Sirah Skrevet 12. november 2018 #1 Skrevet 12. november 2018 Jeg ble inspirert til å lage denne tråden av å lese en annen tråd her inne i dag. Ville ikke kuppe den tråden så lager heller min egen Det sies at Norge er et klasseløst samfunn, men er det egentlig det? Hva mener dere og hvordan bedømmer dere hvilken klasse folk tilhører? Hva definerer hvilken klasse folk tilhører? Familie? Utdannelse? Inntekt? Bilen de kjører? Om de har den siste iPhonen? Utsagn som "underklasse" har vært fullstendig ukjent for meg frem til den siste uken her inne på kvinneguiden. Personlig har jeg aldri tenkt noe over at vi har klasseskiller her på berget, men skjønner jo at dette er det mange andre som mener at vi har. Er derfor nysgjerrig på å høre hva dere mener og tenker.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2018 #2 Skrevet 12. november 2018 I Oslo er det veldig åpenbart at det finnes klasseskiller. Bo her en stund, og beveg deg litt mellom øst og vest. Anonymkode: abb79...d69 3
AnonymBruker Skrevet 12. november 2018 #3 Skrevet 12. november 2018 2 minutter siden, Sirah skrev: Jeg ble inspirert til å lage denne tråden av å lese en annen tråd her inne i dag. Ville ikke kuppe den tråden så lager heller min egen Det sies at Norge er et klasseløst samfunn, men er det egentlig det? Hva mener dere og hvordan bedømmer dere hvilken klasse folk tilhører? Hva definerer hvilken klasse folk tilhører? Familie? Utdannelse? Inntekt? Bilen de kjører? Om de har den siste iPhonen? Utsagn som "underklasse" har vært fullstendig ukjent for meg frem til den siste uken her inne på kvinneguiden. Personlig har jeg aldri tenkt noe over at vi har klasseskiller her på berget, men skjønner jo at dette er det mange andre som mener at vi har. Er derfor nysgjerrig på å høre hva dere mener og tenker. Hvem sier det? Klasse er ikke bare økonomisk lenger. Hvis man ser på dødelighet og sykdommer ser man at det henger mer sammen med utdanning enn inntekt. Det vil si at høy inntekt og lav utdanning er dårligere for den fysiske og psykiske helsa, og dermed mer ressurstappende, enn høy utdanning og lav inntekt. Klasseskiller handler om ressursfordeling. Anonymkode: 5ee12...8e8 1
Sirah Skrevet 12. november 2018 Forfatter #4 Skrevet 12. november 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: I Oslo er det veldig åpenbart at det finnes klasseskiller. Bo her en stund, og beveg deg litt mellom øst og vest. Anonymkode: abb79...d69 Jeg har ikke sååå lyst til å finne ut av dette at jeg gidder å flytte til Oslo en stund Men jeg skjønner hva du mener. Jeg har likevel ikke sett på disse "skillene" som klasseskiller, heller som folk med forskjellig smak og ulik størrelse på kredittkortene 🙈 Mulig jeg bare er veldig naiv
Sirah Skrevet 12. november 2018 Forfatter #5 Skrevet 12. november 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvem sier det? Klasse er ikke bare økonomisk lenger. Hvis man ser på dødelighet og sykdommer ser man at det henger mer sammen med utdanning enn inntekt. Det vil si at høy inntekt og lav utdanning er dårligere for den fysiske og psykiske helsa, og dermed mer ressurstappende, enn høy utdanning og lav inntekt. Klasseskiller handler om ressursfordeling. Anonymkode: 5ee12...8e8 Har bare "alltid" hørt at vi ikke har klasse inndeling i Norge på samme måte som i f.eks England Sier overhodet ikke at det er en fasit "Spennende" det du skriver (misforstå meg riktig). Finnes det noe forskning på dette?
AnonymBruker Skrevet 13. november 2018 #6 Skrevet 13. november 2018 Ingen samfunn er klasseløse, sånn kommer det heller aldri til å bli. Men i forhold til mange andre land er nok Norge et mindre klasseløst samfunn. Her får alle utdannelse og helsetilbud uavhengig av inntekt f.eks, staten bidrar med tak over hodet og mat på bordet til dem som faller utenfor, og korrupsjon muliggjør ikke at man kan betale seg fri fra straffeforfølgelse. Når det nevnes klassesamfunn på KG eller i media er folk rask til å trekke frem oslo øst vs vest, men selv om det er forskjeller her i inntekt, levestandard og helse, så kan det ikke sammenlignes med virkelig klassedelte samfunn som f.eks i USA, Brasil, Kenya, Romania eller India. Klasse i Norge vil avhenge av både inntekt, evne til å disponere penger, jobb, utdannelse, kulturell kapital, evne til å ivareta egen helse, evne til å forstå samfunnet (denne mangler hos svært mange i kommentarfelten hos avisene på fb), evne til å gjøre seg forstått og nettverk. Anonymkode: b95c9...545 1
Gjest O.G. Skrevet 13. november 2018 #7 Skrevet 13. november 2018 Norge er delt sosioøkonomisk og forskjellene blir større og større.
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 13. november 2018 #8 Skrevet 13. november 2018 Tror generelt at de som synes vi har et klasseløst samfunn tilhører middelklassen eller høyere Klasse handler ikke i like stor grad om økonomi (selv om de økonomiske forskjellene øker for tida), men om utdanning, kultur, referansebakgrunn etc. Det er blitt mer subtilt. Jeg kommer selv fra det jeg vi kalle arbeiderklassen, men har selv tatt høyere utdanning. Merket/merker ofte veldig godt at de jeg studerte sammen med og jobber sammen med har en annen bakgrunn enn jeg. Foreldrene deres har høyere utdanning, de er vant til et annet forbruk, de har reist masse, de er opptatt av andre kulturelle aktiviteter enn jeg (feks går flere av de jeg jobber sammen med ofte på teater - jeg tror jeg var på "dyra i hakkebakkeskogen" én gang som barn, det er liksom min erfaring med det 😂)... Det er sånne små ting, som jeg tror de ikke merker, men som jeg merker veldig godt. Ikke at jeg føler meg dårligere enn dem eller noe, bare merker veldig godt at vi har ulik bakgrunn.
Sirah Skrevet 13. november 2018 Forfatter #9 Skrevet 13. november 2018 Takk for mange gode og gjennomtenkte svar Jeg forstår godt hva dere mener, har lissom bare aldri tenkt noe videre over det. Men ja, det er jo forskjell på folk og mye av dette handler nok både om økonomi og om oppvekst osv. Har bare aldri sett på dette som "klasseskille", mer at folk er forskjellige. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå