Gå til innhold

Rampenisse i adventstiden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sitter og ser på God morgen Norge TV2 og der snakket de nettopp om rampenissen.

Der kom de med en rekke tips til hvilke rampestreker en nisse kunne gjøre. Feks søle mel på bordet og lage fotspor i det, ta sølvfolie rundt hele juletreet. 

Jeg kjente jeg fikk avsmak av hele opplegget. Rett og slett teit.

Jeg har vokst opp med at nissen er snill og gir gaver på julaften.

Er dette en amerikans skikk som også har inntatt Norge? 

Jeg er nok gammeldags, men er dette rampenisse opplegget dere andre foreldre skal følge og hva er poenget med at barn skal læres opp til rampestreker?

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hater rampestreker og fatter ikke hvorfor det skal være ok at ungene skal ødelegge for andre

Anonymkode: 98b29...988

• Liker 2
Skrevet

Jeg har flere sånne Elf on the shelf, de kommer fra mannen sitt barndomshjem. Nå har vi ingen barn, så her gjør de ingen rampestreker. Og jeg visste heller ikke at de var så populære før noen få år siden.

Jeg kaller de slemmenissene, og den gamle typen ser virkelig ondskapsfulle ut, de får sitte i ett bur hele jula. For mannen vil ha de framme.

jeg tror det er en engelsk eller amerikansk tradisjon med rampestrekene til disse stygge nissene. Jeg ser at enkelte med barn legger ut bilder med dagens rampestreker i adventstiden. Ikke at jeg fatter poenget med det....

Anonymkode: 940e0...0b9

Skrevet
26 minutter siden, EvaLena skrev:

Jeg sitter og ser på God morgen Norge TV2 og der snakket de nettopp om rampenissen.

Der kom de med en rekke tips til hvilke rampestreker en nisse kunne gjøre. Feks søle mel på bordet og lage fotspor i det, ta sølvfolie rundt hele juletreet. 

Jeg er nok gammeldags, men er dette rampenisse opplegget dere andre foreldre skal følge og hva er poenget med at barn skal læres opp til rampestreker?

Hm, kan jo være gøy i adventstiden, men trenger ikke skje på juleaften tenker jeg. Jeg har ikke sett innslaget, men jeg tenker det kan være litt gøy for ungene. Man kan finne på andre ting i adventstiden enn det du beskriver der. Litt mer uskyldige ting, og ikke nødvendigvis så rampete. Så lærer kanskje barna noe av det, å "ødelegge" for andre eller være rampete ikke er så ok. Eller det stikk motsatte kan skje! Haha! Kommer an på foreldre og hvordan de snakker om det....

Anonymkode: cb87d...d40

Skrevet

Vi har Elf on the shelf  i desember men her gjør han ingen rampestreker, bare nissegleder. Jentungen gleder seg hver dag til å se hva han har funnet på.

Anonymkode: 3a515...327

• Liker 2
Skrevet

Du legger for mye i det. Det er uskyldig moro, ingen lærer at rampestreker er greit og det er en egen nisse, ikke julenissen. Hos oss flytter Tøysenissen inn hver desember og det er kjempegøy. :) 

• Liker 7
Skrevet

Jeg synes det høres ganske fjollete og krampaktig ut. Hvis det er for å kjøpe mindre synes jeg det er bedre å pakke inn lapper med aktiviteter man vil gjøre sammen med ungene.

Skrevet (endret)

Synes dette er en tåpelig tråd.
"Vi nisser og nisser og gir noe tilbake" var det vel, når det gjelder nisse strekker. Er helt normalt.
Husker nissekalendrene, de var fine. 

Man skal gjøre nisse strekker som ikke er farlig for andre. 
Husker rødnisse jenta fikk kjeft når hun gjorde en nisse strek som gjorde gården glatt (hun kastet vann omkring, og bonden falt).
Nisse strekker skal ikke være slem, men morsom ^^ 

Endret av Drakan
  • Liker 3
Skrevet

Hadde blitt forbannet hvis ungene hadde holdt på med det der

Skrevet

Det der er jo noe handelsstanden har gått hardt ut med, ser det selges både nisser og sett med dør,stige,tresko osv i veldig mange butikker og på nett. Det er vel mest uskyldige/artige «rampestreker» denne nissen gjør, og hører det er mange barn som synes det er gøy. Selv synes jeg det blir litt for mye at alt skal være så sprøtt og gøy hele tiden, og heldigvis fikk jeg beskjed av minstemann i huset (8 år) at han ikke gidda noen slik nisse hjemme hos oss.

Anonymkode: 5a8d0...aed

• Liker 4
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde blitt forbannet hvis ungene hadde holdt på med det der

Du vet tydeligvis ikke hva dette er for noe

Anonymkode: 962c8...2e4

• Liker 7
Skrevet

Elsker Rampenissen. Ungene gleder seg såå, og mor om mulig, enda mer!!!! 

Anonymkode: 962c8...2e4

• Liker 3
Skrevet

Vi kommer til å kjøre dette "konseptet" i år, men ikke nødvendigvis med rampestreker. Noen dager kommer nissen (vet ikke hva slags figur det blir ennå) til å ha en kalendergave (i stedetfor pakkekalender hver dag), andre dager en aktivitet (for eksempel bake pepperkaker, eller nissen har en pakke popkorn og en film), og andre igjen en "rampestrek". Er jo ganske uskyldige ting han skal finne på. Man bestemmer da selv hvor langt man vil dra det. :)

Skrevet (endret)

Det jeg syns er gøy er å henge elf on the shelf med renneløkke rundt halsen;) til pynt! Fordi de ser så forbanna dum ut, og er morsommere hengt!  Dette er en sær humor jeg alltid har hatt!

Endret av Anciol
  • Liker 3
Skrevet

Og neste år må man finne på 24 helt nye rampestreker. Og året etter 24 nye rampestreker. Og så 24 nye rampestreker... 

Helt overkommelig.

Anonymkode: a368d...ea7

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og neste år må man finne på 24 helt nye rampestreker. Og året etter 24 nye rampestreker. Og så 24 nye rampestreker... 

Helt overkommelig.

Hvis du synes det er vanskelig er det faktisk bare å la være.

Anonymkode: 25f42...963

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du synes det er vanskelig er det faktisk bare å la være.

Anonymkode: 

Selvsagt er det vanskelig.

Og selvsagt lar jeg det være.

• Liker 1
Skrevet
16 timer siden, EvaLena skrev:

Tror du den gamle norske gårdsnissen var snill? Eller skogsnissen?  De var ikke det.

Anonymkode: 91f5f...d8e

• Liker 6
Skrevet

Har en venninne som prøvde seg på 'Elf on the shelf', men måtte kutte det ut, for ungen ble livredd etterhvert. Hoi! 😅

• Liker 1
Skrevet
16 timer siden, EvaLena skrev:

Selve greia med rampenisse som adventskalender er muligens importert fra USA, det har jeg ikke gidda sjekke ut.

Men når det er sagt - den gode, gamle norske nissen - var faktisk en rampete nisse! :) Gårdsnisser som gjorde pek og sprell om folka i huset ikke stelte godt for nissen. Til gjengjeld så han etter dyrene deres og passa på husa. Så denne rampenissen ligger mye nærmere det som er norsk kultur. 

Den "gode, gamle snille nissen" derimot - er direkte importert fra USA, og amerikansk reklame attpåtil. Det var Coca Cola som fant opp den versjonen. 

Om du ikke tror meg, så les her, hos Universitetet i Bergen - om den norske, rampete nissen :)
https://www.uib.no/universitetsmuseet/66914/nissen-i-tro-og-tradisjon

Anonymkode: 79f8f...408

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...