Jellybean Skrevet 12. november 2018 #21 Skrevet 12. november 2018 Akkurat nå, Elektra skrev: Hvordan vet du at personen ts snakker om ikke tar vare på kattene? Like godt som en oppdretter? Min katt er gatemix men svært godt ivaretatt. Fordi det ikke er noe særlig for en katt å få løpetid med alt stresset som følger med hele tiden, fordi en fødsel blir tyngre for en katt jo eldre den blir og jo flere fødsler jo mer sliten katt, fordi hormoner gjør dem utsatte for slåsskamper og kreft og parring utgjør en fare for sykdommer, fordi en rasekatt i avl ikke går ute. Jeg har selv blanding, og han er både kastrert, chippet, vaksinert, får ormekur ved behov og helsesjekker, jeg sier nemlig ikke at alle behandler gatemixer dårlig. 2
Chablis Skrevet 12. november 2018 #22 Skrevet 12. november 2018 1 minutt siden, NancyDrew skrev: 👇🏼 Der. En gang til. Det finnes da nok av folk som gir faen og Mishandler rasekatter også! Puppy og kittyfarms feks? Og det finnes ikke noe grunnlag for å påstå at vedkommende her Mishandler dyrene eller ikke sørger for gode hjem.
Chablis Skrevet 12. november 2018 #23 Skrevet 12. november 2018 (endret) 1 minutt siden, Jellybean skrev: Fordi det ikke er noe særlig for en katt å få løpetid med alt stresset som følger med hele tiden, fordi en fødsel blir tyngre for en katt jo eldre den blir og jo flere fødsler jo mer sliten katt, fordi hormoner gjør dem utsatte for slåsskamper og kreft og parring utgjør en fare for sykdommer, fordi en rasekatt i avl ikke går ute. Jeg har selv blanding, og han er både kastrert, chippet, vaksinert, får ormekur ved behov og helsesjekker, jeg sier nemlig ikke at alle behandler gatemixer dårlig. Og her antar du at vedkommende har tilnærmet kittyfarm. Noe du ikke har grunnlag for. Endret 12. november 2018 av Elektra
Jellybean Skrevet 12. november 2018 #24 Skrevet 12. november 2018 (endret) 1 minutt siden, Elektra skrev: Og her antar du at vedkommende har tilnærmet kittyfarm. Noe du ikke har grunnlag for. Hvorfor syns du det er greit å sette masse kattunger til verden når Norge, og dyrebeskyttelsen renner over? Å jeg har aldri sagt noe om kittyfarm. Dette er en konklusjon du selv har funnet på Endret 12. november 2018 av Jellybean 1
Chablis Skrevet 12. november 2018 #25 Skrevet 12. november 2018 Hva med å svare KUN ut i fra informasjonen man får i hovedinnlegget? Og legge antagelser og fordommer på hylla?
Jellybean Skrevet 12. november 2018 #26 Skrevet 12. november 2018 Akkurat nå, Elektra skrev: Hva med å svare KUN ut i fra informasjonen man får i hovedinnlegget? Og legge antagelser og fordommer på hylla? Så å diskutere uvettig avl er ikke greit når det er nettop det vedkommende driver med? Tror ikke Ts hadde reagert så kraftig om personen hadde vært ansvarlig
NancyDrew Skrevet 12. november 2018 #27 Skrevet 12. november 2018 1 minutt siden, Elektra skrev: Og her antar du at vedkommende har tilnærmet kittyfarm. Noe du ikke har grunnlag for. Du gjør deg så vrang her... Når hele Norge, alle veterinærkontor, går ut - en etter en - og ber folk om å kastrere kattene sine. Ingen her har sagt noe om Kittyfarm. Men les over her da, hva med stresset katten blir utsatt for? Bare det alene i seg selv? Parring av rasedyr, oppdrett - det foregår som nevnt i kontrollerte omgivelser! Av helt, helt, helt FRISKE dyr! 2
NancyDrew Skrevet 12. november 2018 #28 Skrevet 12. november 2018 1 minutt siden, Elektra skrev: Hva med å svare KUN ut i fra informasjonen man får i hovedinnlegget? Og legge antagelser og fordommer på hylla? Du ga slaget tapt nå? Som @Jellybean sier, vi diskuterer fortsatt tema.
Chablis Skrevet 12. november 2018 #29 Skrevet 12. november 2018 Akkurat nå, Jellybean skrev: Hvorfor syns du det er greit å sette masse kattunger til verden når Norge, og dyrebeskyttelsen renner over? Å jeg har aldri sagt noe om kittyfarm. Dette er en konklusjon du selv har funnet på Jeg sier ikke det er greit eller ikke greit. Jeg sier at så lenge denne katteeieren tar ansvar for alle dyrene sine så har vi andre ikke en dritt vi skulle ha sagt. Kittyfarms nevnte jeg i forbindelse med at det ble antydet at oppdrettskatter ikke ble mishandlet og dermed var oppdrett noe heeelt annet
Chablis Skrevet 12. november 2018 #30 Skrevet 12. november 2018 1 minutt siden, Jellybean skrev: Så å diskutere uvettig avl er ikke greit når det er nettop det vedkommende driver med? Tror ikke Ts hadde reagert så kraftig om personen hadde vært ansvarlig Du vet som sagt INGENTING om dette er uvettig, om kattene får god behandling eller havner i gode hjem.
tussi680 Skrevet 12. november 2018 #31 Skrevet 12. november 2018 Avl av rasekatter er for å tjene penger, sånn i bunn og grunn, og det har gått mange år å avle de fram disse rasene, og da betaler folk villig vekk for å få en pus å avle videre på mot at det tjenes penger på kattungene som kommer. Oppdrettere sier de skal være sånn, de skal være slik. Pene, søte, gode sjarmerende og litt kr i kassa. Men dette har en bakside, tro du meg. Hva gjør de med pusekatter som ikke blir solgt?
Tvist Skrevet 12. november 2018 #32 Skrevet 12. november 2018 11 minutter siden, Elektra skrev: Men det er jo en hvisomatte dersomatte problemstilling og ikke en problemstilling som er relevant pr i dag. Dersom katteeier begynner å avlive dyr ulovlig så er det selvsagt et problem men dersom dyrene er vel ivaretatt så ser jeg ikke problemet. Raser dere så mye til de som driver oppdrett også? Selv om katteeier får hjem til kattungene er det jo en relevant problemstilling at det er for mange katter og at 40.000 kattunger blir avlivet hvert eneste år i Norge. Og det er bare kattunger - det blir også avlivet mange tusen voksne katter. Så selv om katteeier selv tar vare på de som blir født hos dem, er de med på å oversvømme markedet med enda flere katter, noe som fører til at enda flere katter blir drept. 4
Jellybean Skrevet 12. november 2018 #33 Skrevet 12. november 2018 Akkurat nå, Tvist skrev: Selv om katteeier får hjem til kattungene er det jo en relevant problemstilling at det er for mange katter og at 40.000 kattunger blir avlivet hvert eneste år i Norge. Og det er bare kattunger - det blir også avlivet mange tusen voksne katter. Så selv om katteeier selv tar vare på de som blir født hos dem, er de med på å oversvømme markedet med enda flere katter, noe som fører til at enda flere katter blir drept. Nettop! Skulle plusset dette flere ganger! 1
NancyDrew Skrevet 12. november 2018 #34 Skrevet 12. november 2018 1 minutt siden, Elektra skrev: Jeg sier ikke det er greit eller ikke greit. Jeg sier at så lenge denne katteeieren tar ansvar for alle dyrene sine så har vi andre ikke en dritt vi skulle ha sagt. Kittyfarms nevnte jeg i forbindelse med at det ble antydet at oppdrettskatter ikke ble mishandlet og dermed var oppdrett noe heeelt annet Du dro det vedkommende sa ut av kontekst. Det skjer sjeldnere. Mye sjeldnere. Av økonomiske grunner, gjerne. Tror du denne katteeieren chipper kattungene, før de blir gitt bort? Gir de vaksinene de skal ha? Følger de opp? Har veterinær på speed dial ved fødsel? Tar kattemor til undersøkelse ved graviditet? En som driver oppdrett gjør alt det her. Ettersom det er barna som vil ha kattunger, så sår jeg 99% tvil på at vedkommende har tatt alt det her med i betraktningen. Da blir automatisk kattungene dyre. — Og hvem kjøper en katt uten stamtavle til en pris av 3-5000,- minimum? 1
Jellybean Skrevet 12. november 2018 #35 Skrevet 12. november 2018 Akkurat nå, Elektra skrev: En katt som får ett kull blir ikke ødelagt eller utsatt for grusomt press eller stress. Nei. Men vanskelig når man skal diskutere fordommer fremfor sak. Beskytter ingen. Men jeg støtter at folk får gjøre som de vil med egne dyr så lenge dyrene er sunne og ivaretatt. Nei, men jeg går ut i fra hovedinnlegget og der står det ingenting om mishandling. Dersom vi skal finne på egne historier så ok, da finner jeg på at dette er en rik dame med et stort kattehus og all mulig luxus en katt skulle ønske. 🙄 Må nesten gjengi en ting du har oversett, nemlig dette 👇🏼 Eller er alt greit så lenge dyrene ikke blir fysisk skadet? Hva er grensen mener du? 3 minutter siden, NancyDrew skrev: Du dro det vedkommende sa ut av kontekst. Det skjer sjeldnere. Mye sjeldnere. Av økonomiske grunner, gjerne. Tror du denne katteeieren chipper kattungene, før de blir gitt bort? Gir de vaksinene de skal ha? Følger de opp? Har veterinær på speed dial ved fødsel? Tar kattemor til undersøkelse ved graviditet? En som driver oppdrett gjør alt det her. Ettersom det er barna som vil ha kattunger, så sår jeg 99% tvil på at vedkommende har tatt alt det her med i betraktningen. Da blir automatisk kattungene dyre. — Og hvem kjøper en katt uten stamtavle til en pris av 3-5000,- minimum? 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2018 #36 Skrevet 12. november 2018 24 minutter siden, tussi680 skrev: Avl av rasekatter er for å tjene penger, sånn i bunn og grunn, og det har gått mange år å avle de fram disse rasene, og da betaler folk villig vekk for å få en pus å avle videre på mot at det tjenes penger på kattungene som kommer. Oppdrettere sier de skal være sånn, de skal være slik. Pene, søte, gode sjarmerende og litt kr i kassa. Men dette har en bakside, tro du meg. Hva gjør de med pusekatter som ikke blir solgt? De jeg har vert borti selger dem til en billigere penge. Det er ikke bare mørkt med oppdrettere. Noen er ansvarlige og forsøker å avle bort genetiske feil. Jeg forstår ikke at det skal være så vanskelig å få med seg at rundt 40.000 kattunger avlives i året nettop fordi folk ikke kastrerer og steriliserer. Og det er sikkert bare de som avliver dem på etisk og lovlig vis, uten å inkludere de som drukner dem, forlater dem ved veien/i tunneler/i skogen, dunker dem mot en vegg, kjører over dem selv og skyter dem selv... statistikken er sikkert mye høyere. (Og dette er bare de metodene jeg har hørt at folk har vurdert og vært med på). Hadde det ikke vært så voldsomt mange som fikk kull på kattene sine så hadde man ikke trengt å ta livet av så vanvittig mange kattunger hvert år. Da hadde en større prosentandel fått seg et hjem. HI snakker om en som har flere katter de ønsker å sette kull på. Det er bare helt unødvendig. Anonymkode: 3fb83...aca 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2018 #37 Skrevet 12. november 2018 ---TS her--- Takker for flere svar, men til andre her: vennligst slutt å avspore og kuppe tråden min. Jeg var nok litt tilbakeholden i HI, beklager for manglende info - ønsker å anonymisere der jeg kan for å unngå å bli gjenkjent av denne personen det gjelder. Jeg kan med 100% sikkerhet si at det hverken er mishandling eller vanskjøtsel inni bildet. Men ett av hovedproblemene er at personen har dårlig økonomi og kommer ikke til å følge opp kattene med vaksiner, chipping, ormekur eller sterilisering av de nye ungene igjen. H*n tar seg ikke råd til å sterilisere de kattene h*n har pr. dags dato, men velger tydeligvis heller å la dem få kull på kull hvor kattungene i tillegg til de nåværende kattene trenger fôr og oppfølging, det er en prioritering jeg ikke kan fatte og begripe! Det er derfor jeg er så fortvilet, i tillegg til at h*n er blottet for å se at h*n er med på å bidra til overfloden av hjemløse katter og det som verre er. Til nå har 3 tidligere kull blitt gitt bort til denne familiens nettverk, men som flere andre poengterer over her kan ikke vedkommende stå der en dag å påstå at noen alltid vil trenge 1200 katter! Jeg har fått noen svar jeg fryktet og det er at jeg ikke kan gjøre så mye, men det var jeg forberedt på. Skal uansett gjøre alt i min makt for å prøve å snakke denne personen til fornuft, for jeg klarer ikke å se dette utvikle seg. Selv om jeg er stygt redd vedkommende bare lukker igjen ørene som h*n har gjort til nå. Anonymkode: b2468...f0e
lillesky Skrevet 12. november 2018 #38 Skrevet 12. november 2018 Tråden er ryddet for avsporinger og brukerdebatt, samt svar til dette. /lillesky (mod)
AnonymBruker Skrevet 12. november 2018 #39 Skrevet 12. november 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: ---TS her--- Takker for flere svar, men til andre her: vennligst slutt å avspore og kuppe tråden min. Jeg var nok litt tilbakeholden i HI, beklager for manglende info - ønsker å anonymisere der jeg kan for å unngå å bli gjenkjent av denne personen det gjelder. Jeg kan med 100% sikkerhet si at det hverken er mishandling eller vanskjøtsel inni bildet. Men ett av hovedproblemene er at personen har dårlig økonomi og kommer ikke til å følge opp kattene med vaksiner, chipping, ormekur eller sterilisering av de nye ungene igjen. H*n tar seg ikke råd til å sterilisere de kattene h*n har pr. dags dato, men velger tydeligvis heller å la dem få kull på kull hvor kattungene i tillegg til de nåværende kattene trenger fôr og oppfølging, det er en prioritering jeg ikke kan fatte og begripe! Det er derfor jeg er så fortvilet, i tillegg til at h*n er blottet for å se at h*n er med på å bidra til overfloden av hjemløse katter og det som verre er. Til nå har 3 tidligere kull blitt gitt bort til denne familiens nettverk, men som flere andre poengterer over her kan ikke vedkommende stå der en dag å påstå at noen alltid vil trenge 1200 katter! Jeg har fått noen svar jeg fryktet og det er at jeg ikke kan gjøre så mye, men det var jeg forberedt på. Skal uansett gjøre alt i min makt for å prøve å snakke denne personen til fornuft, for jeg klarer ikke å se dette utvikle seg. Selv om jeg er stygt redd vedkommende bare lukker igjen ørene som h*n har gjort til nå. Anonymkode: b2468...f0e Om du har mulighet, så synes jeg at du bør tilby deg å betale for sterilisering av katten. Evt så kan vedkommende betale tilbake til deg over en periode. Du sier ikke det er dyremishandling inne i bildet - jo, det er jo det om katten får kull på kull!!! Anonymkode: 96ffe...4e2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2018 #40 Skrevet 12. november 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om du har mulighet, så synes jeg at du bør tilby deg å betale for sterilisering av katten. Evt så kan vedkommende betale tilbake til deg over en periode. Du sier ikke det er dyremishandling inne i bildet - jo, det er jo det om katten får kull på kull!!! Anonymkode: 96ffe...4e2 Jeg har tenkt litt på det selv og kan foreslå at jeg og en annen kan legge ut i mellomtiden om det er det som stopper vedkommende mest fra å ta avgjørelsen. Jeg er ikke enig i at det er dyremishandling fordi katten får kull på kull med kattunger. Den blir ikke påført skader, smerter og lidelse direkte av et menneske. Men jeg er enig i at katten går gjennom utrolig mye unødvendig fordi eieren ikke evner å ta ansvar. Men mishandling er det ikke. Anonymkode: b2468...f0e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå