Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har søkt AAP etter ung ufør «regler». Skjønner ikke helt hva jeg kan bli sittende igjen med. 

Si utifra minstesant og + 27x3 ,- ekstra hver dag 5 dager i uka. 

Noen som vet.???

Blir arbeidsevnen din nedsatt før du fyller 26 år, kan du søke etter reglene om «ung ufør». Da er den årlige minsteytelsen 2,44 ganger grunnbeløpet.

Jeg tenker slik; 96 883 (grunnbeløpet) x 2,44 = 236394,-

Skal jeg da ta 66% av 236394 eller er denne summen den jeg skal gå utifra også dele på 260 for å få dagsatsen   ????

+ barnetillegg 

Hjelpes dette er så sprøtt

og imens jeg sikkert har noen kloke hoder. Det skal jo sikkert lønne seg og jobbe.. Jeg jobber noe ved siden av og om jeg skal på AAP må dette føres i meldekort. Vil det fortsatt lønne seg og jobbe, eller «mister» man alt man tjener ved siden av for å få rett sum.

Misforstå meg rett jeg ønsker og jobbe men er det i teorien ikke «verdt det», økonomisk sett. Kan man tjene det samme ved å sitte på rævva...... 
(og nei JEG skal ikke det... men jeg lurer...) :P 

Anonymkode: 02ce5...c3b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Minstesatsen for aap ung ufør er 236 394. Så kommer vel skatt i tillegg? 

66% gjelder bare dersom du har hatt høy inntekt til at 66% av din tidligere lønn er mer enn  236 394. Hadde du tjent 700 000 i året skulle du regne ut 66% av 700 000. (Der er også en maxsats)

Om det lønner seg å jobbe er vel noe som må regnes ut i hvert enkelt tilfelle. 

Anonymkode: 5fc7c...3ec

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Minstesatsen for aap ung ufør er 236 394. Så kommer vel skatt i tillegg? 

66% gjelder bare dersom du har hatt høy inntekt til at 66% av din tidligere lønn er mer enn  236 394. Hadde du tjent 700 000 i året skulle du regne ut 66% av 700 000. (Der er også en maxsats)

Om det lønner seg å jobbe er vel noe som må regnes ut i hvert enkelt tilfelle. 

Ja det tenkte jeg å ellers er det jo mindre enn vanlig om det skulle vært 66%..
Ja så ca 20.000 før skatt. Tenkte først det var så mye men skulle jo egentlig bare mangle for de som feks er syke fra de er 19..

Takk

Skrevet

shit 44% skatt kommer jeg frem til på nav/skatteetaten for slike ytelser. Det er jo ikke mulig å leve på 11.000,- 
Hjelp

Skrevet

De som går på AAP uten ung ufør tillegget får ca 12 000 utbetalt i måneden. Om man ønsker vite hvordan man kan gjøre mennesker som sliter deprimerte i tillegg, så er svaret der; minimal økonomi .

Lykke til, ihvertfall

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De som går på AAP uten ung ufør tillegget får ca 12 000 utbetalt i måneden. Om man ønsker vite hvordan man kan gjøre mennesker som sliter deprimerte i tillegg, så er svaret der; minimal økonomi .

Lykke til, ihvertfall

Uff ja jeg skjønner jeg var vel optimistisk når jeg så imot 17.000,-
Ja får bare jobbe det jeg klarer ved siden av. Men spørs om det lønner seg når de uansett trekker da å... Da hjelper det lite at helse blir enda verre.. velferdsstaten 

TS

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lykke til, ihvertfall

men takk ❤️❤️❤️ 

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

shit 44% skatt kommer jeg frem til på nav/skatteetaten for slike ytelser. Det er jo ikke mulig å leve på 11.000,- 
Hjelp

44% skatt? Hvor får du det tallet fra?

• Liker 1
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uff ja jeg skjønner jeg var vel optimistisk når jeg så imot 17.000,-
Ja får bare jobbe det jeg klarer ved siden av. Men spørs om det lønner seg når de uansett trekker da å... Da hjelper det lite at helse blir enda verre.. velferdsstaten 

TS

Hvis du allerede før du søker er de den posisjonen at du eri stand til å jobbe er det godt mulig du ikke får ung uføre tillegget.

Og et lønner seg alltid å jobbe hvis man er i stand til det. En jobb er mere enn kun penger 

Anonymkode: 5b3df...f8d

• Liker 1
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lykke til, ihvertfall

Minstesats aap er 745 pr dag. 193 766 pr år. Brutto.

Ufør;

Gift/samboer: 220 893,- brutto pr år

Enslig: 240 270,- brutto per år

Ung ufør; 

Gift/samboer: 257 709,- brutto per år

Enslig: 281 930,- brutto per år

—-

For andre kommer det an på inntekt før sykdom. Ca 66% av denne. 

Anonymkode: d928e...1d9

Skrevet (endret)

Minstesats på AAP med ung uføre tillegg er 909 kr per dag eller 9 090 per 14. dag. 

Jeg har dette i påvente av svar på uføresøknad og skatter 18% og sitter igjen med rundt 14 000 kr etter skatt. Ulempen med tillegget er at de fleste kommer over grensen for å motta bostøtte, cirka 3-400 kr og mister dermed denne slik at gevinsten blir spist opp av dette. 

Regnestykket for deg blir jo da

Minstesats AAP Ung Uføre: 909

Barnetillegg (regner med det er 27*3) 81 kr

Altså 990 kr per dag, 9 900 per 14. dag og 19 800 per måned 🙂

Endret av robnor87
  • Liker 1
Skrevet
På 13.11.2018 den 7.21, Daraya skrev:

44% skatt? Hvor får du det tallet fra?

nav sin oversikt ??

Skrevet
På 13.11.2018 den 15.35, AnonymBruker skrev:

Hvis du allerede før du søker er de den posisjonen at du eri stand til å jobbe er det godt mulig du ikke får ung uføre tillegget.

Og et lønner seg alltid å jobbe hvis man er i stand til det. En jobb er mere enn kun penger 

Anonymkode: 5b3df...f8d

Ja men ikke for alle dessverre. Hvis jeg skal bruke opp det lille overskuddet jeg har på dene ne/2 vakter i uken uten at det ganger meg noe mer økonimssk enn kun å få navnstøtten.. da er det ikke verdt det for meg

Skrevet
På 14.11.2018 den 0.06, robnor87 skrev:

Minstesats på AAP med ung uføre tillegg er 909 kr per dag eller 9 090 per 14. dag. 

Jeg har dette i påvente av svar på uføresøknad og skatter 18% og sitter igjen med rundt 14 000 kr etter skatt. Ulempen med tillegget er at de fleste kommer over grensen for å motta bostøtte, cirka 3-400 kr og mister dermed denne slik at gevinsten blir spist opp av dette. 

Regnestykket for deg blir jo da

Minstesats AAP Ung Uføre: 909

Barnetillegg (regner med det er 27*3) 81 kr

Altså 990 kr per dag, 9 900 per 14. dag og 19 800 per måned 🙂

okei takke et ga mening. 
Uff ja det med bostøtte er «kjedelig». Husker da mamma var ufør jobbet hun pittelitt og pg mistet bostøtte. Så økonisk sett ga det jo ingen vinning.

takk for godt svar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...