Gå til innhold

Har du opplevd at katten din har vært borte flere mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Katten min har vært borte siden i sommer. Jeg har meldt den savnet på flere arenaer, ring dyrlegen og til og med vært og sett på en liknende katt som var død.

Jeg trur nok den er død, men hører stadig om de som plutselig får katten på døra igjen etter flere mnd. Noen jeg kjenner så ikke katten sin på 2 år før den plutselig dukket opp på døra og ville inn.

Hva er det med sånne katter egentlig? 

Naboen min er svært opptatt og glad i katter. Han har opplevd det samme selv. Katta viste seg ikke for han hverken ute eller hjemme på flere mnd, men katta var omtrent daglig hos en nabo litt lenge bort. Der fikk katten fersk fisk hver dag, mens hos naboen ville den ikke ha fersk fisk.

Jeg har fått flere råd om å sette ut dokasse, leketøy osv, men min katt hadde ikke noe sv dette. Den sov i sofaen eller i senga mi. Dokasse har den aldri eid og leketøyet var tråd med sugerør på som ble byttet ut hele tiden.

Jeg savner katta veldig og vil bare ha den hjem.

Anonymkode: 33b36...127

Videoannonse
Annonse
Gjest Katteelskeren
Skrevet (endret)

Ja jeg har opplevd dette, katten min kom faktisk hjem etter ca 1 år. Noen få uker etter han kom tilbake så forsvant han igjen, og han ikke sett har siden. Husker at han kjente meg igjen med en gang, og var kun trygg med meg og ikke mine andre familiemedlemmer. Helt utrolig at han kom idet jeg var på besøk hos foreldrene mine.  

Endret av Katteelskeren
Skrivefeil
Skrevet

Da katta mi var ung, så pleide han å bli borte i flere måneder om gangen. Om sommeren stakk han gjerne av i juni og kom hjem igjen i august.

Nå er han 20 år gammel og er aldri borte lenger. Om han går ut så tar han bare en runde rundt huset. 

Anonymkode: fac14...5ea

Skrevet

Er det noen som vet hvorfor katter gjør sånt?

Katten min kunne være borte en uke i slengen på sommeren for så å komme hjem og spise. Da kunne den være hjemme noen dager for så å bli borte en uke igjen.

Katten min er bare 9 år og aldri vært syk.

Det hjelper lite med chip hvis ingen finner den heller. Vi bor med skogen som nærmeste nabo og jeg har gått og lett flere ganger. Det er jo helt umulig å finne en katt i en stor skog.

Katten var også sjefen i gata og viste tydelig at de andre kattene ikke var verdt noe som helst.

Jeg trøster meg selv med at den er død, jeg håper bare den døde fort og ikke led alene.

Skrevet

Og derfor har jeg kun innekatter. 

Jeg takler ikke tanken på å miste pusene mine og ikke vite hva som har skjedd eller om den i det hele tatt lever. :( 

Anonymkode: 1ace2...9a6

Skrevet

Jeg vet ikke hvorfor katter gjør sånn. Vi har en som kan være borte i ukesvis. Men den kommer alltid hjem, og vi har funnet ut hvor den oppholder seg også når den er lenge borte. Den pleier å gå til ett lite, nedlagt småbruk. Der fanger den mus, sover på låven og lever ett riktig katteliv. 

Men jeg hørte om en katt som en eldre mann hadde. Men hver vår forsvant katten og kom ikke tilbake før langt ut på høsten. Dette gjentok seg år etter år, og mannen ble like lei seg hver gang katten ikke kom hjem. En høstdag kom en bil kjørende. Det var ett eldre par, og de hadde med seg katten. Da forteller dette ekteparet at de deler nok på samme katt. For de bor ett stykke unna på sommeren, og bor i Spania hele vinteren. Hver vår når de kommer til huset så kommer katten og bor hos dem helt til de drar tilbake til Spania. 

Så gi ikke opp! Det kan være at katten din rett og slett har flyttet, og kan en dag stå på trappa! 

Anonymkode: 94090...bc9

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hvorfor katter gjør sånn. Vi har en som kan være borte i ukesvis. Men den kommer alltid hjem, og vi har funnet ut hvor den oppholder seg også når den er lenge borte. Den pleier å gå til ett lite, nedlagt småbruk. Der fanger den mus, sover på låven og lever ett riktig katteliv. 

Men jeg hørte om en katt som en eldre mann hadde. Men hver vår forsvant katten og kom ikke tilbake før langt ut på høsten. Dette gjentok seg år etter år, og mannen ble like lei seg hver gang katten ikke kom hjem. En høstdag kom en bil kjørende. Det var ett eldre par, og de hadde med seg katten. Da forteller dette ekteparet at de deler nok på samme katt. For de bor ett stykke unna på sommeren, og bor i Spania hele vinteren. Hver vår når de kommer til huset så kommer katten og bor hos dem helt til de drar tilbake til Spania. 

Så gi ikke opp! Det kan være at katten din rett og slett har flyttet, og kan en dag stå på trappa! 

Anonymkode: 94090...bc9

Det håper jeg virkelig den gjør. Da kommer jeg til å bli kjempeglad og gråte av glede.

Jeg skulle heller fått beskjed om at den er død enn å leve i uvisse. Er jo grenser for hvor mye jeg kan lete etter den også hvis den vandrer rundt.

Skrevet

Katten min var borte i 3 mnd før han kom på besøk hjem igjen.  Så var han hjemme noen måneder før han ble borte igjen.  Slik holdt ham på hele sitt liv.

Det viste seg at han hadde adoptert en familie som bodde midt inne i skogen.  Hvorfor han kom hjem igjen vet vi ikke, men kanskje han savnet oss mennesker og ville besøke oss, men foretrakk å bo i skogen?

Anonymkode: 8b5d4...d31

Skrevet

Aldri opplevd dette selv...
Men... folk som ikke behandler katten så bra, har ved tilfeller had katter som rømmer hjemmet et par måneder.
Hadde noen "venner" som pleide å putte teip på potene og le av dette. 

Mystisk nok rømte pusene deres ofte til andre og var borte i flere måneder av gangen....

Ikke alltid sånn, mange katter liker å bli feit og bor hos alle 😂

Skrevet

Katten min var ikke kjønnsmoden, så vi holdt henne inne siden vi ventet på at hun skulle bli gammel nok til kastrering. En dag smatt hun likevel ut vinduet. Vi hadde ikke chippet henne heller :( etter flere måneder (husker ikke hvor mange, rundt åtte kanskje) kom hun hjem, selvom hun bare var barn da hun forsvant. Da var det babyer på vei. Nå er hun rundt 10 år og har ikke stukket av siden :) 

Anonymkode: 3046f...174

Skrevet

Min katt var borte over 4 uker. Hengte opp lapper over hele byen 2—300 stk, i tillegg til annonse i lokalavisa og oppdaterte innlegg hver dag på facebook. Utlovet dusør. Katten ble til slutt funnet. 

Skrevet

Katten vår har flere ganger vært borte over lang tid. Det lengste hun var borte var 4-5 mnd. 

Det morsomme er å se hvor selvfølgelig hun plutselig kommer tilbake - later som ingen ting og er akkurat den samme som før 😂

Skrevet

Katten til noen i familien min var borte nesten et år. Den har mest sannsynlig gått over på en liten øy når det var is, og så blitt stuck der frem til neste vinter. 

Anonymkode: ac728...dbd

Skrevet
På 12.11.2018 den 8.31, Drakan skrev:

Aldri opplevd dette selv...
Men... folk som ikke behandler katten så bra, har ved tilfeller had katter som rømmer hjemmet et par måneder.
Hadde noen "venner" som pleide å putte teip på potene og le av dette. 

Mystisk nok rømte pusene deres ofte til andre og var borte i flere måneder av gangen....

Ikke alltid sånn, mange katter liker å bli feit og bor hos alle 😂

Katten min har vært en bortskjemt skapning siden vi fikk den. Alt på kattens premisser. Den er snart 10 år og fratatt muligheten til å formere seg.

En ting jeg kanskje kan tenke meg som grunn til at den har rømt er at vi har passet forskjellige hunder i perioder. Katten hater hunder, men de har gått overens på ett vis likevel.

Samtidig har vi en nabokatt som også er ofte hos oss. De er av hvert kjønn og er venner. De har ofte spist samtidig inne hos oss og sovet med 1 meters mellomrom sammen.

Katten hadde full mulighet til å gå ut og inn som den ville åtet rundt, da ene vinduet sto åpent hele tiden.

Får bare håpe den kommer tilbake en dag.

Skrevet

Ofte skyldes det at snille gamle damer og andre folk gir fremmede katter mat, skulle ønske de sluttet med det! Vår katt var borte et halvt år, før hun plutselig sto på trappa feit og god. Ikke lidd noen nød så det ut som, kanskje den nye matkilden var død eller på ferie. 

Anonymkode: 0936d...7f8

Skrevet (endret)
På 12.11.2018 den 1.30, AnonymBruker skrev:

eg trur nok den er død, men hører stadig om de som plutselig får katten på døra igjen etter flere mnd. Noen jeg kjenner så ikke katten sin på 2 år før den plutselig dukket opp på døra og ville inn.

3 Eksempler:

Kusina mi (da 9) hadde fin katt i flere år. Hun fikk påvist alvorlig allergi,- avlivning ble bestilt. Den morgenen han skulle taes, var han borte. Ett år senere sto han på døra, -blank og fin, toppform. Var dær ett døgn, -aldri sett siden...

En i slekta kjørte dyretransport, godt voksen katt, som noen ganger sov i kassa på bilen hans, forsvant.            -Hadde levert i Trondhjem. Tre måneder senere sto den på trappa i Oslo.Møkkete, Uflid,mager. Ellers O.K.

Jeg hadde vært på MC tur, Stor sekk, 53 mil, transportstrekke hjem. Seint på natta, HELT sigen dumpet jeg ned i sofaen. Sovnet nesten. Vært borte en liten måned. SKVATT så jeg omtrent fikk granatsjokk, -noe reiste seg en meter unna, i andre enden av sofaen ! Fin katt jeg alldri hadde sett før. Var helg. Jeg regnet med att moder`n passet den for noen, eller hadde skaffet seg dyret. Gikk å la meg. Viste seg att den hadde kommet ruslende inn veranda-døra for 2-3 uker siden, -slått seg til ro i soffakroken. Tok den med til veterinæren vi har pleid å bruke når helgen var over, moder`n var ikke helt fornøyd, -blitt vant til dyret. (Vi har hatt noen katter, og ett par bikkjer). Ble enig om att jeg tok den med hjem, hvis  "Mysteriet" ikke ble oppklart. Sjekket for chip, En barnefamilie en liten Kilometer unna ble M e g e t lykkelige ! -Det skjer, men vi har mistet noen over åra, hadde regnet med att den er død. Biltrafikk, rev, mange farer for en utekatt. Jeg er ikke noen fan av innekatter. Bedre att dem lever, -mens dem lever, tenker jeg...

A.(CAVE:Fnatt)

Endret av Sliten&kjørt51

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...