AnonymBruker Skrevet 11. november 2018 #1 Skrevet 11. november 2018 I går var jeg på venners venners fest og møtte mange hyggelige mennesker. Blant annet møtte jeg en skjønn dame som er venninne med min venninne igjen. Litt utover kvelden kommer mannen hennes for å bli med på festen og denne mannen er en jeg dømte som meddommer for vold mot sin x kjæreste i fjor! Jeg ble helt satt ut og latet som ingenting når jeg hilste på han men det var helt tydelig at han visste og jeg visste, stemningen var spesiell for å si det sånn! Etter bare noen minutter klager mannen over hodepine etter langt skift på jobb og vil dra, de dro ca 15 minutter etter dette. Nå er jeg litt i dilemma, damen har lagt meg til på face og jeg likte henne godt, vil gjerne være venner med henne! Men jeg kan jo ikke bygge noe vennskap uten å fortelle henne dette, I tillegg så blir jeg faktisk bekymret for hennes ve og vel mtp den grove volden han er dømt for. Jeg har jo ingen offisiell taushetsplikt, dommeren påpekte også dette at under sakens gang hadde vi en moralsk taushetsplikt men når dommen var falt hadde vi ikke det lenger. Hva burde jeg gjøre? Anonymkode: 3418f...49f
AnonymBruker Skrevet 11. november 2018 #3 Skrevet 11. november 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Advar!!! Anonymkode: a64c4...ac2 Ja? Er det jeg heller mot selv også egentlig.. Anonymkode: 3418f...49f
AnonymBruker Skrevet 11. november 2018 #4 Skrevet 11. november 2018 Hvorfor har dere ikke taushetsplikt? Anonymkode: 66dc7...c51 2
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 11. november 2018 #5 Skrevet 11. november 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor har dere ikke taushetsplikt? Anonymkode: 66dc7...c51 Dommer som er rettskraftige er offentlig informasjon. Meddommere har bare taushetsplikt før/under en rettssak.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2018 #6 Skrevet 11. november 2018 8 minutter siden, Anonymus Notarius skrev: Dommer som er rettskraftige er offentlig informasjon. Meddommere har bare taushetsplikt før/under en rettssak. Hvordan offentlig da? Hvor kan man finne informasjon om navn og eventuelle dommer personer har? Anonymkode: 72946...78c
AnonymBruker Skrevet 11. november 2018 #7 Skrevet 11. november 2018 Hvis han er dømt for grov vold, så informerer du henne om det. Anonymkode: f8e1c...303 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2018 #8 Skrevet 11. november 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan offentlig da? Hvor kan man finne informasjon om navn og eventuelle dommer personer har? Anonymkode: 72946...78c Dommene finnes i arkivet på ditt tinghus. Men du kan ikkje søke på navn, men ofte på sak. Anonymkode: f8307...00d 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2018 #9 Skrevet 11. november 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dommene finnes i arkivet på ditt tinghus. Men du kan ikkje søke på navn, men ofte på sak. Anonymkode: f8307...00d Men dersom navn ikke er tilgjengelig, så blir jo dette «outet» dersom meddommer går ut med det? Og navn knyttet til dom er tydeligvis ikke offentlig informasjon likevel? Anonymkode: 72946...78c
AnonymBruker Skrevet 11. november 2018 #10 Skrevet 11. november 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men dersom navn ikke er tilgjengelig, så blir jo dette «outet» dersom meddommer går ut med det? Og navn knyttet til dom er tydeligvis ikke offentlig informasjon likevel? Anonymkode: 72946...78c Meddommere har ikke taushetsplikt. Sånn er det bare. Og jo navnet kommer opp i saken. Anonymkode: 3418f...49f
AnonymBruker Skrevet 11. november 2018 #11 Skrevet 11. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Meddommere har ikke taushetsplikt. Sånn er det bare. Og jo navnet kommer opp i saken. Anonymkode: 3418f...49f Ja, jeg vet ikke, derfor jeg spør. Selvfølgelig kommer navnet opp i salen (antar du mente rettssaken). Men hvordan kan man finne navn knyttet til dom dersom man ikke har vær til stede? Kan man søke på sak på tinghuset også kommer navnet opp? Anonymkode: 72946...78c
AnonymBruker Skrevet 11. november 2018 #12 Skrevet 11. november 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men dersom navn ikke er tilgjengelig, så blir jo dette «outet» dersom meddommer går ut med det? Og navn knyttet til dom er tydeligvis ikke offentlig informasjon likevel? Anonymkode: 72946...78c Poenget er at du må søke etter sak, først da finner du navn Anonymkode: f8307...00d
AnonymBruker Skrevet 11. november 2018 #13 Skrevet 11. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg vet ikke, derfor jeg spør. Selvfølgelig kommer navnet opp i salen (antar du mente rettssaken). Men hvordan kan man finne navn knyttet til dom dersom man ikke har vær til stede? Kan man søke på sak på tinghuset også kommer navnet opp? Anonymkode: 72946...78c Når du finner den saken, ja.. fordel å vite dato. Anonymkode: f8307...00d
AnonymBruker Skrevet 11. november 2018 #14 Skrevet 11. november 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg vet ikke, derfor jeg spør. Selvfølgelig kommer navnet opp i salen (antar du mente rettssaken). Men hvordan kan man finne navn knyttet til dom dersom man ikke har vær til stede? Kan man søke på sak på tinghuset også kommer navnet opp? Anonymkode: 72946...78c Nei mente saken. Når du finner saken så finner du også all annen informasjon. Informasjon om offer og personnummeret er strøket ut. Anonymkode: 3418f...49f
AnonymBruker Skrevet 11. november 2018 #15 Skrevet 11. november 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når du finner den saken, ja.. fordel å vite dato. Anonymkode: f8307...00d Interessant...Dato for dommen? Anonymkode: 72946...78c
AnonymBruker Skrevet 12. november 2018 #16 Skrevet 12. november 2018 Så fremt du ikke har taushetsplikt ville jeg ha fortalt det. Anonymkode: f8d52...c26
Kitcat Skrevet 12. november 2018 #17 Skrevet 12. november 2018 Vanskelig sak! Forteller du, og hun velger å konfrontere ham så vær forberedt på at det kan oppstå en sikkerhetstrussel både mot henne og deg selv. Han vil jo forstå at du er kilden. Og du vet han er i stand til å utøve grov vold. Hvis du velger å fortelle så må du gjøre det i et møte med henne, ikke ta dette på melding. På den annen side kan det tenkes at han har lagt dette helt bak seg etter soning, og nå lever i et sunt og voldsfritt forhold til den nye kjæresten. Da kan du ødelegge tryggheten og tilliten i forholdet deres. Vet sannelig ikke hva jeg ville gjort. I hvert fall ikke uten å kjenne flere omstendigheter rundt paret. Du kan heller ikke rådføre deg med deres felles bekjente.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2018 #18 Skrevet 13. november 2018 På 11.11.2018 den 23.38, AnonymBruker skrev: I går var jeg på venners venners fest og møtte mange hyggelige mennesker. Blant annet møtte jeg en skjønn dame som er venninne med min venninne igjen. Litt utover kvelden kommer mannen hennes for å bli med på festen og denne mannen er en jeg dømte som meddommer for vold mot sin x kjæreste i fjor! Jeg ble helt satt ut og latet som ingenting når jeg hilste på han men det var helt tydelig at han visste og jeg visste, stemningen var spesiell for å si det sånn! Etter bare noen minutter klager mannen over hodepine etter langt skift på jobb og vil dra, de dro ca 15 minutter etter dette. Nå er jeg litt i dilemma, damen har lagt meg til på face og jeg likte henne godt, vil gjerne være venner med henne! Men jeg kan jo ikke bygge noe vennskap uten å fortelle henne dette, I tillegg så blir jeg faktisk bekymret for hennes ve og vel mtp den grove volden han er dømt for. Jeg har jo ingen offisiell taushetsplikt, dommeren påpekte også dette at under sakens gang hadde vi en moralsk taushetsplikt men når dommen var falt hadde vi ikke det lenger. Hva burde jeg gjøre? Anonymkode: 3418f...49f Du hadde en juridisk taushetsplikt den gang. Nå har du en moralsk taushetsplikt. Mannen har fått sin straff. Forhåpentligvis har han også gått i behandling. Dette er ikke din sak. Anonymkode: 95ebf...c96
AnonymBruker Skrevet 13. november 2018 #19 Skrevet 13. november 2018 Ikke et vanskelig dilemma what so ever. Hadde ikke tenk på det i et sekund engang, - hadde såklart fortalt. Strafferammene er lattelig lave, så skulle bare mangle. Folk som er dømt for vold og seksuelle overgrep ol burde vært offentlig. Anonymkode: 4b8a1...352 2
Ild Skrevet 13. november 2018 #20 Skrevet 13. november 2018 Hadde jeg vært kjæreste med en voldsdømt, så ville jeg visst det. Ville ikke du?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå