AnonymBruker Skrevet 12. november 2018 #1 Skrevet 12. november 2018 I går bestilte jeg en kjole til juleballet min stedatter skal på og sier at denne uken så skal jeg slippe å mase om at oppvaskmaskinen skal tømmes, og at hun får ansvaret for den.. Da reagerer hun med å si frekt at hun heller ønsker å betale for kjolen selv og at oppvaskmaskinen kan jeg tømme selv.... Jeg sa klart ifra til min mann da han kom hjem, at han øyeblikkelig skal slutte å gi datteren sin penger når hun ber om det, og at denne kjolen - fikk hun gå å kjøpe selv og så avbestilte jeg hele greia. En time senere kom moren å hentet henne, og hun bare dro uten ett ord.... Hun hadde startet sitt samvær hos oss samme dag. 50/50. og kom med "bestilling" på denne kjolen fra sin mor samme dag. Vi/jeg var kanskje litt i overkant streng, men det er da måte på! Og det er helt klart ikke første gangen hun har utrykt denne bortskjemtheten... Det jeg reagerte mest på - var at moren hennes var tydelig forbanna på meg og faren.. Og "hveeeeste" til oss, at om vi ikke greide å oppføre oss skikkelig, så kunne vi bare drite i samværet... Uten å høre på vår versjon engang.. Hva tenker slike mødre med egentlig? Anonymkode: 21f7f...45b 10
Drakan Skrevet 12. november 2018 #2 Skrevet 12. november 2018 Vel, moren er tydeligvis en som syr putter under armene. Barnet burde delta på rydding i hjemmet, er ikke unormalt. Burde få konsekvenser når barn oppfører seg sånn. 😕 Også skal man ikke gi penger til barn heler uten grunn. Hun må jo lære økonomisk ansvar. Synes dere gjorde rett her. At moren ikke støter det er heler hennes problem. Om hun ikke lærer datteren ansvar, så vil det få konsekvenser senere. 21
NancyDrew Skrevet 12. november 2018 #3 Skrevet 12. november 2018 (endret) 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: I går bestilte jeg en kjole til juleballet min stedatter skal på og sier at denne uken så skal jeg slippe å mase om at oppvaskmaskinen skal tømmes, og at hun får ansvaret for den.. Da reagerer hun med å si frekt at hun heller ønsker å betale for kjolen selv og at oppvaskmaskinen kan jeg tømme selv.... Jeg sa klart ifra til min mann da han kom hjem, at han øyeblikkelig skal slutte å gi datteren sin penger når hun ber om det, og at denne kjolen - fikk hun gå å kjøpe selv og så avbestilte jeg hele greia. En time senere kom moren å hentet henne, og hun bare dro uten ett ord.... Hun hadde startet sitt samvær hos oss samme dag. 50/50. og kom med "bestilling" på denne kjolen fra sin mor samme dag. Vi/jeg var kanskje litt i overkant streng, men det er da måte på! Og det er helt klart ikke første gangen hun har utrykt denne bortskjemtheten... Det jeg reagerte mest på - var at moren hennes var tydelig forbanna på meg og faren.. Og "hveeeeste" til oss, at om vi ikke greide å oppføre oss skikkelig, så kunne vi bare drite i samværet... Uten å høre på vår versjon engang.. Hva tenker slike mødre med egentlig? Anonymkode: 21f7f...45b Du tok henne på ordet. Og riktig var det. Hva tenker slike mødre...? Nei, først undrer jeg jo. Vet mor hva som skjedde? Forklarte dere henne situasjonen, eller hørte hun bare jentas versjon? Endret 12. november 2018 av NancyDrew 16
AnonymBruker Skrevet 12. november 2018 #4 Skrevet 12. november 2018 Jeg hadde ringt opp moren og forklart hva som skjedde, og at det blir dumt hvis det skal være slik at moren (og forsåvidt faren) skal hente jenta når den andre forelderen gir jenta opplæring i folkeskikk. Anonymkode: ceb88...c6f 16
Wonka Skrevet 12. november 2018 #5 Skrevet 12. november 2018 Hvorfor er det DU som må bestille kjole og oppdra henne når hun har både en mamma og en pappa? 31
AnonymBruker Skrevet 12. november 2018 #6 Skrevet 12. november 2018 Så utrolig snålt at moren bare henter jenta. Er ikke dette sabotasje av samvær? Min lillebror har noen ganger veldig gode grunner til å ikke ville dra til faren sin, men mamma snakker med begge to og de kommer til enighet, og broren min drar likevel. Og her kommer moren løpende og driter i samværsavtalen pga. normal oppdragelse? Jeg tenker at dere alle tre, far, mor og du, trenger en tur til fvk. Anonymkode: 04304...6ee 15
AnonymBruker Skrevet 12. november 2018 #7 Skrevet 12. november 2018 Dere er nødt å få bedre kommunikasjon. "Denne uken vil jeg slippe å mase på at oppvaskmaskinen skal tømmes". Alle ville gått direkte i forsvar der, om det er mannen din, en venn, et barn. Selv om du har hatt problemer med denne oppgaven før, så vil det aldri funke å anklage og presse andre mennesker, da dytter du dem bare lengre opp mot veggen og de vil eksplodere. I det aller minste sier du fra om at du kommer til å bli mer oppgitt og masete om hun ikke gjør oppgavene sine. Da vet hun at når du er oppgitt og frustrert, henger det direkte sammen med hennes oppførsel. Eller noe i den dur. Det du gjør nå fungerer ihvertfall ikke. Du forventer at hun skal forstå av seg selv hvordan oppførselen hennes påvirker deg og at hun vil straffes for det, men det er en måte å være passiv aggressiv på. Du må si fra hver gang. Du burde også sagt fra om kjolen. Noe ala "er du sikker på at jeg skal avbestille kjolen, for om du vil bytte tømming av oppvaskmasking med kjole, så kan vi gjøre det slik denne gangen". Da gir du henne en sjanse til å ombestemme seg når hun vet at der blir konsekvenser Anonymkode: 81927...ff4 32
NancyDrew Skrevet 12. november 2018 #8 Skrevet 12. november 2018 1 minutt siden, Wonka skrev: Hvorfor er det DU som må bestille kjole og oppdra henne når hun har både en mamma og en pappa? Her prøvde TS å være en god stemor, gjøre noe fint for henne, være der - som en ordentlig steforelder skal være - og du spør hvorfor hun bestiller kjole og og oppdrar henne? Nei, hva skal en steforelder gjøre, da? Lene seg tilbake og melde seg ut av livet til partnerens barn? Regner med TS ikke er ei som kom inn i denne familien for to uker siden liksom. 38
AnonymBruker Skrevet 12. november 2018 #9 Skrevet 12. november 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: I går bestilte jeg en kjole til juleballet min stedatter skal på og sier at denne uken så skal jeg slippe å mase om at oppvaskmaskinen skal tømmes, og at hun får ansvaret for den.. Da reagerer hun med å si frekt at hun heller ønsker å betale for kjolen selv og at oppvaskmaskinen kan jeg tømme selv.... Jeg sa klart ifra til min mann da han kom hjem, at han øyeblikkelig skal slutte å gi datteren sin penger når hun ber om det, og at denne kjolen - fikk hun gå å kjøpe selv og så avbestilte jeg hele greia. En time senere kom moren å hentet henne, og hun bare dro uten ett ord.... Hun hadde startet sitt samvær hos oss samme dag. 50/50. og kom med "bestilling" på denne kjolen fra sin mor samme dag. Vi/jeg var kanskje litt i overkant streng, men det er da måte på! Og det er helt klart ikke første gangen hun har utrykt denne bortskjemtheten... Det jeg reagerte mest på - var at moren hennes var tydelig forbanna på meg og faren.. Og "hveeeeste" til oss, at om vi ikke greide å oppføre oss skikkelig, så kunne vi bare drite i samværet... Uten å høre på vår versjon engang.. Hva tenker slike mødre med egentlig? Anonymkode: 21f7f...45b Vel, enig med deg i at hun svarte på en frekk måte. Men det er ikke opp til deg å ta en avgjørelse om at hun må kjøpe sin egen ballkjole- det må mor og far bestemme. Du skulle ha bedt henne om å ikke være frekk, og gitt beskjed om at du ville snakke med faren om det. Ikke tatt en slik foreldreavgjørelse selv. Ideelt sett burde mor ha snakket med dere før hun hentet jenta, men jeg skjønner jo at hun som mor blir bekymret. «Myten» om den slemme stemoren lever i beste velgående- du trenger ikke gå lenger enn til askepott for å se et liknende kjoledrama. Moren er nok helt overbevist om at du er en dårlig stemor, og da gjorde hun bare sånn som alle andre mødre ville ha gjort: beskyttet barnet sitt. Det mest voksne av deg vil nå være å ringe jenta/moren og be om et møte. Evt at du tilbyr jenta å komme til dere og snakke. Du må desverre legge deg flat på at du overreagerte. Du kan likevel fastholde at du ikke ønsker en slik tone i huset ditt, men at du i fremtiden ønsker et samarbeid med henne slik at det slipper å bli slik igjen . Jentas reaksjon får meg i grunn til å lure: har du svart slik før også? Det virker som en veldig sterk reaksjon fra hennes side også, «uten grunn».. det kan også være mye av årsaken til at moren hentet henne. Har du vært litt negativt «på henne» tidligere også, slik at moren har sett seg lei på det? Det kan også vinkles slik nemlig. uansett har DU en jobb å gjøre. Begrav stridsøksa og fram med fredspipen. Anonymkode: 12a28...3ae 8
Horten Market Skrevet 12. november 2018 #10 Skrevet 12. november 2018 2 minutter siden, NancyDrew skrev: Her prøvde TS å være en god stemor, gjøre noe fint for henne, være der - som en ordentlig steforelder skal være - og du spør hvorfor hun bestiller kjole og og oppdrar henne? Wonka mente nok å spørre om hvorfor stemoren synes å være alene i oppdragerrollen. 5
AnonymBruker Skrevet 12. november 2018 #11 Skrevet 12. november 2018 Jeg har vert i jentas liv siden hun var to år.. Så denne oppdragelsesinnblandingsdiskusjonen gidder jeg ikke.. Vi har det slik, andre slik.. Anonymkode: 21f7f...45b 22
NancyDrew Skrevet 12. november 2018 #12 Skrevet 12. november 2018 Akkurat nå, Horten Market skrev: Wonka mente nok å spørre om hvorfor stemoren synes å være alene i oppdragerrollen. Da var det ikke nødvendig å nevne kjolen, det var en fin ting å gjøre. Men synes da ikke TS gir noe inntrykk her av at det er hun alene i den rollen? 3
NancyDrew Skrevet 12. november 2018 #13 Skrevet 12. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har vert i jentas liv siden hun var to år.. Så denne oppdragelsesinnblandingsdiskusjonen gidder jeg ikke.. Vi har det slik, andre slik.. Anonymkode: 21f7f...45b Har mor alltid vært.. «sånn»? 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2018 #14 Skrevet 12. november 2018 Det var jo du, TS, som startet den negative og aggressive kommunikasjonen da! Og at du "ga klar beskjed til mannen om at han skal slutte å gi henne penger" - hæ? Anonymkode: 205aa...013 13
AnonymBruker Skrevet 12. november 2018 #15 Skrevet 12. november 2018 28 minutter siden, NancyDrew skrev: Har mor alltid vært.. «sånn»? Ja.. hun har alltid vert sånn... Jenta er veldig bortskjemt.. om regel så er det verst med en gang hun kommer til oss... og så går det seg til ut i uken.. Men å sende datteren til oss med klar beskjed om at vi "skal" bestille kjole sånn helt uten videre, er jo heller ikke greit.. Anonymkode: 21f7f...45b 3
AnonymBruker Skrevet 12. november 2018 #16 Skrevet 12. november 2018 Jeg tenker dere alle burde jobbe med kommunikasjonen dere imellom. Hadde kjøpet av en kjole kommet med en like passiv-aggressiv holdning fra min mor til meg som tenåring, så hadde nok jeg også reagert med å pushe tilbake. Samtidig er det tydelig at dere ikke har god nok kommunikasjon med mor til jenta. Alle må være på samme lag, når det gjelder konsekvenser. Du irriterer deg tydeligvis over at jenta i dine øyne er bortskjemt. Men slengkommentarer, som plutselig fører til store konsekvenser, kommer ikke til å gjøre noe som helst for å endre eller bedre saken. Jeg syns du håndterte saken svært dårlig. Jenta får en kjole, som etter en passiv-aggressiv kommentar blir revet bort, fordi stemor kun ser urimeligheten i jentas oppførsel, ikke jentas reaksjon på stemors anklage. Saken går fra uenighet til ekstrem konsekvens på meget kort tid, uten så mye som en advarsel, forklaring, advarsel om fare for konsekvens, mulighet for anger, eller avkjølingsperiode. Jenta var frekk, og fortjener nok en konsekvens, men du hadde dårlig og utydelig kommunikasjon. Her hadde jeg forventet at du som stemor tar første steget om forsoning. For du skylder henne en forklaring om situasjonen, og du burde åpne kommunikasjonen med henne med å beklage at du var såpass utydelig, og ga en stor konsekvens så hastig. Så burde jenta få en sjanse til å fortjene kjolen igjen. Jeg er absolutt for bruk av konsekvenser, men de må forberedes, ellers blir man uforutsigbar, og det er noe av det verste man kan være ovenfor barn og tenåringer. Anonymkode: 0e27c...c23 22
AnonymBruker Skrevet 12. november 2018 #17 Skrevet 12. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker dere alle burde jobbe med kommunikasjonen dere imellom. Hadde kjøpet av en kjole kommet med en like passiv-aggressiv holdning fra min mor til meg som tenåring, så hadde nok jeg også reagert med å pushe tilbake. Samtidig er det tydelig at dere ikke har god nok kommunikasjon med mor til jenta. Alle må være på samme lag, når det gjelder konsekvenser. Du irriterer deg tydeligvis over at jenta i dine øyne er bortskjemt. Men slengkommentarer, som plutselig fører til store konsekvenser, kommer ikke til å gjøre noe som helst for å endre eller bedre saken. Jeg syns du håndterte saken svært dårlig. Jenta får en kjole, som etter en passiv-aggressiv kommentar blir revet bort, fordi stemor kun ser urimeligheten i jentas oppførsel, ikke jentas reaksjon på stemors anklage. Saken går fra uenighet til ekstrem konsekvens på meget kort tid, uten så mye som en advarsel, forklaring, advarsel om fare for konsekvens, mulighet for anger, eller avkjølingsperiode. Jenta var frekk, og fortjener nok en konsekvens, men du hadde dårlig og utydelig kommunikasjon. Her hadde jeg forventet at du som stemor tar første steget om forsoning. For du skylder henne en forklaring om situasjonen, og du burde åpne kommunikasjonen med henne med å beklage at du var såpass utydelig, og ga en stor konsekvens så hastig. Så burde jenta få en sjanse til å fortjene kjolen igjen. Jeg er absolutt for bruk av konsekvenser, men de må forberedes, ellers blir man uforutsigbar, og det er noe av det verste man kan være ovenfor barn og tenåringer. Anonymkode: 0e27c...c23 Men du kjenner jo ikke historien her?? Dette er ikke første gang.. Anonymkode: 21f7f...45b 6
Hactar Skrevet 12. november 2018 #18 Skrevet 12. november 2018 Jeg tenker du og far trenger en skikkelig gjennomgang av hvordan dere ønsker å oppdra jenta på en forutsigbar måte. For slik jeg ser det, løser det ingenting å avtale tømming av oppvaskmaskin uten mas i ei uke i bytte mot ei kjole. Hva da neste uke? Er det tilbake til mas, eller venter ny byttehandel? Når du i tillegg bestiller kjolen for deretter å uforberedt slenge på en litt aggressiv beskjed som mellom linjene sier at du er misfornøyd, inviterer du til motstand. Veldig fint av deg å bestille kjole. Veldig riktig av deg å ha forventninger til jenta. Litt amatørmessig å gå så aggressivt og tilfeldig ut i kommunikasjonen om disse forventningene. 11
AnonymBruker Skrevet 12. november 2018 #19 Skrevet 12. november 2018 Akkurat nå, Hactar skrev: Jeg tenker du og far trenger en skikkelig gjennomgang av hvordan dere ønsker å oppdra jenta på en forutsigbar måte. For slik jeg ser det, løser det ingenting å avtale tømming av oppvaskmaskin uten mas i ei uke i bytte mot ei kjole. Hva da neste uke? Er det tilbake til mas, eller venter ny byttehandel? Når du i tillegg bestiller kjolen for deretter å uforberedt slenge på en litt aggressiv beskjed som mellom linjene sier at du er misfornøyd, inviterer du til motstand. Veldig fint av deg å bestille kjole. Veldig riktig av deg å ha forventninger til jenta. Litt amatørmessig å gå så aggressivt og tilfeldig ut i kommunikasjonen om disse forventningene. vi hadde snakket om å hjelpe til hjemme og at en faktisk må hjelpe til for å få slike goder uka før... det var derfor jeg sa det - som en påminnelse... Vi burde selvfølgelig ventet med å bestille kjole før vi så innsatsen - men hun kom så bastant med beskjed fra sin mor at hun måtte ha den kjolen NÅ.. så vi tenkte at hun kunne få gjøre jobben etterpå, og trodde faktisk at hun forstod hva vi hadde snakket om tidligere.. Jeg hadde ikke vert så bestemt og rask i avgjørelsene dersom det ikke var grunn for det.. Anonymkode: 21f7f...45b 7
AnonymBruker Skrevet 12. november 2018 #20 Skrevet 12. november 2018 Det var heller ikke hvordan oppdra stedatter jeg spurte om.. Dette har vi kontroll på.. Vi kjenner til alt og kejnner jenta. Jeg spurte hva det er som feiler moren hennes... Anonymkode: 21f7f...45b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå