Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et vikariat jeg startet på for noen måneder siden. Jeg var kjempeglad da jeg fikk stillingen og har funnet meg godt til rette i avdelingen, og de ulike prosjektgruppene jeg er del av gir meg veldig gode tilbakemeldinger. 

For ikke lenge siden snakket jeg med sjefen, som sa de gjerne ville ha meg med videre og lurte på om jeg var interessert i en fast stilling og om han kunne regne med meg når de skulle legge nye prosjekter. Jeg sa at jeg gjerne ville det (men har foreløpig ikke skrevet under).

Kollegaene mine er solide folk jeg har god kjemi med, det er vel sjefen jeg har "minst" god kontakt med, i den forstand at jeg synes han er vanskelig å prate med og at det virker som han har lite forståelse og interesse for bransjen vi jobber i. Jeg har forstått på kolleger at jeg ikke er alene om dette. Ved en anledning hadde vi også et møte med HR som jeg forsto var et resultat av klager på ham. Det er likevel tolererbart iom. at det er en stor bedrift og jeg stort sett trives. Han er en av mange og vi tilbringer ikke all tid sammen. 

I det siste har det dukket opp noen situasjoner jeg finner svært vanskelig. Et par kolleger har gjort ting vanskelige for meg, bl.a. ved å droppe ut av viktige prosjekter i siste liten, der jeg blir stående svar skyldig. De rundt meg sier seg enig i at det er "håpløst" og sier jeg må ta det opp, men når jeg forsiktig nevner dette for sjefen møter jeg en murvegg. Det virker som om disse to medarbeiderne, som forøvrig er hans ansettelser i senere tid, er fullstendig fredet for kritikk.

De siste to dagene har det toppet seg. En av disse kollegaene opptrer svært arrogant uten respekt for min tid og innsats, og jeg merker at det påvirker dagen min, ikke bare sosialt, men at det blir svært vanskelig å gjøre jobben min. Jeg blir også den som må forholde meg til kunder vi har sviktet fullstendig. Sjefen tar deres parti hele veien. 

Nå er det kommet dit at jeg er noe usikker på om jeg skal takke ja til å bli og jeg har begynt å kikke på andre stillinger. 

Men - for ikke lenge siden fikk jeg nyss om at sjefen hadde fått mange klager før jeg begynte. En i min avdelingen sa at dette ble tatt opp via HR og klagene ble såpass mange at han måtte kalle inn til møte og adressere klagene en etter en. Det var altså et annet langt mer alvorlig HR-møte om dette før jeg begynte. Det handlet både om mangel på respekt, dårlig kommunikasjon og et par anklager ang. seksuell trakassering. Klagene kom fra flere ulike avdelinger. Til tross for alt dette har han altså valgt å bli værende i stillingen. 

Jeg har vurdert å snakke med HR om noen av tingene som plager meg - de vet naturligvis ikke at jeg er blitt informert om det som skjedde før min tid. Men jeg lurer på - er det overhodet realistisk at jeg kan ende opp med ny sjef? Noen erfaringer?

Anonymkode: 4bf47...9d8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk ja til fast stilling, søk nye jobber. 

Dersom HR og ledelsen er klar over denne lederens «utfordringer», og han fortsatt ikke har blitt «oppfordret» til å finne seg annet arbeid så kan du ikke forvente at det skjer noe pga. det du nevner heller. 

Anonymkode: ba859...602

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...