Gjest Bjørnsdatter Skrevet 27. mars 2005 #1 Skrevet 27. mars 2005 http://www.dagbladet.no/magasinet/2005/03/.../26/427185.html Grusom lesning...
Gjest Anonymous Skrevet 27. mars 2005 #3 Skrevet 27. mars 2005 Håper jeg hadde hatt mot til å gjøre det samme!
Gjest Anonymous Skrevet 27. mars 2005 #4 Skrevet 27. mars 2005 Jeg synes det er så rart hvordan det er i dette landet. At vi har en lovanvendelse som gjør det mulig for overgripere å nærmest gå fri. Jeg leste artikkelen i går, og til tross for at jeg er i mot selvtekt så fikk jeg en respekt for denne faren.
Gjest Anonymous Skrevet 27. mars 2005 #5 Skrevet 27. mars 2005 Skal ikke se bort i fra at jeg hadde gjort det samme.
LilleBille Skrevet 27. mars 2005 #6 Skrevet 27. mars 2005 Jeg synes det er så rart hvordan det er i dette landet. At vi har en lovanvendelse som gjør det mulig for overgripere å nærmest gå fri. Jeg leste artikkelen i går, og til tross for at jeg er i mot selvtekt så fikk jeg en respekt for denne faren. Enig i dette .. og det er tragisk at pårørende "må" gå til sånne skritt - da lovverket ikke tar vare på de svake.
Far til 2 Skrevet 27. mars 2005 #7 Skrevet 27. mars 2005 Innleggene fra debatantene viser vel at "vannlig rettsoppfatning" ikke er basis for domstolene og myndighetenes ønsker. Jeg også støtter innleggene fra de andre debatantene. Det synes som om politikere (og enkelte "fagfolk") er på kollisjonskurs med hva mannen og kvinnen i gata oppfatter som korrekt straff. Dette er noe politikerene og domstolene må ta til seg og gjøre noe med.
Gjest Anonymous Skrevet 27. mars 2005 #8 Skrevet 27. mars 2005 Det synes som om politikere (og enkelte "fagfolk") er på kollisjonskurs med hva mannen og kvinnen i gata oppfatter som korrekt straff. Dette er noe politikerene og domstolene må ta til seg og gjøre noe med. Jeg er tildels enig. Dvs. det største problemet er faktisk Høyesterett. Det virker nesten som om de er en gjeng med fossile raddiser som totalt mangler kontakt med hva som skjer i samfunnet. Om de lavere rettsinnstanser prøver seg på strafferammer oppmot maxstraff, så ankes det til Høyesterett hvor det svært oftere enten blir idømt lavere straff eller frifinnelse. Politikerne vedtar lovene, men det hjelper lite det når strafferammene ikke brukes av dommerne.
Bettie Skrevet 27. mars 2005 #9 Skrevet 27. mars 2005 Jeg har forståelse for farens raseri og trang til å gjøre noe, men jeg kan ikke godta handlingen hans. Selvtekt løser ingenting. Faren sitter i fengsel. Hvordan kan det gavne gutten? Han opplever jo at faren er borte, og kan fort legge skylden på seg selv, noe et offer for overgrep ofte gjør. Faren burde vært fri og kunnet stille opp for sin sønn ved å være til stede. Jeg er derimot enig i at strafferammene kunne vært unyttet bedre. Flere dommer burde vært stadfestet i det øvre skiktet. Det ville stemt bedre med folks rettsoppfatning enn selvtekt.
Gjest Anonymous Skrevet 27. mars 2005 #10 Skrevet 27. mars 2005 Faren sitter i fengsel. Hvordan kan det gavne gutten? Han opplever jo at faren er borte' date=' og kan fort legge skylden på seg selv, noe et offer for overgrep ofte gjør. Faren burde vært fri og kunnet stille opp for sin sønn ved å være til stede.[/quote'] Nemlig. Jeg husker med forbauselse min nabo, som er politimann, sa at han garantert hadde begått drap hvis noen hadde misbrukt hans datter på 3 år. Dette ble sagt mens hans samboer var høygravid med nr. 2. Oh yeah tenkte jeg da. Fint vi har politifolk som er istand til å tenke så rasjonelt. Det hadde jo gavnet alle de han var glad i at han skulle sitte i fengsel, mens barn og samboer skulle takle sorgen etter misbruk/drap av eldste datter alene. *ironi*
Gjest Anonymous Skrevet 27. mars 2005 #11 Skrevet 27. mars 2005 Den som "hevner" blir naturligvis ikke straffet hardere enn den opprinelige gjerningsmannen. Mange føler derfor at en slik hevnaksjon er et lite offer iforhold til det de føler å ha opplevd selv.
Gjest Bettie-ikke på nå Skrevet 28. mars 2005 #12 Skrevet 28. mars 2005 Dette er vel det nærmeste vi kommer "æresdrap", som vi fordømmer i harde ordelag. Faren hevner sin sønns ære, ikke sant? Hvis vi tillater at hevn skal være et motiv som "frikjenner" folk som begår forbrytelser er vi på farlig ville veier.
Gjest Anonymous Skrevet 28. mars 2005 #13 Skrevet 28. mars 2005 Det er forskjell på å tillate at man begår "æresdrap" i incestsaker, og på å faktisk tro man selv ville gjort det. Som sagt, jeg håper jeg ville hatt mot til å gjøre det samme. Men jeg håper også at menneskene rundt meg ikke ville synes det var det rette. Personlig ser jeg jo at det ikke ville være det smarteste å gjøre, men noen ganger velger man andre utveier en det som er smart.
Bettie Skrevet 28. mars 2005 #14 Skrevet 28. mars 2005 Hvem ville du ha hjulpet ved å få dette "motet"? Ikke offeret i hvert fall. Du ville bare påført offeret enda mer skyld og skam gjennom en morderisk handling. Jeg er klar over at vi bare er siviliserte på overflaten. Skraper vi i fernissen kommer urmennesket fram, og der var hevn et sterkt motiv for handlinger, gjerne blodhevn. Jeg håper likevel fernissen er så tykk at vi overlater straff til domstolene og ikke tar den i egne hender.
Gjest Anonymous Skrevet 29. mars 2005 #15 Skrevet 29. mars 2005 Den som "hevner" blir naturligvis ikke straffet hardere enn den opprinelige gjerningsmannen. Mange føler derfor at en slik hevnaksjon er et lite offer iforhold til det de føler å ha opplevd selv. Jo. Om du leste artikkelen vil du se at "hevneren" sitter inne til 2008, men sønnens overgriper går fritt rundt, fri til å begå nye overgrep om han måtte ønske det.
tommeline Skrevet 29. mars 2005 #16 Skrevet 29. mars 2005 Jeg er enig i at straffeutmålelsen i mange saker er latterlig lav, som f.eks ved seksuelle overgrep. Men jeg syns det er skremmende hvor stor anerkjennelse det er her for å ta saken i egne hender og ordne opp. Etter min mening er det rettsvesenets oppgave å straffe lovbrytere, ikke "mannen i gata". Det vil jo føre til et lovløst samfunn!
Gjest Anonymous Skrevet 29. mars 2005 #17 Skrevet 29. mars 2005 Problemet er at når det gjelder ens egne barn er det så sterke følelser i sving at det er vanskelig å tenke klart. Jeg er en av de som "forstår" faren til denne gutten. Men jeg forsvarer det ike på noen måte. Jeg har hørt fedre (i hovedsak) komme med påstander om de mest groteske straffemetoder hvis noen rører deres barn. Ikke fordi de vil andre noe vondt, men rett og slett fordi følelsene tar så sterkt overhånd. Dette tror jeg er vanskelig å unngå så lenge straffeutmålingen er så lav som den er. Eneste mulighet blir da å få økt straffene til et nivå som folk flest mener er riktig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå