AnonymBruker Skrevet 12. november 2018 #1 Skrevet 12. november 2018 Min hund kan opptre noe aggressivt mot enkelte hunder. Dette er noe vi trener på. Han er ikke så veldig glad i andre hannhunder. Til nå så har han et par "leke-venninner." Tisper går det som regelt greit med. Vi møtes for turer, hjemme hos hverandre eller på inngjerdet område. Da leker de fint sammen. Vi går også på tur med min svigerinne sin hannhund og en hannhund til en venninne. Det går fint når vi går på tur sammen, men han takler ikke å bli sluppet løs med de (da kan han glefse og prøver å vise hvem som er "sjefen"). Men jeg håper jo at de blir mer og mer trygge og vant til hverandre så vi kanskje en gang kan la de gå løs sammen. Anonymkode: 6c779...6eb
Tabris Skrevet 12. november 2018 #2 Skrevet 12. november 2018 Hunden din høres ut som om han er litt usikker på andre hunder. Glefsing er bare en del av hundespråket og haringenting med å være sjef å gjøre. 🙂 Hvor gammel er hunden din? I hvilke situasjoner glefser den? Hva gjør den etterpå? Båndtur med fremmede hunder som er rolige og trygge er et bra sted å starte. Da skal de ikke hilse i bånd. 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2018 #3 Skrevet 12. november 2018 4 minutter siden, Tabris skrev: Hunden din høres ut som om han er litt usikker på andre hunder. Glefsing er bare en del av hundespråket og haringenting med å være sjef å gjøre. 🙂 Hvor gammel er hunden din? I hvilke situasjoner glefser den? Hva gjør den etterpå? Båndtur med fremmede hunder som er rolige og trygge er et bra sted å starte. Da skal de ikke hilse i bånd. Han bjeffer når han ser andre hannhunder. Noen ganger kan han logre også. Men jeg har hørt at dette ikke alltid utelukket betyr at han er glad, men kan også være tegn på at han er oppspilt? Han kan fint se på hannhunder om de er på 50m avstand, men om de kommer nærmere så bjeffer han mye. Og om de kommer ganske nært (feks på en smalere sti hvor vi ikke har mulighet for å trekke oss så særlig langt unna), så kan han dra og glefse mot passerende hannhund. De to hannhundene han omgås er rolige hunder som virker trygge. De trekker seg også unna om min hund begynner å glefse (skjer ikke så ofte nå lengre når han er blitt mer vant til de). De er ikke interessert i noe angrep tilbake. Han er 3 år. Vi har gått på flere kurs og har også hatt privattimer. Det fungerer ganske ok med positiv forsterkning. Vi pleier også å gå turer der vi kan se langt frem eller hvor vi har mulighet til å gå et stykke vekk om det kommer forbipasserende hunder. Da klarer han som regel å holde kontakt og ikke "utagere". Som regel er han veldig flink og glad i å trene kontakt. Vi prøver sakte, men sikkert å øke vanskeligheten og går noen ganger nærmere. Dette går fint så lenge det er tisper og dersom det er hannhunder av den "rolige" typen. Men om en hannhund bjeffer mot han eller er større enn han, så "klikker" det for han. Anonymkode: 6c779...6eb
AnonymBruker Skrevet 12. november 2018 #4 Skrevet 12. november 2018 Vi gjorde absolutt ingenting. Når han var valp gikk han på valpekurs, det var 8 ganger men vi ga oss på den fjerde gangen. Kjempe dårlig kurs. Har aldri hørt hunden min bjeffe når han møter andre hunder, han bjeffer heller aldri hjemme. Han er snart tre år. kan være at han er så trygg på oss, pluss at han har to storesøstre men de er 10 og 14 da. Anonymkode: fe364...dcb 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2018 #5 Skrevet 12. november 2018 Kan være han bare er dominant. Biter han til det blør? Sikter han på fjes/ansikt? Dette er tegn på aggresjon. Dominans er ufarlig. Dytt borti han når han prøver å glefse. Anonymkode: 943f2...f85
AnonymBruker Skrevet 12. november 2018 #6 Skrevet 12. november 2018 Da min var valp var jeg ute og i nærheten av hunder ofte. Merker selv at vi har blitt dårlige på det, det siste året.. Det har gjort at hunden min utagerer mot andre hunder eller bare er pissredd. Fortsett som du gjør, ser ut som du har gode formeninger om hva dere skal gjøre videre. Så tren på å være med hunder oftere og gå turer med andre hunder. Og bare for å si en ting da., Nå er det slik at jeg vet ganske mye om hunder da jeg er oppvokst med kennel, og hundeoppdrett.. For 3 år siden var første gang vi fikk 7 hannhunder til å gå sammen. Og da har vi drevet i MANGE år med dette!! Så øving og trening jevnt og trutt vil hjelpe deg. Og noen hannhunder liker bare ikke andre hannhunder slik er det.. Ikke alle det går ann å tilvenne og jobbe med. Lykke til!! Anonymkode: 20148...2c6
AnonymBruker Skrevet 12. november 2018 #7 Skrevet 12. november 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kan være han bare er dominant. Biter han til det blør? Sikter han på fjes/ansikt? Dette er tegn på aggresjon. Dominans er ufarlig. Dytt borti han når han prøver å glefse. Anonymkode: 943f2...f85 Oh.My.God. Hunder har ikke dominans som personlighetstrekk! Jeg synes det er helt sykt at det fortsatt finnes folk idag som tror hunder går rundt og dominerer. Anonymkode: c5487...2e3
Nokrashy Skrevet 12. november 2018 #8 Skrevet 12. november 2018 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oh.My.God. Hunder har ikke dominans som personlighetstrekk! Jeg synes det er helt sykt at det fortsatt finnes folk idag som tror hunder går rundt og dominerer. Anonymkode: c5487...2e3 Hvorfor?
Tabris Skrevet 12. november 2018 #9 Skrevet 12. november 2018 7 hours ago, AnonymBruker said: Han bjeffer når han ser andre hannhunder. Noen ganger kan han logre også. Men jeg har hørt at dette ikke alltid utelukket betyr at han er glad, men kan også være tegn på at han er oppspilt? Han kan fint se på hannhunder om de er på 50m avstand, men om de kommer nærmere så bjeffer han mye. Og om de kommer ganske nært (feks på en smalere sti hvor vi ikke har mulighet for å trekke oss så særlig langt unna), så kan han dra og glefse mot passerende hannhund. De to hannhundene han omgås er rolige hunder som virker trygge. De trekker seg også unna om min hund begynner å glefse (skjer ikke så ofte nå lengre når han er blitt mer vant til de). De er ikke interessert i noe angrep tilbake. Han er 3 år. Vi har gått på flere kurs og har også hatt privattimer. Det fungerer ganske ok med positiv forsterkning. Vi pleier også å gå turer der vi kan se langt frem eller hvor vi har mulighet til å gå et stykke vekk om det kommer forbipasserende hunder. Da klarer han som regel å holde kontakt og ikke "utagere". Som regel er han veldig flink og glad i å trene kontakt. Vi prøver sakte, men sikkert å øke vanskeligheten og går noen ganger nærmere. Dette går fint så lenge det er tisper og dersom det er hannhunder av den "rolige" typen. Men om en hannhund bjeffer mot han eller er større enn han, så "klikker" det for han. Anonymkode: 6c779...6eb Da ville jeg fortsatt å trene som du gjør. Få god avstand, si "bra!" og gi godbit hver gang hunden din snur seg mot den andre hunden (samt også når den velger å ha kontakt med deg). Ikke la noen hunder få komme bort og hilse på ham i bånd, forsøk så godt det lar seg gjøre å unngå å gå på steder hvor det er lite plass. Fordi for hver gang han får utagert, så faller du en del tibake i treningen fordi hunden igjen får bekreftet at JO, hunder er faktisk noe skummelt. Så kan du parallelt med dette sosialisere med båndtur (uten hilsing!) på en avstand som begge hundene er fortrolig med. Om han glefser på noen hunder løse, så gjør ikke det så mye så lenge den andre hunden ikke blir redd eller din hund eskalerer. Når du har kommet så langt at han er helt trygg på de to, så er sosialiseringen med dem over. Da er det å finne noen nye hunder du kan trene tilsvarende med. F.eks starte med båndtur flere ganger til de har blitt såpass kjent at dere kan slippe dem.
Marthy Skrevet 12. november 2018 #10 Skrevet 12. november 2018 Enig med Tabris her! Jeg har jobbet mye med hunder i denne situasjonen og har reglene "grønn, gul og rød sone". Dette kan du se for deg er rundt den fremmede hunden som hunden din utagerer mot. Rød sone er der hvor hunden din bjeffer og glefser, gul sone er der hvor hunden din begynner å knurre/bli usikker/bjeffe, dette forsterker seg jo nærmere hunden kommer den røde sonen og grønn sone er da hunden ikke reagerer. Begynn med å være i den grønne sonen og beveg deg mot gul sone, når du merker på hunden din at den kan begynne å bli usikker stopper du før den reagerer negativt eller blir for usikker og gir den en godbit, gjerne når den ser på den fremmede hunden uten reaksjon, deretter går du tilbake til grønn sone. Igjen inn i gul sone og jobb ut igjen til du kommer så nærme du kan. Dette gjør du helt til den gule sonen blir mindre og mindre, og etterhvert vil den gule sonen "erstatte" den røde sonen og du jobber deg sakte men sikkert inn mot hunden. Målet er at den fremmede hunden skal bli ufarliggjort på en trygg måte. Dette er også effektivt på generell basis, ikke bare den ene fremmede hunden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå