Gå til innhold

Hvorfor er mange så uoppmerksomme på utrykningskjøretøy i trafikken?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser ikke på meg selv som eksepsjonelt flink til å få med meg alt eller konstant følge med i speil osv, men jeg har enda til gode å ikke få med meg at det kjøres utrykning i nærheten.

Senest i stad var jeg ute og kjørte, og registrerte at det kom blålys langt bak meg. Når det nærmet seg så begynte jeg å blinke til høyre tidlig, det samme gjorde bil nummer tre bak meg. Bil nummer to kjørte som vanlig. Når ambulansen nærmet seg mer la jeg og de andre bilene oss helt ut på veiskulderen og snakket farten. Da var plutselig bil nummer to bak meg på vei ut og skulle forbi meg! Kastet seg fort ut til høyre igjen da ambulansen plutselig lå helt oppi hengerfestet og blinket med lysene.

Dette er ikke et engangstilfelle heller, ser relativt ofte sånne situasjoner ettersom jeg er mye ute og kjører. 

Har noen av dere vært på den siden av rattet, sort of speak? At dere ikke oppdager sånne ting og dere er i veien for utrykningskjøretøyene? Eller har andre noen tanker om hvorfor enkelte er så tankeløse bak rattet?

Anonymkode: e8151...561

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror det har å gjøre med flere ting, ikke bare uoppmerksomhet. For noen er det så sjeldent at de opplever utrykning at de aldri får trening i det. Noen spiller så høy musikk at de ikke hører sirenene om de er på. Noen får kanskje ikke med seg at blålysene blinker av ulike årsaker. Noen får sikkert litt småpanikk over hvor de skal plassere seg så utrykningskjøretøy får komme forbi. Jeg vet at enkelte har problemer med å legge til side trafikkreglene i slike situasjoner for å gi fritt leide til utrykningskjøretøy. De kjører f.eks. ikke opp på et tomt fortau for å slippe forbi, fordi det selvsagt ikke er lov å kjøre på fortauet under normale omstendigheter. Ikke det beste eksemplet men du skjønner. Dette fungerer også andre veien, at andre ikke klarer å legge unna trafikkreglene et øyeblikk så utrykning får passere. Jeg har selv sluppet ambulanse forbi ved å kjøre helt ut til siden i et stort veikryss, og lyset skiftet jo til rødt mens både ambulanse, politi og legevaktbil passerte, og bilene til høyre fikk jo da grønt i mellomtiden og begynte å kjøre og tute før jeg fikk nubbsjangs til å flytte meg.

Ble vitne til noen som sikkert fikk litt små-panikk mens jeg satt på en buss. Forran bussen var det en personbil, som stoppet på rødt for at fotgjengere skulle over. Så slår brannbilen på sirenene, som kommer i full fart bak oss. Men brannbilen kommer seg ikke forbi om ikke både bilen og bussen jeg satt på flyttet seg. Men bilen forran fryktet for å kjøre på fotgjengerene som hadde grønt, og de hjelper jo ikke akkurat med at de ikke holder seg i ro på fotgjengerøya slik at at bilen og bussen kunne flytte seg. Ble et voldsomt blinking med lys, tuting osv. på han i bilen, men samtidig så synes jeg fotgjengerene her har litt av skylda.

Så personlig synes jeg dette er noe man bør ha mer om på kjøreopplæringen(og muligens litt fotgjengeropplæring?), mest for førerens egen trygghet til å ta gode beslutninger.

Anonymkode: 50f71...56a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til starten av  Videoen ! ( Jeg klarte å legge ut på feil tidskode ! Sorry.) Går ei kule varmt.

Dårlig Psy. kunde på sofa`n ... Helse-norge ... Grrr... Fyller  på etterhvert... A,

Endret av Sliten&kjørt51
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fasiten er i Videoen over: ( Litt travelt... Fyller på ... ) Gå til starten, !

A.

Endret av Sliten&kjørt51
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i ambulansen og kjører derfor ganske ofte utrykkning. Sirener fungerer best i bebygde områder, for der fpr man hjelp av bygningene til å “kaste” lyden langt frem. På motorveien så skal man ganske tett på før man faktisk hører sirenene. Blålys og hvite blinkende lys burde være lett å se på lang avstand, men ikke alle som kjører har “hodet med seg”.

det viktigste dere kan gjøre for å hjelpe oss, er å senke farten, og legge dere inn til HØYRE. Noen stopper opp i venstre filen, det er farlig og irriterende. 

Anonymkode: ecdb8...0ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ble vitne til noen som sikkert fikk litt små-panikk mens jeg satt på en buss. Forran bussen var det en personbil, som stoppet på rødt for at fotgjengere skulle over. Så slår brannbilen på sirenene, som kommer i full fart bak oss. Men brannbilen kommer seg ikke forbi om ikke både bilen og bussen jeg satt på flyttet seg. Men bilen forran fryktet for å kjøre på fotgjengerene som hadde grønt, og de hjelper jo ikke akkurat med at de ikke holder seg i ro på fotgjengerøya slik at at bilen og bussen kunne flytte seg. Ble et voldsomt blinking med lys, tuting osv. på han i bilen, men samtidig så synes jeg fotgjengerene her har litt av skylda.

Fotgjengere kan være direkte svimle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en opplevelse fra jeg var fersk sjåfør som jeg ble veldig stressa av. Ambulansen kom bak på vei med autovern. Som fersk sjåfør greide jeg ikke å vurdere om det var for trangt til å la ambulansen passere. Bilen foran senket ikke farten, så jeg valgte å holde dens fart, så jeg ikke skulle sinke ambulansen. Ble da usikker på om jeg skulle blinke for å signalisere at jeg ser ambulansen, eller om jeg skulle la være for å ikke gi falskt inntrykk av fritt leide. 

Skulle så gjerne snakket med ambulansesjåførene i etterkant for å vite hvordan de vurderte situasjonen. Var veien bred nok? Han foran mente den ikke var det (snakket med han etterpå), men var det likevel riktig å ikke senke farten? Burde jeg blinket? 

Hva tror dere? 

Anonymkode: 831d4...c97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin den videoen over her faktisk, fikk bekreftet det jeg har lært og trodde - gi vei så fort du kan, og gjerne blink til høyre så fort du oppdager dem, enten de kommer bak deg eller imot. Da vet utrykningskjøretøyet at de er sett. De nevnte også at det er bedre å gasse på for å komme frem til et sted man kan vike, det har jeg gjort selv flere ganger det er nødvendig.

Anonymkode: e582b...06f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble tatt i fartskontroll fordi jeg måtte gasse på fordi det ikke var noen måte å slippe ambulansen forbi på. Slapp å betale bota. Tar det som et tegn på at jeg gjorde det rett. 

Anonymkode: 687bb...61b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bilen foran senket ikke farten, så jeg valgte å holde dens fart, så jeg ikke skulle sinke ambulansen. Ble da usikker på om jeg skulle blinke for å signalisere at jeg ser ambulansen, eller om jeg skulle la være for å ikke gi falskt inntrykk av fritt leide. 

Jeg likte att folk blinket Høyre, -og ga  g a s s   i  situasjonner hvor det blir feil å stoppe...

Forran bakketopp, Uoversiktlig kurve, Tunell, etc. Steder det var "umulig/Farlig" å kjøre forbi,

Onkel vil jo også forstå att du følger loven -Gir  fri veg (-Håper jeg...) De forstår.

Du gjorde ikke noe galt, spør du meg.

A.(CAVE:Fnatt)

Endret av Sliten&kjørt51
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare noen dager siden en ambualnse smalt i en bil som kom imot, fordi at bil nr 2 foran ambulansen ikke så at de kom i utrykning og skulle kjøre forbi bil nr 1 som hadde lagt seg til sides. 

Det er skummelt! 

Anonymkode: 98e7c...587

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare noen dager siden en ambualnse smalt i en bil som kom imot, fordi at bil nr 2 foran ambulansen ikke så at de kom i utrykning og skulle kjøre forbi bil nr 1 som hadde lagt seg til sides. 

Det er skummelt! 

Anonymkode: 98e7c...587

Det er nettopp sånne ting jeg er redd for kan skje, når folk er så uoppmerksomme! Hvis de ser at bilene rundt seg plutselig blinker og legger seg ut, så burde det jo være ett eller annet varsel i hodet som sier at man kanskje bør ta en ekstra kikk rundt seg for å se hvorfor? 

Ts

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nettopp sånne ting jeg er redd for kan skje, når folk er så uoppmerksomme! Hvis de ser at bilene rundt seg plutselig blinker og legger seg ut, så burde det jo være ett eller annet varsel i hodet som sier at man kanskje bør ta en ekstra kikk rundt seg for å se hvorfor? 

Ts

Nå løste jeg situasjonen greit tror jeg selv. Men sto i et lyskryss der jeg skulle rett fram. Egen fil for de til høyre. En bil som sto foran meg la seg plutselig i filen til høyre. Jeg syntes det var litt rart, men kanskje hadde den lagt seg feil, tenkte jeg. Etter litt ser jeg blålys bak og jeg sjekket at ingen sto ved siden av og la meg også til høyre. Men det tok lang tid før jeg oppdaget ambulansen. Bilen foran så den mye før jeg gjorde. 

Anonymkode: 72a30...18a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte på kjøreskolen at vi skulle blinke til høyre og stoppe. Her i byen ser jeg at biler ofte kjører videre når politi, ambulanse, brannbil har fritt leide i andre filen (ikke motgående fil). Skal man ikke stoppe uansett? 

Jeg stopper alltid fordi jeg anser det for å være tryggere, gir utrykningskjøretøyet et enklere og ryddigere trafikkbilde å forholde seg til. 

Anonymkode: 631cd...e3f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lærte på kjøreskolen at vi skulle blinke til høyre og stoppe. Her i byen ser jeg at biler ofte kjører videre når politi, ambulanse, brannbil har fritt leide i andre filen (ikke motgående fil). Skal man ikke stoppe uansett? 

Jeg stopper alltid fordi jeg anser det for å være tryggere, gir utrykningskjøretøyet et enklere og ryddigere trafikkbilde å forholde seg til. 

Jeg lærte at man stopper om det er mulighet for den å komme fordi deg. Hvis ikke kjør som normalt og stopp når neste mulighet til det kommer. Ikke råkjør eller noe, men kjør fartsgrensen eller det kjøreforholdene tillater. Tok lappen for 1 år siden. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lærte at man stopper om det er mulighet for den å komme fordi deg. Hvis ikke kjør som normalt og stopp når neste mulighet til det kommer. Ikke råkjør eller noe, men kjør fartsgrensen eller det kjøreforholdene tillater. Tok lappen for 1 år siden. 

Ja, selvfølgelig. Men når det er to filer samme vei, og den ene gir plass til utrykningskjøretøy (er tom) skal da bilene i andre filen stoppe eller eventuelt kjøre veldig sakte for å gi utrykningskjøretøyet bedre oversikt over trafikkbildet? 

Beklager om jeg ordla meg krøkkete :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men når det er to filer samme vei, og den ene gir plass til utrykningskjøretøy (er tom) skal da bilene i andre filen stoppe eller eventuelt kjøre veldig sakte for å gi utrykningskjøretøyet bedre oversikt over trafikkbildet?

IKKE stopp ! Øker bare sjansene for trøbbel... Ødelegger flyten i trafikken. ( Du stopper, på en veg med to felt i samme retning, bilen bak bytter fil... Kaos, -andre legger seg ut foran utrykningskjøretøy -Bæng... I en sånn setting: Blink høyre, trekk litt høyre, evt. senk farten en smule. Også farlig for deg, -påkjørt bakfra... Alt avhenger selvfølgelig av situasjon / miljø. I den situasjonen du beskriver har jo U.T.K. fri veg... Mye bedre å "markere" tydelig (med Blinklys Hø, og plassering av kjøretøy ut til Hø. side ). Ikke gjør ting som bryter flyten, men marker att U.T.K. er sett. En ting som ikke er nevnt i videoen er: Parklys hjelper ! Mindre lysforurensning gjør det lettere for alle å se blålys, i speil, og for møtende. Blir jeg oppmerksom på att jeg blir innhentet av U.T.K. Blinklys HØ, Plassering HØ, Parklys, -og om trafikk foran, -og hensiktsmessig, et, eller to drag med fjærnlys fra parklys. ( Mener ikke MASSE blink, -vil bare "gjemme" blålysene bak meg.) Se videoen over, gå til starten, -begynner desverre mitt i ...

( Vet du mener vel, -se filmen så forstår du.)

Endret av Sliten&kjørt51
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.11.2018 den 15.21, Sliten&kjørt51 skrev:

IKKE stopp ! Øker bare sjansene for trøbbel... Ødelegger flyten i trafikken. ( Du stopper, på en veg med to felt i samme retning, bilen bak bytter fil... Kaos, -andre legger seg ut foran utrykningskjøretøy -Bæng... I en sånn setting: Blink høyre, trekk litt høyre, evt. senk farten en smule. Også farlig for deg, -påkjørt bakfra... Alt avhenger selvfølgelig av situasjon / miljø. I den situasjonen du beskriver har jo U.T.K. fri veg... Mye bedre å "markere" tydelig (med Blinklys Hø, og plassering av kjøretøy ut til Hø. side ). Ikke gjør ting som bryter flyten, men marker att U.T.K. er sett. En ting som ikke er nevnt i videoen er: Parklys hjelper ! Mindre lysforurensning gjør det lettere for alle å se blålys, i speil, og for møtende. Blir jeg oppmerksom på att jeg blir innhentet av U.T.K. Blinklys HØ, Plassering HØ, Parklys, -og om trafikk foran, -og hensiktsmessig, et, eller to drag med fjærnlys fra parklys. ( Mener ikke MASSE blink, -vil bare "gjemme" blålysene bak meg.) Se videoen over, gå til starten, -begynner desverre mitt i ...

( Vet du mener vel, -se filmen så forstår du.)

Jeg beklager - det her er helt uleratert - men det er ikke så enkelt å lese det du skriver, dessverre. Veldig mye tegnsetting og forkortelser og merkelige setninger, og jeg orker dessverre ikke lese innleggene dine ordentlig...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv blir jeg stressa. Det er noe med blålysene. Og lyden.

Så jeg ligger i venstre på motorveien, og kjører forbi en kolonne av treigere biler i høyre. Ser en bil jeg tenker å legge meg foran. I speilet (for det er alltid lurt å kaste et lite blikk) ser jeg blålys. Bæsjer nesten i buksa, hjertet pumper fortere enn det som sikkert er heldig. "Faen, pol'ti!! Neeeeei! Men jeg har ikke kjørt såå fort!!!" Legger meg bak en bil, lengre bak enn den jeg planla å legge meg foran. Det var ikke meg denne gangen.

En annen gang kjørte jeg i en tunnel, og når vi var nesten ute, ser jeg ambulanse med blålys bak oss, men ingen sirene. Bil i motsatt kjørebane stopper opp. Igjen kommer stresset, og tanken om "skal jeg stoppe her, eller fortsette?!?!?". Velger å fortsette, fordi jeg kan veien og vet det er ei lomme etter tunnelen, som jeg svinger inn på.

Enda en gang på motorvei  er det kø pga ulykke. Det begynner å løse seg opp, og en ambulanse kommer kjørende. Her oppstår det en viss struktur; mange ligger i venstre, mens andre legger seg i fila for nødstopp, meg selv inkludert. Vel, en Audi Q8 bak meg, og den eneste i høyre, er ikke like oppmerksom, og fortsetter å ligge i høyrefila, og blokkerer ambulansen, men innser situasjonen til slutt. 

Riksvei 3. Ligger bak en svenske (huff), og lastebil med henger kommer mot oss. Ambulanse med blålys kommer bak den. Verken svensken eller jeg stopper. Dette tenker jeg kan være en situasjon de snakker om i videoen @Sliten&kjørt51 la ut, da de kom rundt en sving, etterfulgt av en oppoverbakke som vi følgelig kjørte ned- og det var dårlig sikt. Den gangen var det ubehagelig, fordi jeg hadde over 80, og hadde nok ikke utretta noe med å bråbremse, selv om jeg den gangen tenkte at jeg burde ha gjort det.

Likevel: i videoen virker det som om de som kjører utrykning er beredt på at ikke alle er fullt så oppmerksomme, at de blir stressa og ikke alltid finner en god måte å stoppe på. Jeg skal ta med meg å blinke til høyre videre.

Så er det vel det at man ikke ofte ser utrykning, og det blir en situasjon man ikke får mye trening i, så som med lukeparkering (her er jeg heller ingen mester).

Anonymkode: 3f446...2e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...