AnonymBruker Skrevet 12. november 2018 #1 Skrevet 12. november 2018 Jeg har en relasjon til en person som har flere fertile katter som h*n ikke vil sterilisere. Katteeieren har små barn som ønsker kattunger på 2 av dem som er "deres", noe de selvsagt skulle få lov til å få, og jeg kjenner jeg blir kokende forbanna over denne situasjonen her! I tillegg er en av de andre kattene drektige på dette tidspunktet. Jeg er nesten målløs fordi jeg er så frustrert og oppgitt. Jeg og flere andre har prøvd i nærmere et år å få denne personen til å ta tak i dette, noe h*n ikke vil fordi h*n og ungene har lyst på kattunger (igjen) og kommer med det idiotiske argumentet om at det jo alltid er noen andre rundt omkring som ønsker seg katt uansett... Beklager hard tone i innlegget, jeg er bare så frustrert at jeg vet ikke mine arme råd lengre. Hva i all verden kan man gjøre i denne situasjonen? Jeg bor ikke i samme hus som vedkommende så det er ikke så mye jeg selv kan ta tak i direkte, dessverre. Anonymkode: b2468...f0e 5
Jellybean Skrevet 12. november 2018 #2 Skrevet 12. november 2018 Det er desverre (!!) ikke noe du kan gjøre. Det er ikke ulovlig å få kattunger på kattene sine så lenge de faktisk blir behandlet etter Mattilsynets regler (at de får behandling ved sykdom, ikke avlives ulovlig osv) Du kan kontakte mattilsynet for å høre hva som eventuelt kan gjøres. Ubrukelige eier altså. 3
NancyDrew Skrevet 12. november 2018 #3 Skrevet 12. november 2018 3 minutter siden, Jellybean skrev: Det er desverre (!!) ikke noe du kan gjøre. Det er ikke ulovlig å få kattunger på kattene sine så lenge de faktisk blir behandlet etter Mattilsynets regler (at de får behandling ved sykdom, ikke avlives ulovlig osv) Du kan kontakte mattilsynet for å høre hva som eventuelt kan gjøres. Ubrukelige eier altså. Det blir nytteløst. Som du selv sier, det er dessverre ikke ulovlig. Kjente jeg ble provosert selv at denne katteeieren, TS. Men her er det ikke annet du kan gjøre enn å prøve å snakke fornuft til vedkommende. Som trolig vil ta for alltid, virker det som. 2
Chablis Skrevet 12. november 2018 #4 Skrevet 12. november 2018 (endret) Du kan ikke gjøre noe som helst. Det er deres katter og deres valg, og så lenge ingen dyr mishandlet eller vanskjøttet så er dette ene og alene opp til eier. Det er ikke dyremishandling at katten blir drektig. Endret 12. november 2018 av Elektra 3
Rullestolbruker Skrevet 12. november 2018 #5 Skrevet 12. november 2018 Om de vil ha kattunge hele tiden, bør du følge med hva de gjør med de voksne kattene. Kaster de dem ut fordi de ikke er søte nok når de blir stor, så kan jo du kontakte mattilsynet. Men bør følge med og ha bevis-
AnonymBruker Skrevet 12. november 2018 #6 Skrevet 12. november 2018 Du får spørre de om det er dett de ønsker! Bildet er rikignok svensk, men gjelder katter over hele verden.... Anonymkode: 96ffe...4e2 10
AnonymBruker Skrevet 12. november 2018 #7 Skrevet 12. november 2018 Ta kattene!! Forbannede svin. Anonymkode: 35a13...6d5 2
NancyDrew Skrevet 12. november 2018 #8 Skrevet 12. november 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du får spørre de om det er dett de ønsker! Bildet er rikignok svensk, men gjelder katter over hele verden.... Anonymkode: 96ffe...4e2 TS! Print denne og legg den i postkassa rundt tre ganger i året til vedkommende. 5
tussi680 Skrevet 12. november 2018 #9 Skrevet 12. november 2018 Nå kommer alle med fy-fy pekefinger her ser jeg. Fatter ikke at dere skal være så himla pågående med det? Det er hans katt, og så lenge han steller med kattene og kattungene på vanlig normalt vis, og sørger for at de får gode hjem er det bare å bøye seg i støvet og ta av seg hatten for! 3
Jellybean Skrevet 12. november 2018 #10 Skrevet 12. november 2018 19 minutter siden, NancyDrew skrev: Det blir nytteløst. Som du selv sier, det er dessverre ikke ulovlig. Kjente jeg ble provosert selv at denne katteeieren, TS. Men her er det ikke annet du kan gjøre enn å prøve å snakke fornuft til vedkommende. Som trolig vil ta for alltid, virker det som. Kanskje Mattilsynet kan komme med råd. Man kommer ikke langt om man bare skal tenke «det nytter sikkert ikke» 1
NancyDrew Skrevet 12. november 2018 #11 Skrevet 12. november 2018 (endret) 5 minutter siden, tussi680 skrev: Nå kommer alle med fy-fy pekefinger her ser jeg. Fatter ikke at dere skal være så himla pågående med det? Det er hans katt, og så lenge han steller med kattene og kattungene på vanlig normalt vis, og sørger for at de får gode hjem er det bare å bøye seg i støvet og ta av seg hatten for! Dèt er for så vidt sant. Men kan h*n garantere at h*n får gitt bort alle kattungene for hver gang? Nei. Se bildet ovenfor. Minimum tre kull i året. På tre forskjellige katter. Ni kull, da - minimum. Og hvor mamge kattunger kan en katt få? Av og til en. Av og til tre. Av og til syv. Etc. Kjenner du så mange, som garantert vil ha? Og hva må h*n gjøre da, om ingen vil ha? Vel, da blir det til «han snille mannen i byen» som min egen nabo brukte å si da vi var barn. Var godt voksen før jeg skjønte at «han snille mannen» var... vel... Endret 12. november 2018 av NancyDrew 3
tussi680 Skrevet 12. november 2018 #12 Skrevet 12. november 2018 (endret) Jammen skal absolutt alle sterilisere kattene sine jorden rundt og hytt og pine blir det neimen ingen rasekatter heller. Er blitt rasekatter av vanlige puselusser som folk har hatt. Endret 12. november 2018 av tussi680
Chablis Skrevet 12. november 2018 #13 Skrevet 12. november 2018 3 minutter siden, NancyDrew skrev: Dèt er for så vidt sant. Men kan h*n garantere at h*n får gitt bort alle kattungene for hver gang? Nei. Og hva må h*n gjøre da? Vel, da blir det til «han snille mannen i byen» som min egen nabo brukte å si da vi var barn. Var godt voksen før jeg skjønte at «han snille mannen» var... vel... Men det er jo en hvisomatte dersomatte problemstilling og ikke en problemstilling som er relevant pr i dag. Dersom katteeier begynner å avlive dyr ulovlig så er det selvsagt et problem men dersom dyrene er vel ivaretatt så ser jeg ikke problemet. Raser dere så mye til de som driver oppdrett også? 1
Jellybean Skrevet 12. november 2018 #14 Skrevet 12. november 2018 Akkurat nå, tussi680 skrev: Jammen skal absolutt alle sterilisere kattene sine jorden rundt og hytt og pine blir det neimen ingen rasekatter heller. Er blitt rasekatter av vanlige puselusser som folk har hatt. Det vil aldri skje, fordi det ALLTID vil finnes mennesker som gir faen. Avl av rasekatter skjer kontrollert, i tilleg har folk vondt for å feks bare avlive/omplassere en rasekatt når de ikke passer inn i hverdagen mer fordi de faktisk koster penger. Blandingskatter koster gjerne mindre enn en plastpose og er for mange enklere å kvitte seg med, for så å skaffe ny når det passer bedre. Hadde Blandingskatter blitt mer ettertraktet ville folk også tatt mer vare på dem. 10
tussi680 Skrevet 12. november 2018 #15 Skrevet 12. november 2018 (endret) Rasekatter har blitt til av vanlige huskatter fra østen bl.a. Og si meg hvorfor skandaliseres/ ropes det ikke høyt hvor folk som selger bort rasekattene sine da? De er da normalt en god puseluss? Pluttiplutt? Endret 12. november 2018 av tussi680
Chablis Skrevet 12. november 2018 #16 Skrevet 12. november 2018 1 minutt siden, Jellybean skrev: Det vil aldri skje, fordi det ALLTID vil finnes mennesker som gir faen. Avl av rasekatter skjer kontrollert, i tilleg har folk vondt for å feks bare avlive/omplassere en rasekatt når de ikke passer inn i hverdagen mer fordi de faktisk koster penger. Blandingskatter koster gjerne mindre enn en plastpose og er for mange enklere å kvitte seg med, for så å skaffe ny når det passer bedre. Hadde Blandingskatter blitt mer ettertraktet ville folk også tatt mer vare på dem. Hvordan vet du at personen ts snakker om ikke tar vare på kattene? Like godt som en oppdretter? Min katt er gatemix men svært godt ivaretatt. 1
NancyDrew Skrevet 12. november 2018 #17 Skrevet 12. november 2018 1 minutt siden, Elektra skrev: Men det er jo en hvisomatte dersomatte problemstilling og ikke en problemstilling som er relevant pr i dag. Dersom katteeier begynner å avlive dyr ulovlig så er det selvsagt et problem men dersom dyrene er vel ivaretatt så ser jeg ikke problemet. Raser dere så mye til de som driver oppdrett også? Du ser ingen forskjell der, mener du? 2
Chablis Skrevet 12. november 2018 #18 Skrevet 12. november 2018 Akkurat nå, NancyDrew skrev: Du ser ingen forskjell der, mener du? Dersom dyrene blir vel ivaretatt så nei. 2
NancyDrew Skrevet 12. november 2018 #19 Skrevet 12. november 2018 4 minutter siden, Jellybean skrev: Det vil aldri skje, fordi det ALLTID vil finnes mennesker som gir faen. Avl av rasekatter skjer kontrollert, i tilleg har folk vondt for å feks bare avlive/omplassere en rasekatt når de ikke passer inn i hverdagen mer fordi de faktisk koster penger. Blandingskatter koster gjerne mindre enn en plastpose og er for mange enklere å kvitte seg med, for så å skaffe ny når det passer bedre. Hadde Blandingskatter blitt mer ettertraktet ville folk også tatt mer vare på dem. Dette. Jeg får lyst å reposte denne. 3
NancyDrew Skrevet 12. november 2018 #20 Skrevet 12. november 2018 Akkurat nå, Elektra skrev: Dersom dyrene blir vel ivaretatt så nei. 👇🏼 5 minutter siden, Jellybean skrev: Det vil aldri skje, fordi det ALLTID vil finnes mennesker som gir faen. Avl av rasekatter skjer kontrollert, i tilleg har folk vondt for å feks bare avlive/omplassere en rasekatt når de ikke passer inn i hverdagen mer fordi de faktisk koster penger. Blandingskatter koster gjerne mindre enn en plastpose og er for mange enklere å kvitte seg med, for så å skaffe ny når det passer bedre. Hadde Blandingskatter blitt mer ettertraktet ville folk også tatt mer vare på dem. Der. En gang til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå