Gå til innhold

Hvordan løser dere småbarnsforeldre det med jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi tenker at tiden er inne for å prøve å få barn snart. Men vi grubler en del over hvordan vi skal gjøre det rent praktisk.

Han jobber i et familiefirma. Arbeidstiden kan variere noe. Enkelte dager må han kanskje være lenge på jobb. Men i begynnelsen (når vi får baby) har han nok mulighet til å jobbe litt kortere dager. Men slik kan det ikke pågå for alltid.                                                                            Jeg jobber selv todelt turnus, 100%. Fordelen er at jeg har 1-2 senvakter i uken, og da kan jeg f.eks ha barnet hjemme på dagtid også har han kanskje mulighet til å komme hjem når jeg starter på senvakt. Da får begge litt mer tid med barnet og vi trenger ikke ha barnet i barnehage hver dag.

Vi synes ikke noe om at små barn skal være i barnehagen nesten mer enn de tilbringer tid med foreldrene (barna kommer jo hjem, spiser middag og får så vidt tid til å leke før de må legges...). 

Ellers så tenker vi litt på muligheten for at jeg kan gå ned i stillingsprosent. 

Hvordan har dere løst det? Gode eller dårlige erfaringer?

Anonymkode: 01a70...3cc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere må jo ikke ha barnet 100% i barnehagen, men litt er veldig lurt med tanke på sosialisering og videre kontakter på skolen når den tid kommer. 

• Liker 1
Skrevet

Alenemor, jobber 100% i staten, 8-15.45, har fleksitid. Barnet er i barnehage, har vært det fra det var ett år. Jobba kortere dager pga ammefri en stund og så er det sommertid 4 måneder på sommeren. Nå er det fulltid. Det går helt strålende. Har valgt å ha barnet i en barnehage nære jobb for å slippe stress med å rekke barnehagen. Da får det litt mer tid med meg siden vi tar transportetappene sammen. 

Anonymkode: 4904d...211

• Liker 2
Skrevet

Med første jobbet vi redusert begge to hennes første år i barnehagen for, som du skriver, å unngå at meste parten av hennes våkentid skulle tilbringes i barnehagen. Det fungerte helt fint økonomisk og ga en litt mykere barnehagestart. 
Med nr to var jeg hjemme det første året i påvente av studiestart for meg. Jeg studerte deretter i tre år, noe som stort sett er fint i forhold til å ha små barn.
Begge har hatt ekstra fridager ved behov og ønske, og kortere dager; levering tidligst i 08-08:30-tida og henting i 15:30-tida. 

Hvis jeg skulle valgt igjen, og hadde økonomisk mulighet, ville jeg valgt barnehagestart tidligst ved toårsalder for begge og så redusert stilling så lenge jeg hadde mulighet. Barna er bare små en gang :) 

• Liker 1
Skrevet

Vi jobber begge 100 %. Stort sett far som leverer, mens vi bytter på å hente. Vanligvis er barnet 8 timer i barnehagen per dag. Vi har fleksitid og prioriterer å levere tidlig for å kunne hente tidlig. Da får vi litt mer tid sammen på ettermiddagen. I tillegg sparer vi tid fordi vi kjører utenom rushet  

Syns barnet er for mye i barnehage og vurderer å redusere stillingen min. Men det blir nok på sikt. Ønsker flere barn og da er det greit å jobbe fullt med tanke på opptjening til permisjon. 

Anonymkode: 101cb...ebc

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi jobber begge 100 %. Stort sett far som leverer, mens vi bytter på å hente. Vanligvis er barnet 8 timer i barnehagen per dag. Vi har fleksitid og prioriterer å levere tidlig for å kunne hente tidlig. Da får vi litt mer tid sammen på ettermiddagen. I tillegg sparer vi tid fordi vi kjører utenom rushet  

Syns barnet er for mye i barnehage og vurderer å redusere stillingen min. Men det blir nok på sikt. Ønsker flere barn og da er det greit å jobbe fullt med tanke på opptjening til permisjon. 

Barnet var forresten 2 år når det begynte i barnehage. 

Skrevet

Jeg skiftet jobb i permisjonen med førstemann for å kunne ha henne hjemme litt lengre. Jobber dagtid to dager i uka, kveldstid to dager i uka, pluss annenhver helg. Pappa jobber kun dagtid. Vi hadde dagmamma én dag i uka, pappaperm én dag i uka og resten av tiden var jeg hjemme med henne. Hun begynte 60% i bhg da hun var to år. Så kom andremann og han er veldig aktiv og utforskende type så han begynte 60% i bhg da var han var 15 mnd. Jeg er fortsatt hjemme på dagtid to dager i uka. Jeg har fri én dag i uka, da er de i bhg mens jeg vasker huset, ukehandler osv. Leverer bil med unger på jobb til far og så tar han de med hjem. Vi har arbeidsplassene båre 50 meter unna hverandre, så overlevering går smertefritt. :)

Skrevet

Jeg leverer kl 8, mannen henter kl 1530. 

Første året hadde jeg en jobb hvor jeg kunne levere kl 9 og hente mellom 14 og 15, det var veldig greit. Nå er det vanskeligere å få til, siden mannen bør være på jobb kl 7, og jeg derfor alltid må levere (hvis mannen leverer kan jeg hente kl 15). 

Barnet trives veldig, veldig godt i barnehagen, så har ikke dårlig samvittighet for det. Kommer til å vurdere å jobbe litt redusert første året med nestemann, så det barnet også kan slippe å gå rett på 8-timers dager. 

Skrevet

Mine erfaringer:

Heller korte dager i barnehagen enn noen fulle/lange dager og noen dager hjemme.

Heller levere vanlig tid og hente tidlig, enn å levere sent og hente sent. Det er som regel ekstra hyggelig og rolig i barnehagen om morgenen, og de kommer inn i leken sammen med de andre (det siste er selvsagt viktigst for barna som er litt eldre enn 12 mnd..) Kommer man i barnehagen senere på formiddagen, _kan- det være vanskeligere å komme inn i leken.

Heller både mor og far litt ned i stillingsprosent, enn den ene ned mye. Selv om man evt taper litt penger på det.

Prøv å få til ordninger på jobben hvor man for eksempel kan jobbe en ekstra lang dag (hvor den andre henter), og ha flere tidlige ettermiddager sammen med familien.

Anonymkode: e723e...3bb

• Liker 4
Skrevet

Jævlig travelt. Vi begge begynner halv åtte, men jeg leverer ofte så jeg kan være på jobb til åtte. Vi henter i barnehagen i firetiden. Jepp lange dager og travelt. Ennå de forberedelsene vi gjør kvelden før er nesten ikke nok. Ikke lett å få avgårde en treåring med sterk vilje. Joooo, ha på sommerkjole i minusgrader, vil ikke i BHG osv. Et under at vi kommer avgårde om morran! 😅

Anonymkode: baa39...638

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber hverdager mellom 8 - 15/15.30, med fri alle ferier og helligdager. Pappa jobber hverdager, som oftest 7 - 17. Jeg leverer 7.30 og henter mellom 15 og 16. Litt lange dager blir det, men til gjengjeld får barna fri i høst- og vinterferien, hele påska og jula, lang ferie om sommeren. Vurderer å gå ned 20% i stilling, så jeg kan jobbe litt kortere dager. Synes jeg får altfor lite tid med barna i hverdagen. 

Anonymkode: 4f115...0fa

Skrevet

Leverer kvart på åtte, henter mellom kvart over tre og fire. Noen dager leverer far, litt senere enn meg men aldri etter halv ni.

Barna trives i barnehagen, de er glade og fornøyde og jeg tror ikke de lider noen nød overhodet. Jeg synes også vi får ganske mye tid sammen. Men det er klart, når den helt nødvendige arbeidstiden fører til såpass lange dager, så er det aldri snakk om å handle uten barna, dra på trening før jeg henter, ha ferietid mens de er i barnehagen etc. Jeg synes vi er helt på grensen mtp hvor mye de er i barnehagen, så vi legger ikke inn ekstra gjøremål i barnehagetiden.

Men det går rundt, det gjør det! Synes også innspillene til ab...3bb er veldig gode. .

Anonymkode: befaa...fb3

Skrevet

Anbefaler deg å ha barnet hjemme lenger og så 60% plass i barnehagen.
Da slipper man stress og man kan kose seg! Dessuten mye bedre å dra i svømmehallen en formiddag i uka enn i helgen ;)

Gjør det du føler er riktig for deg! Ditt barn og din familie!
Personlig syntes jeg det er trist hvor lange dager de fleste barn får i barnehagen..

Skrevet

Her er ungene i barnehagen fra 7.15-16.00 omtrent hver dag. Vi jobber begge fra 8.00-15.30 uten stor mulighet til å flexe. Vi får innimellom mulighet til å avspasere eller ta en feriedag av og til i en stressende hverdag. Vi har fri hver helg og helligdager men hverdagen er rimlig låst. Det er ikke aktuelt for noen av oss å gå ned i stilling. Vi har jobbet fulltid begge to mens eldstemann var liten også(Har en tenåring og to små) 

Anonymkode: 2826e...4e2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...