nå har valium sjeldent gjort mye mot angsten min, men det funker jo for mange. Og det kommer vel an på doseringen. 

Hvorfor er du redd for fly? Og hvis du klarer å vente med gråtingen til ølvognen ahr gått forbi vil de fleste kunne unngå det. Gråt med dyp stemme slik at de støydempende hodetelefonene filtrerer det bort.

Nå er vel ikke imovane som ambien, men det er ganske mange absurde historier om mennesker som ahr tatt dem og forblitt våken.

Se over. Derfor. 

Klarer mest sannsynlig ikke vente - kan allerede starte da flyet ruller bort til rullebanen...

Men jeg prøver jo å ta meg sammen. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Se over. Derfor. 

Klarer mest sannsynlig ikke vente - kan allerede starte da flyet ruller bort til rullebanen...

Men jeg prøver jo å ta meg sammen. 

Du vet at det er mye farligere å kjøre til flyplassen? 

Tekniske feil opplever man jo, men disse fører nesten aldri til personskade. 

Jeg er mer redd for å krysse gaten enn å fly til amerika.

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen ganger, ja, fikk de i samme plastkopp. Stod fast på begge medisinene. Men hadde ikke alltid behov for Valium. Men stod fast på valium flere ganger om dagen ved behov. Men om man ikke er vant til medisinene er det vel greit å vente en time eller to mellom hver. Kommer jo an på hvor mye valium man tar også, det er jo en doseforskjell som legen skal anbefale, hvis legen gjør jobben sin da, og ikke bare skriver ut resept. 

Kan man for eksempel ta Valium to timer før avgang og så Zopiclon når man har satt seg i flysetet? 

Hvordan var din reaksjon med begge vs kun Imovane?

Skrevet

Går helt fint ann å ta samtidig. Tror jeg ville tatt diazepam/Valium først og deretter zopiklon/Imovane om diazepam ikke kicket inn (jeg blir trøtt av diazepam, men våkner lett). 

Man riskerer at det blir en kortvarig rus (kan si, gjøre mye rart), litt søvn og deretter klinvåken igjen pga. angst. Det er jo trossalt ikke all verdens virkningstid for en 10 timers flytur der man OFTE risikerer å bli forstyrret under turen. Kan jo være en idè å ha f.eks Truxal eller Nozinan "i bunn", for å virkelig bli sløvet og få sove. Det negative er jo at man kan bli ganske groggy en stund etterpå.

Du må nesten bare prøve deg fram :) Håper du finner noe som fungerer for deg.

Anonymkode: 318a0...b16

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...