Gå til innhold

Hvordan klarer folk å dra til voldtektsmottaket rett etter voldtekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.nrk.no/hordaland/dette-moter-deg-pa-et-voldtektsmottak-1.13490396

Det sies at man burde dra for gynekologisk undersøkelse for å sikre bevis, men hvem i huleste orker det? Hvem ønsker å bli sett, tatt på og berørt og gå gjennom enda noe traumatisk samme dag som en voldtekt? 

Jeg hadde ikke orket tanken på at noen flere skulle berørt meg der nede. Hadde flippet helt ut, mest sannsynlig isolert meg, gjemt meg på badet, ikke villet snakke med noen, ikke ville kledd av meg, dusjet eller gått på do. Så hadde jeg nok fått selvskadingstrang. Aldri stolt på legen til å gjennomføre undersøkelser. Hadde trodd jeg skulle bli voldtatt på nytt, blitt helt paranoid, følt legen stjal kroppen min, osv osv. 

Klarer ikke gynekologisk undersøkelse pga tidligere traumer. Hadde jeg opplevd en voldtekt nå hadde det vært helt utelukket å dra til et slikt mottak. Aldri. 

Anonymkode: d8fb1...a99

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Folk reagerer ulikt, jeg reagerer alltid kaldt og rasjonelt i slike situasjoner. Reaksjonen kommer evt senere. Og ja har blitt voldtatt. 

Anonymkode: ef4ec...57d

• Liker 5
Skrevet

Utrolig hva man får til når kroppen går i beredskapsmodus. Selv ble jeg helt kald og fokusert og tenkte bare på hva jeg måtte gjøre for å sørge for å få han dømt. Roet meg ikke ned før jeg hadde vært gjennom alle stegene, og først da kom den følelsesmessige reaksjonen for alvor.

Anonymkode: 49282...887

• Liker 2
Skrevet

Jeg klarte det ikke, men vant likevel rettssaken.

Anonymkode: c7438...011

• Liker 7
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg klarte det ikke, men vant likevel rettssaken.

Anonymkode: c7438...011

Flott å høre synes jeg. Bra at noen får straffen de fortjener selv om det ikke er så mange

Anonymkode: 38e0d...f6f

• Liker 9
Skrevet

Jeg syns IKKE undersøkelse på mottak var traumatisk. Har aldri vært borti flottere, roligere og mer omsorgsfulle helsepersonell, både lege og sykepleier. De var så hensynsfulle og hadde tydelig erfaring med pasientgruppen :) Det kunne overhodet ikke sammenlignes med en vanlig GU hos fastlegen 😛 

(jeg ble kjørt rett til mottaket av politi/ambulanse, hadde masse fysiske skader som måtte tilses av helsepersonell). 

Anonymkode: 43465...9a0

• Liker 13
Skrevet

Så bra å høre at det ikke opplevdes traumatisk for alle

Ts

Skrevet

Etter jeg ble voldtatt løp jeg gråtende til bussen og så gråt jeg hele bussturen. Klarte ikke å stoppe og ristet som et helvete. Klarte ikke å tenke på voldtektsmottak eller noe. Bare å komme meg vekk.

Anonymkode: 91406...5c6

• Liker 1
Skrevet

De som jobber ved voldtektsmottaket er en fantastisk og proff gjeng.Jeg skulle ønske at flere tok kontakt etter voldtekt. Du blir så godt ivaretatt og møtt på en så god måte som kan ha mye betydning for hvordan du får det senere. 

Anonymkode: 38be1...f6e

• Liker 6
Skrevet

Det er ikke alle som havner i paranoidmodus å tror at legen skal voldta en, fordi man har blitt voldtatt. 

Folk reagerer forskjellig, noen går fullstendig i kjelleren, blir paranoid og sperrer seg inne, andre klarer å tenke rasjonelt, handle ut i fra det, og kanskje heller får relasjonen i ettertid. 

Anonymkode: 83b04...71a

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke alle som havner i paranoidmodus å tror at legen skal voldta en, fordi man har blitt voldtatt. 

Folk reagerer forskjellig, noen går fullstendig i kjelleren, blir paranoid og sperrer seg inne, andre klarer å tenke rasjonelt, handle ut i fra det, og kanskje heller får relasjonen i ettertid. 

Anonymkode: 83b04...71a

Ja, det er sant. Jeg beundrer virkelig de som klarer å reagere rasjonelt i det øyeblikket. Det hadde IKKE jeg klart

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Etter jeg ble voldtatt løp jeg gråtende til bussen og så gråt jeg hele bussturen. Klarte ikke å stoppe og ristet som et helvete. Klarte ikke å tenke på voldtektsmottak eller noe. Bare å komme meg vekk.

Anonymkode: 91406...5c6

Skjønner jeg godt❤️ Har du fått hjelp? 

Skrevet

Er tidliger overgrep offer, hadde eg opplevd noe i dag hadde nok dratt til lege/mottak. Men det hadde vert tøft å igjennomføre undersøkelsen ja

Anonymkode: e9dae...f87

• 2 uker senere...
Skrevet

Da jeg ble voldtatt var jeg 19 år og visste ikke at det fantes noe som het voldtektsmottaket engang. Jeg gikk litt frem og tilbake på om jeg egentlig hadde blitt voldtatt eller ikke, selv om det var ganske åpenbart at jeg ikke hadde noe valg. Latet som ingenting og fortsatte å henge i samme miljø som de som hadde voldtatt meg. Kunne man gjort ting om igjen ville jeg selvfølgelig gått rett til voldtektsmottak og politi.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker helt motsatt «hvordan kan man ikke gå?». For personlig ville jeg virkelig 110% fått sikre meg bevis for hva som har skjedd. DNA bevis mot den som voldtok. Gjøre absolutt alt jeg kan for å prøve å få tatt personen.

Etter dette hadde jeg nok dratt hjem å knukket litt sammen i dusjen, når alle bevis var sikra. 

Anonymkode: c041a...391

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke vært i den situasjonen. Men tenker at i tillegg til ubehaget med en gynekologisk undersøkelse, ville også det praktiske, å komme seg til voldtektsmottaket, at andre (som jeg kanskje ikke følte meg klar til å fortelle det til), skulle vite at jeg dro dit osv, kunne blitt et problem. 

• Liker 1
Skrevet

Du blir jo ivaretatt på et voldtektsmottak, det er ikke en brutal undersøkelse. Det er stedet jeg ville dratt fremfor å være alene.

Anonymkode: 55ace...297

• Liker 1
  • 2 år senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.11.2018 den 19.53):

Jeg tenker helt motsatt «hvordan kan man ikke gå?». For personlig ville jeg virkelig 110% fått sikre meg bevis for hva som har skjedd. DNA bevis mot den som voldtok. Gjøre absolutt alt jeg kan for å prøve å få tatt personen.

Etter dette hadde jeg nok dratt hjem å knukket litt sammen i dusjen, når alle bevis var sikra. 

Anonymkode: c041a...391

Jeg var TS som startet denne tråden. Jeg er enig med deg, nå. Jeg tror jeg ville gjort alt for å få han dømt, om det så innebar en grusomt skremmende undersøkelse.

Anonymkode: 25bde...f31

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.11.2018 den 11.04):

De som jobber ved voldtektsmottaket er en fantastisk og proff gjeng.Jeg skulle ønske at flere tok kontakt etter voldtekt. Du blir så godt ivaretatt og møtt på en så god måte som kan ha mye betydning for hvordan du får det senere. 

Anonymkode: 38be1...f6e

Nåja, det varierer nok litt. I mitt tilfelle var det en random dermatolog med vakttjeneste som ble tilkalt og som foretok undersøkelsen. De eneste andre tilstede var to tilfeldige politimenn. 

Anonymkode: 9e303...b40

• Liker 1
Skrevet

Lang varm dusj i forsøk på å dusje seg ren og vekk fra de dunkende smertene, sterke sovepiller og lang dyp søvn for å glemme og isolasjon etterpå er det eneste jeg klarte å komme på da jeg i tyveårene ble voldtatt. Aldri i verden om jeg hadde klart å dra dit.

Anonymkode: a19a3...a39

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...