Gå til innhold

Regjeringen erkjenner at Forsvarets andel av BNP faller fra 1,62 prosent i 2017, og til 1,6 prosent i statsbudsjettet for 2019

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Sitat

-  Regjeringen styrer mot en nedgang i Forsvarets andel av BNP. Det er helt åpenbart i strid med alt vi har vært med og vedtatt i NATO, og vil helt klart føre til negative reaksjoner i NATO, sier Anniken Huitfeldt (Ap), leder i Stortingets utenriks- og forsvarskomité, til VG.

Forsvarsminister Frank Bakke-Jensen (H) skrev i forsvarsbudsjettet for 2019, som ble lagt fram i oktober, at Norge i 2018 vil bruke omlag 1,6 prosent av BNP på forsvar.

Men han la til at Norge har som ambisjon å bevege seg mot NATOs felles to-prosentmål.

Da er det altså klart, Regjeringen ønsker å legge ned forsvaret og utføre arbeidet Arbeiderpartiet har startet trist egentlig, for jeg er takknemlig for våre menn og kvinner som kjemper for vårt flagg, land, konge og grunnlov. Men regjeringen og Arbeiderpartiet ønsker ikke selvstendighet

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/yvw10r/ap-frykter-nato-kjeft-vil-blaase-opp-forsvarsbudsjettet?utm_content=row-2&utm_source=vgfront

Endret av PaN
Videoannonse
Annonse
Skrevet
9 timer siden, Ramble skrev:

Da er det altså klart, Regjeringen ønsker å legge ned forsvaret og utføre arbeidet Arbeiderpartiet har startet trist egentlig, for jeg er takknemlig for våre menn og kvinner som kjemper for vårt flagg, land, konge og grunnlov. Men regjeringen og Arbeiderpartiet ønsker ikke selvstendighet

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/yvw10r/ap-frykter-nato-kjeft-vil-blaase-opp-forsvarsbudsjettet?utm_content=row-2&utm_source=vgfront

I artikkelen kritiserer Ap regjeringen for å redusere bevilgningen. Og foreslår økninger i budsjettet. 

Leste du egentlig artikkelen? 

• Liker 1
Skrevet

Tidenes satsing på forsvaret!...

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, Ramble skrev:

utføre arbeidet Arbeiderpartiet har startet

Pussig hvordan Ap kan få skylden for alt her i verden. Selv fra opposisjon får de skylden for regjeringa sin politikk.

Nedbygginga av Forsvaret fra jernteppets fall rundt 1990 av var basert på tverrpolitisk enighet. Vi har fra høsten 1989 av hatt borgerlig regjering i 12,5 år og arbeiderparti-/ rødgrønn regjering i 16,5 år. Mesteparten av de 16,5 år har Arbeiderpartiet regjert fra mindretall på grunn av intern småkjekling på borgerlig side. I en slik situasjon er det et slående bevis på borgerlige politikeres tafatthet og manglende gjennomslagskraft at de ikke har greid å berge noe som helst mens Arbeiderpartiet har ødelagt landet.

Skrevet

Dårlig nytt etter tapet av fregatten til 4 mrd. Men egentlig hva er det som skjer - er meningen at Norge ikke skal ha eget forsvar, men satse på at andre passer på oss? Hva med den hypotetiske muligheten at vi blir uvenner med naboene våre, dvs de som skal beskytte oss? Eller nedtrapper alle sammen i Europa og venter på USA?

• Liker 1
Skrevet

Er det egentlig så dårlig? BNP er et dårlig mål på hvor mye et land bruker på forsvaret og sin NATO forpliktelse. 

Norge sin BNP er veldig høy mot andre land. Norge sin BNP er f.eks dobbelt så høy som Frankrike sin og ca 30% høyere enn Tyskland sin. 

Rett meg om jeg er helt på bærtur. Slik jeg har forstått det så bruker Norge ganske mye midler på militæret per innbygger. 

Skrevet

Jeg er også av den oppfatning at vi skal slutte å tenke % av BNP, og begynne tenke forsvarsevne.

Jeg er nok også av den radikale oppfatning at vi aldri kan etablere en funksjonell forsvarsevne ovenfor invasjonstrussel, og bør fokusere midlene mot Heimevernet, sivilforsvaret, kystvakten,mpa og helikopter skvadroner, altså en forsvarsevne som er mer operativ og har tettere bånd til sivile behov.

så kan vi fortsette å utdanne flygere for amerikanere og opprettholde Telemark bataljon for å tilfredstille de som vil ha nordmenn ut for å drepe mørkhudete.

Skrevet
17 minutter siden, Druid skrev:

så kan vi fortsette å utdanne flygere for amerikanere og opprettholde Telemark bataljon for å tilfredstille de som vil ha nordmenn ut for å drepe mørkhudete.

Tror kanskje du har missforstått hensikten med bataljonen. :vetikke:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...