AnonymBruker Skrevet 12. november 2018 #1 Skrevet 12. november 2018 Synes dere ikke at vi burde spare litt mer når det gjelder bruk av lys ute? Strømmen i Norge er jo alt for dyrt, hvorfor brukes det så mye lys da? Er det fordi vi har mørketid her i Norge? Brukes det like mye lys i andre land akkurat som i Norge? Jeg mener ikke at det er mye lys kun i de større byene men også i mindre byer brukes det mye lys. Hva mener dere? Anonymkode: 37b4a...676 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2018 #2 Skrevet 12. november 2018 Mener du gatelykter? Anonymkode: 036de...90f
AnonymBruker Skrevet 12. november 2018 #3 Skrevet 12. november 2018 Mener at du faktisk ikke vet HVOR mørkt det bli uten gatelys. Ta en tur på fjellet på stier uten gatelys, så skjønner du at det ville vært et problem om Norge var mørklagt fra f.eks16 ish til 08 neste morgen som er en lett underdrivelse av vinteren. Anonymkode: e3dd2...b31 19
AnonymBruker Skrevet 12. november 2018 #4 Skrevet 12. november 2018 Lys skaper trygghet. De færreste ønsker å gå i svarte gater om kvelden. Anonymkode: eff3a...9a9 10
Libertas Skrevet 12. november 2018 #6 Skrevet 12. november 2018 Vet ikke hvor du bor, men i byen jeg bor i så er det altfor lite gatebelysning. Men klart, om det er slik at strømmen er såå dyr så gjør det jo ingenting at folk blir påkjørt... 5
AnonymBruker Skrevet 12. november 2018 #7 Skrevet 12. november 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Mener at du faktisk ikke vet HVOR mørkt det bli uten gatelys. Ta en tur på fjellet på stier uten gatelys, så skjønner du at det ville vært et problem om Norge var mørklagt fra f.eks16 ish til 08 neste morgen som er en lett underdrivelse av vinteren. Anonymkode: e3dd2...b31 Jeg sier ikke at det burde bli helt mørkt ute, men mange steder er det veldig mye lys. Anonymkode: 37b4a...676
AnonymBruker Skrevet 12. november 2018 #8 Skrevet 12. november 2018 1 time siden, Libertas skrev: Vet ikke hvor du bor, men i byen jeg bor i så er det altfor lite gatebelysning. Men klart, om det er slik at strømmen er såå dyr så gjør det jo ingenting at folk blir påkjørt... Hva mener du med altfor lite gatebelysning?. De aller fleste byer har veldig mye belysning. Og jeg har aldri sagt at det burde bli helt mørkt ute. Anonymkode: 37b4a...676
BiancaWhite Skrevet 12. november 2018 #9 Skrevet 12. november 2018 Folk er så jævla mørkredde, det er problemet. 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2018 #10 Skrevet 12. november 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Mener du gatelykter? Anonymkode: 036de...90f All slags lys pyntelys, gate/vei belysning, det er generelt veldig mye lys i byene i Norge. Vet ikke om det er på grunn av mørketid at vi har så mye lys i byene. Anonymkode: 37b4a...676
AnonymBruker Skrevet 12. november 2018 #11 Skrevet 12. november 2018 1 time siden, Skilpadden skrev: Mener du pyntelys? All slags lys pyntelys, gate/vei belysning, det er generelt veldig mye lys i byene i Norge. Vet ikke om det er på grunn av mørketid at vi har så mye lys i byene. Anonymkode: 37b4a...676
AnonymBruker Skrevet 12. november 2018 #12 Skrevet 12. november 2018 Mange politikere ser på mer gatelys som en løsning på overgreps-problemet.. Anonymkode: 78789...5e6 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2018 #13 Skrevet 13. november 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: All slags lys pyntelys, gate/vei belysning, det er generelt veldig mye lys i byene i Norge. Vet ikke om det er på grunn av mørketid at vi har så mye lys i byene. Anonymkode: 37b4a...676 Veibelysning, både langs landevei, motorvei og i bygater, er jo fordi det å se omgivelsene er temmelig viktig for trafikksikkerheten. Og jo mere trafikk, jo mere lys trenger vi. (Og her inkluderer jeg også gangtrafikk, derfor mye gatelys i byene.) Dessuten føler de fleste seg tryggere når de kan se hva som skjer rundt seg, også i byen. (Kanskje spesielt i byen.) Pyntelys er selvsagt for å pynte opp. Ganske logisk. Vi bor i et land der det er mørkt mesteparten av døgnet i flere måneder. Da sier det seg selv at litt lys gjør godt for sjelen, uansett om det er et par soltimer midt på dagen eller pyntelys i en buske på kvelden. De fleste pyntelysene er nå dessuten LED, så strømforbruket er ikke så voldsomt heller. Anonymkode: 98ab1...8f9 4
AnonymBruker Skrevet 13. november 2018 #14 Skrevet 13. november 2018 Vet ikke hvilken by du bor i, men jeg synes oftest det er for lite/for dårlig belysning flere steder. Og jeg bor i Bergen. Det er mørkt store deler av året her i landet, så jeg syntes lys kunne blitt brukt mer som pynt egentlig. Anonymkode: ed30a...b19 4
AnonymBruker Skrevet 13. november 2018 #15 Skrevet 13. november 2018 Jeg er enig ts. Det er for mye lys. Kunstig belysning i alle retninger. Anonymkode: cfb1a...884 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2018 #16 Skrevet 13. november 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Mener at du faktisk ikke vet HVOR mørkt det bli uten gatelys. Ta en tur på fjellet på stier uten gatelys, så skjønner du at det ville vært et problem om Norge var mørklagt fra f.eks16 ish til 08 neste morgen som er en lett underdrivelse av vinteren. Anonymkode: e3dd2...b31 Mange steder er det for mye. Det ødelegger naturen. Anonymkode: cfb1a...884 1
Gjest IommI Skrevet 13. november 2018 #17 Skrevet 13. november 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: All slags lys pyntelys, gate/vei belysning, det er generelt veldig mye lys i byene i Norge. Vet ikke om det er på grunn av mørketid at vi har så mye lys i byene. Anonymkode: 37b4a...676 Mener du at det hadde vært bedre å ha fakkel eller oljelykter i gatene? Det er tross alt ikke så mange år siden Norge fikk gatelys.
Libertas Skrevet 13. november 2018 #18 Skrevet 13. november 2018 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du med altfor lite gatebelysning?. De aller fleste byer har veldig mye belysning. Og jeg har aldri sagt at det burde bli helt mørkt ute. Anonymkode: 37b4a...676 Det jeg mener med altfor lite er at vi ikke har sjans å se fotgjengere som skal krysse veien når det er blitt mørkt ute, og her er mørketiden lang. Nylig vært en dødsulykke hvor en fotgjenger ble påkjørt på tur over fotgjengerovergangen pga dårlig belysning. 1
Fineapple Skrevet 13. november 2018 #19 Skrevet 13. november 2018 Kan nok ikke ha mindre lys ute der jeg bor. Er mørketid, og vi har allerede lite lys ute. Noen gater har ingenting, så man fomler rundt i mørket...
AnonymBruker Skrevet 13. november 2018 #20 Skrevet 13. november 2018 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Mange steder er det for mye. Det ødelegger naturen. Anonymkode: cfb1a...884 Nå må du bestemme deg da. Du har jo snakket mest om at det er for mye lys i byene, og der er det lite natur igjen å ødelegge. Vil du ha urørt natur er verken byer eller veier stedet å oppholde seg. Dessuten har du klaget på strømforbruket, men etter hvert som LED-teknologien går fremover trengs det mindre og mindre strøm. Og hva mener du egentlig skal prioriteres? Er det viktigere å se stjernene enn å redde liv? Dette har du ikke svart på. Anonymkode: 98ab1...8f9 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå