Gå til innhold

Å skylde foreldrene sine penger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg nærmer meg å være ferdig utdannet, og begynner endelig å føle at ting i livet mitt holder på å komme på rett kjøl. Lenge har jeg slitt med mange forskjellige ting, men har sakte men sikkert klart å finne ut av en ting av gangen. Men det som egentlig er mitt største problem, og som jeg skammer meg mest over og som henger tyngst over skuldrene mine, er at jeg skylder foreldrene mine penger. Det har blitt en del, og dette har diverse komplekse og vanskelige årsaker. Men som sagt er disse årsakene én etter én på vei ut av livet mitt, og snart er det helt slutt på å låne penger av de (jeg er nødt til å fortsette å låne akkurat nå pga livssituasjon som jeg er på vei ut av). 

Jeg er singel, og dette med økonomien er noe som gjør at jeg er redd for å skremme bort potensielle partnere. Jeg får ikke betalt ned lånet ferdig før om et par år, så dette vil nok henge over meg en stund og jeg vil derfor ikke kunne skjule det for en person hvis jeg skulle bli sammen med nå. 

Det jeg skylder de er en plass mellom 2-300.000. Dette har samlet seg opp over lengre tid, og hele veien har lånet vært basert på gjensidig avtale mellom meg og foreldrene mine. 

Hva tenker dere? Er dette helt jævlig mye penger? Jeg skammer meg noe så grovt over denne gjelden og tenker også på de stakkars foreldrene mine som må lide under dette. De klarer seg altså, og har både stort hus, hytte, to biler, båt og det ene med det andre. Men selv om lånet har vært gjensidig avtale så legger de ikke noe imellom når det kommer til misnøye angående denne gjelden, noe jeg kan forstå. 

Anonymkode: 9921a...536

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk 200 k av foreldrene mine bare ved å spørre om forskudd på arv. Spurte og 1 minutt etterpå var det i boks.

Kanskje du kan spørre om det samme. Da skriver de testamente hvor det står at du skal ha det beløpet mindre ved arv. Dette gjelder jo hvis det er flere søsken av dere. Er du enearving, så spiller det ingen rolle.

Anonymkode: 23cca...96a

• Liker 3
Skrevet

Det ville ikke skremt meg unna om det var en ordentlig og ryddig lånesituasjon. Jeg tok opp privatlån hos faren min for å få tatt førerkort og kjøpt bil. Gikk i banken og fikk skrevet kontrakt etc. 

Skrevet
1 minutt siden, Merricat skrev:

Det ville ikke skremt meg unna om det var en ordentlig og ryddig lånesituasjon. Jeg tok opp privatlån hos faren min for å få tatt førerkort og kjøpt bil. Gikk i banken og fikk skrevet kontrakt etc. 

Vi har ikke noen formell kontrakt fra banken eller noe sånt, bare et budsjettforslag fra meg (Excel-dokument), som de har akseptert. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi har ikke noen formell kontrakt fra banken eller noe sånt, bare et budsjettforslag fra meg (Excel-dokument), som de har akseptert. 

Da hadde det skremt meg unna. Økonomisk ryddighet er viktig. 

Skrevet

Hva vil du egentlig at vi skal synes? Er vel ikke så mye man kan synes om dette når man ikke kjenner deg eller din situasjon. Ja, det er mye penger. Nei, det er ikke uoverkommelig å betale tilbake om du kommer ut i full jobb. Nei, du burde ikke skamme deg med mindre du har brukt pengene på rus, spilling, ferier eller handlefest. Synes det er dårlig gjort av foreldrene dine å klage over dette lånet nå da de faktisk har sagt ja. Synes i hvertfall ikke du skal be om forskudd på lån. Vær sterk og selvstendig, bli ferdig med utdannelse, kom deg i jobb og betal tilbake :)

Anonymkode: 888e2...972

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, Merricat skrev:

Da hadde det skremt meg unna. Økonomisk ryddighet er viktig. 

Jeg ante ikke at det var vanlig med kontrakt fra banken. Foreldrene mine har heller aldri nevnt noe om dette, og det var jeg som pushet på for at de skulle se på budsjettforslaget mitt, for å vite om vi var på "the same page". 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva vil du egentlig at vi skal synes? Er vel ikke så mye man kan synes om dette når man ikke kjenner deg eller din situasjon. Ja, det er mye penger. Nei, det er ikke uoverkommelig å betale tilbake om du kommer ut i full jobb. Nei, du burde ikke skamme deg med mindre du har brukt pengene på rus, spilling, ferier eller handlefest. Synes det er dårlig gjort av foreldrene dine å klage over dette lånet nå da de faktisk har sagt ja. Synes i hvertfall ikke du skal be om forskudd på lån. Vær sterk og selvstendig, bli ferdig med utdannelse, kom deg i jobb og betal tilbake :)

Anonymkode: 888e2...972

Skjønner at det kan være vanskelig å synes noe når man vet så lite om meg og min situasjon. Men bare det du skriver her er til hjelp. Jeg ønsker ikke å gå inn på detaljer rundt budsjettet her, men det hadde sikkert vært ulike meninger om enkelte av postene dersom jeg hadde gjort det. De mest kostbare postene har jeg spurt foreldrene mine mange ganger om det var helt i orden, fordi det har vært noe man ikke MÅ bruke penger på, men som har betydd enormt for meg og som de derfor har syntes at jeg skulle bruke penger på. Hadde det ikke vært for de postene så hadde det aldri blitt en så stor gjeld. 

Skrevet

Alt er relativt. Det kommer an på hvordan din fremtidige økonomi vil bli, hvordan foreldrenes er og hvordan de og du forholder seg til dette.

Er det forjævlig mye penger? Nei.

Ville jeg blitt skremt av denne summen som fremtidig partner? 
Meh...det kommer igjen an på. Om jeg hadde god økonomi og et inntrykk av at du har sakene dine i orden ville det ikke være en stor sak. Samtidig vet vi jo ikke helt grunnen til at du har måtte låne pengene osv, så vanskelig å svare på denne biten.
Hadde jeg hatt dårlig økonomi så hadde jo ikke dette vært gunstig, men hvem er da jeg til å dømme/mene noe om dette?
Det store spørsmålet er om det virker som du har ting på stell nå - det gjør det jo i den grad man kan få ett inntrykk over internett

Opplegget med dine foreldre virker jo litt bob-bob. På ene siden har du fått låne penger og de virker å ha god økonomi og du er på rett vei - dette er jo positivt. På andre siden er det jo kjedelig at de virker misfornøyd med arrangementet.

Har dere en nedbetalingsplan? Når og hvordan du skal gjøre opp? Dette ville kunne bidra til å gjøre ting bedre ville jeg tro. Når skal gjelden være oppgjort?
Har du søsken som kan synes opplegget er urettferdig?
Kan det være at lånet fra dine foreldre påvirker økonomien deres i større grad enn du tenker? (Det er jo mulig at lånet ditt påvirker økonomien deres mer enn du ser?)

Skrevet

Foreldrene dine er rett og slett gjerrige. Her har de selv flytt på bølgen av å tilhøre dessertgenerasjonen der alle med letthet kunne skaffe seg gode jobber uten mange år med utdannelse, alle hadde råd til å kjøpe bolig selv med vanlig inntekt, de har hytte og to biler, båt og cash. Likevel unner de ikke sitt eget barn stakkarslige 2-300 000. Det er IKKE mye penger i dag nei. Hva får du for det? Du kan reise og shoppe men holder verken til bra bil eller egenkapital til noe mer enn en rønne på østkanten. 

Anonymkode: 65dd1...3de

• Liker 2
Skrevet

Snakket mer med dem, TS?

Skrevet
På 12.11.2018 den 11.28, AnonymBruker skrev:

Foreldrene dine er rett og slett gjerrige. Her har de selv flytt på bølgen av å tilhøre dessertgenerasjonen der alle med letthet kunne skaffe seg gode jobber uten mange år med utdannelse, alle hadde råd til å kjøpe bolig selv med vanlig inntekt, de har hytte og to biler, båt og cash. Likevel unner de ikke sitt eget barn stakkarslige 2-300 000. Det er IKKE mye penger i dag nei. Hva får du for det? Du kan reise og shoppe men holder verken til bra bil eller egenkapital til noe mer enn en rønne på østkanten. 

Wow, du er virkelighetsfjern allso

Anonymkode: da907...05d

• Liker 2
Skrevet
På 12.11.2018 den 12.28, AnonymBruker skrev:

Er du seriøs? Er i utgangspunktet slik at man ikke skal måtte låne 200.000 kr av foreldrene sine, og gjør man det er det ihvertfall IKKE fordi de er kjipe. Det er mye penger. Vet virkelig ikke om du er ironisk nå eller ikke. 

• Liker 3
Skrevet

Hei igjen alle. Takk for at dere har svart her. Svarer bare i ett innlegg, da jeg har funnet ut at jeg ikke ønsker å bruke mer tid på denne tråden, da jeg har fått svar på det jeg lurer på. Så jeg kommer ikke til å svare mer her. Ikke fordi dere er kjipe, altså, synes ikke jeg har fått noen kjipe svar her bare så det er sagt. 

Dette temaet er ganske sårt og tungt, og begrensende på mange måter. Jeg har hatt mange hete diskusjoner med foreldrene mine de siste dagene, fordi de er lei av dette og jeg ikke klarer å gjøre noe med saken akkurat nå. Jeg forstår de veldig godt, men jeg kan jo ikke tjene 2-300.000 kr her og nå, og skulle ønske at de heller hadde latt være å låne meg dette i stedet for å kjefte på meg nå. Ideelt sett skal man ikke måtte låne så mye av foreldrene sine, nei. Og som voksen skal man liksom klare seg selv. I mitt tilfelle har det dog vært så mange barrierer i livet mitt som har medført at foreldrene mine ble veldig bekymret for meg, og de ville nok heller ikke ha akseptert å ikke låne meg penger da de visste at jeg ikke ville klart meg så bra uten. Nå er jeg jo på vei ut av det, så en kan trygt si at dette har hatt betydning og jeg er enormt takknemlig for hjelpen deres, selvfølgelig. 

Det jeg har kommet frem til er at jeg skal forholde meg til den økonomiske planen vår fremover. Neste gang vi treffes skal vi sette opp en kontrakt med nedbetalingsplan. Av hensyn til min fremtid på boligmarkedet etc., ønsker verken jeg eller foreldrene mine å blande inn banken. Derfor blir dette en privat, men formell kontrakt. Dette er det eneste vi kan gjøre for å nå målet om nedbetalt lån og at jeg er økonomisk selvstendig. Planen er også at jeg, når jeg er ferdig utdannet, skal leie et sted så billig som overhode mulig, og at jeg kanskje da må flytte ut på bygda et sted jeg ikke er kjent. Det positive er at jeg kommer til å få jobb uansett, og at det ikke er uvanlig med ledige jobber på bygda. Dermed kommer jeg til å betale maksimalt ned på gjelden hver måned, og drømmen er å kunne betale ned alt på 1-1,5 år. Vil heller leve kjipt i ett år for så å bli ferdig med dette, enn å leve bra med dette her i flere år (med denne tunge børen lever jeg jo egentlig ikke bra likevel).

Så får singellivet bare fortsette en stund til. Det er sykt kjipt å måtte involvere noen inn i dette, selv om denne personen kanskje hadde akseptert tingenes tilstand. Tror ikke jeg orker å ta sjansen på at noen kan velge å gå fra meg pga dette. 

Tvi tvi, ønsker dere alle en god helg. Takk for meg! 

• Liker 1
Skrevet

Lån SKAL tilbakebetales uansett beløp eller situasjonen lånet ble tatt opp i. Det er ditt ansvar uansett. 

Så til tråden din. Nei, du har ingenting å skjemmes over når du er så klar på at du vil tilbakebetale alt innenfor en tidsramme som er realistisk. 

Når det gjelder singellivet har du ingenting å være redd for! Du viser både handlekraft og vilje til å gjøre opp for deg. Noe en partner virkelig bør verdsette.

Lykke til 😊😊

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...