Gå til innhold

Marsvin - språk og atferd?

Fremhevede innlegg

Gjest Teletubbien
Skrevet

Da jeg endelig fikk hjem marsvina mine i går trodde jeg at alt jeg lurte på snart ville være oppklart, isteden sitter jeg igjen med 1000 nye spørsmål i dag, som jeg ikke hadde i går :wink:

Dere andre som har marsvin eller erfaring med sånne småttiser, kanskje dere kan svare meg på følgende:

Mine to jenter er ifølge dyrebutikken søstre og ca 8 uker gamle. De gikk sammen med en tredje søster og en kanin i dyrebutikken. Her hjemme har jeg puttet dem i et bur med grunnflate: 67 x 40 cm. I buret har jeg bare et hus, som er stort nok til begge, men da må de ligge inntil hverandre. Så har jeg en "bro" laget av småpinner på tvers. I tillegg er der selvsagt matskål, høyhekk, drikkeflaske og vitaminstein. Jeg har litt høy både i huset og i et hjørne, så man skulle i grunnen tro de hadde nok av gjemmesteder....

Imidlertid så ser det ut til at det er den ene søsteren som har beslaglagt huset, og den andre får knapt nok komme i nærheten av huset før hun står i åpningen og skjærer og klaprer med tennene og lager noen skramlende lyder. Om da søsteren som er forvist blir redd noe og løper inn i huset går det aldri lange tiden før hun kommer jaget ut derfra, enten via døren eller via vinduet ( som egentlig er litt for lite- så da flytter huset seg til midten av buret før hun kommer seg ut).

Jeg trodde disse to skulle kose seg sammen og være gode venner - søstre som har gått sammen hele livet?!?! Har ikke sett at de har "pusset" hverandre eller lagt inntil hverandre siden jeg puttet dem i dette buret, selv om det godt kan ha skjedd uten at jeg har sett det. Er dette helt normalt eller har jeg råket ut for to jenter som ikke trives sammen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt marsvin siden jeg var lita jente. Kjenner meg igjen i det du skriver! Siden jentene dine er søstre, er de vante til hverandre, men det kan fort bli litt krangling.

I en søskenflokk er det som oftest en rangstige - og den ene søstra er dominant ovenfor den andre. Det du opplever er nok det at de er litt nervøse over å havne på et nytt sted - de vil være redde for deg ei stund, og de vil også krangle litt i denne "innkjøringsfasen". Etter et par uker vil alt stabilisere seg... Jeg vet at marsvin "skal" ha hus, men jeg har aldri likt å bruke hus til mine. Det første marsvinet jeg hadde fikk et hus - og hun gjemte seg der de første månedene -redd for alt som bevegde seg rundt henne. Jeg ble lei, tok ut huset og det tok henne da to uker før hun fant ut at jeg ikke var farlig... Da hadde hun en stor haug med høy som hun sov i, og bygde seg bo i - men hun kunne ikke gjemme seg for alt som skjedde rundt buret. Mot sin vilje ble hun da vant til meg og alt annet som skjedde rundt henne, og hun ble da ikke så sky lenger...

Hvis ikke tilstanden bedrer seg hos deg, må du enten skaffe nytt hus - med god plass til begge, eller ta det ut slik at ingen av dem får det. Når de oppfører seg slik er det også viktig at du ikke forskjellsbehandler dem. Ta dem ut sammen...

Dette ble langt, men du har kanskje fått noen tips ihvertfall :-)

Skrevet

Jeg synes du skal ta ut huset jeg. Vente til dem er trygge på deg, omgivelsen og sitt nye hjem.

Søstre krangler altid litt. Men om det fortsetter kan du f.eks spraye litt mild parfyme på henda dine og stryke over begge. For da vil dem bli samme lukt på dem. Det er noe som ofte fungerer på to helt ukjente marsvin så det kan jo fungere på søsken også.

Fargene demmes er golden og white på begge.

Den som er mest langhåret er vel en sheltie blanding, den andre en non self. :-)

Gjest Teletubbien
Skrevet

Når jeg tar opp en av dem, spiller ingen rolle hvem, så har de idag begynt å småbite på fingeren min :o Er det også et uttrykk for at de er redde? I går, når jeg løftet dem fra transportkasse og over i bur og hadde en oppe på kvelden og koste så bet ingen. Ikke i dag tidlig heller når jeg hadde den andre oppe en tur. Så, når jeg skiftet fra lite til stort bur så prøvde begge å bite mens jeg flyttet dem over, og samme når jeg holdt dem litt senere i dag. Samme når jeg stikker fingeren inn i buret. Av og til kommer ingen bort, andre ganger kommer en bort og biter.

Når jeg sier biter, så er det ikke vondt direkte, men de bruker definitivt tenna og "smaker" litt på fingrene.....

Er dette enda et bevis på at de er redde her hos meg?

Her jeg bor så er det en svingtrapp til 2 etg. Siden vi bor i et forholdsvis lite hus, og buret nå er 1m x 50 cm så har jeg satt buret rett der man går opp trappa, noe som er i stua - men ikke "midt i" liksom. Har det noe å si i forhold til at jeg tar bort husene deres?

Er det virkelig en effekt av å ikke bruke hus den første tiden???

De lager mye lyder, enda ikke til oss, men til hverandre. Finnes det noen internett-side som har noen info om marsvin og om lydene deres???

Jeg MÅ bare spørre :wink:

Skrevet

De må jo få lov til å smake på deg? :ler: Det er noe marsvin gjør. Ikke vær redd for det...

Jeg merket utvilsomt en effekt av ikke å bruke hus den første tiden. Klarte ikke helt å forestille meg hvor buret ditt står, men har du husket å sette det oppå noe? Marsvin tåler ikke trekk og må ha jevn temperatur...

Vet ikke om noen internettside, men marsvin prater fælt og har mang artige lyder... Du lærer dem å kjenne etterhvert! :)

Gjest Teletubbien
Skrevet

Å :o

Ble et øyeblikk redd for at det var jeg som gjorde noe galt :wink:

Buret står oppå et bord!!!!

Takk for alle råd, er så uerfaren selv enda... :oops:

Skrevet

har et forum selv også som bare handler om marsvin.

http://www.marits-marsvin.net/phpBB-2.0.11...hpBB2/index.php

Når et marsvin puttrer kan det bety flere ting. Noen gjør det når dem er redde, hanner bruker det som brunstlyd men da en grovere tone.

Når et marsvin hakker tenner så er den sint.

Når den putrer når den er ute så koser den seg.

HYLER den så har den vondt eller er redd.

Det sies at marsvin spiller død når dem skal "gjemme" seg men jeg har aldri sett det...

Gjest Anonymous
Skrevet

Men de hyler jo etter maten. Da er de ikke redd ihvertfall. Makan til intens lyd skal en lete lenge etter!

Det starter bare jeg tar i kjøleskapdøra og det hører lyden fra plasten rundt salaten eller at jeg skjærer opp agurk. Og det stopper ikke før det har satt tenna i den første biten.

Skrevet
Men de hyler jo etter maten. Da er de ikke redd ihvertfall. Makan til intens lyd skal en lete lenge etter!

Det starter bare jeg tar i kjøleskapdøra og det hører lyden fra plasten rundt salaten eller at jeg skjærer opp agurk. Og det stopper ikke før det har satt tenna i den første biten.

hahahaha Ja du har rett.

glemte den lyden der.

Mine hyler bare jeg tar i dørhåndtaket til rommet demmes :hoho:

Skrevet

Jah, den lyden som høres ut som en sirene! Mine hylte hver gang noen kom inn i huset...de hørte ytterdøra! Morsom lyd det :ler:

Gjest Teletubbien
Skrevet
:ler: Ja, det er en av de få lydene jeg faktisk forstår meg på!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...