Gå til innhold

Ekstrem kløe etter joggetur/løpetur

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har to ganger nå opplevd en intens kløe rett etter en jogge/løpetur. Det klør som besatt over alt på kroppen. Etter noen minutter blir det små hvite nupper og hevelser på huden og huden blir også rød. Jeg har prøvd forskjellig tøy, til ingen nytte. Jeg lurer på hva det kommer av og om det er noe en bør ta hensyn til? Jeg har kun opplevd det to ganger nå, å begge gangene har jeg bært ute å løpt på kvelden (løper vanligvis på morgen) kan det ha noe å si? Andre som har opplevd dette? Jeg legger ved ett bilde av hvordan benet mitt så ut i kveld. Har til vanlig ganske glatt hud på bena.

Kvinne 28.

IMG_6499.JPG

IMG_6502.JPG

Anonymkode: 66cc7...46b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det kaldt når du løper? Første jeg tenkte var kuldeeksem, eller svette eksem. 

Skrevet

I kveld var det 8-9 grader. Ikke kaldt i lufta heller. Løper med foret treningstights.

Skrevet

Det er urticaria. Kan trigges av veldig mye forskjellig, varme, kulde, svette, trykk etc. 

Anonymkode: f9e59...38f

Skrevet

Dette ser ut som urticaria (elveblest), ja: https://www.apotek1.no/allergi/elveblest. Samme utslett som jeg får pga soleksem (har solallergi). Det kan komme av alt fra kulde til varme, og jeg har til tider dette selv f.eks etter trening. Selv har jeg en krem jeg har smurt på, uten at jeg synes det hjelper nevneverdig. 

Skrevet

Dette skjer meg hvis jeg løper ute i regnet (og blir kald på huden) og hopper inn i den varme dusjen med en gang jeg kommer hjem, når jeg kommer ut av dusjen går huden min heeeeelt bananas!

Anonymkode: 9a0df...91e

Skrevet

Elveblest har jeg kun hatt i forbindelse med mat jeg reagerer på. Om kombinasjonen mat/trening kan være utløsende, vet jeg ikke, men tenk over om det er noe du har spist som eventuelt kan ha medvirket.

Nå får jeg vel på pukkelen, eller innlegget blir slettet, men det kan eventuelt hjelpe med en allergitablett (småpakninger kan jo kjøpes reseptfritt), om allergi er inne i bildet. Det aller beste er jo da uansett å finne ut hva du i så fall reagerer på, og unngå å spise det.

Anonymkode: c3d9c...1b1

Skrevet

Jeg får det også! Det klør noe helt sykt når jeg løper ute om vinteren/ høsten eller når det regner. Når det er sommer skjer ingenting..

Anonymkode: 86abe...471

Skrevet

2 Zyrtec før du drar på løpetur

Anonymkode: d6b68...f55

• 5 år senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.11.2018 den 19.59):

Har to ganger nå opplevd en intens kløe rett etter en jogge/løpetur. Det klør som besatt over alt på kroppen. Etter noen minutter blir det små hvite nupper og hevelser på huden og huden blir også rød. Jeg har prøvd forskjellig tøy, til ingen nytte. Jeg lurer på hva det kommer av og om det er noe en bør ta hensyn til? Jeg har kun opplevd det to ganger nå, å begge gangene har jeg bært ute å løpt på kvelden (løper vanligvis på morgen) kan det ha noe å si? Andre som har opplevd dette? Jeg legger ved ett bilde av hvordan benet mitt så ut i kveld. Har til vanlig ganske glatt hud på bena.

Kvinne 28.

IMG_6499.JPG

IMG_6502.JPG

Det ser helt likt ut som det jeg får og det er KULDEURTIKARIA. Har du fått utredet (hudlege) det nå, 5år senere?

Anonymkode: e424f...6b2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...