Gå til innhold

Kan jeg leie ut skattefritt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg eier del av en tomannsbolig i by X, men har fått jobb i en annen by og leier bolig der. Skal leie ut boligen som jeg eier. Den har to soverom, men også plass på loftet. Da jeg kommer til å være litt i by X ønsker jeg å ha tilgang til boligen. Jeg vurderer dermed å leie ut de to soverommene i leiligheten som hybler (med tilgang til fellesareal), slik at jeg også kan ha tilgang til å kunne bruke boligen i blant. Har et rom på loftet som kan fungere som et slags soverom (ikke byggegodkjent). Vurderer også å forbli folkeregistrert i by X. Spørsmålet er: Kan jeg, ved å leie ut de to soverommene som hybler, slippe å betale skatt på utleie? Rommene er ca 10 m2 + 10 m2. Leiligheten er på 65 m2. Noen som har erfaringer med dette?

Anonymkode: 085ff...77f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei.

Anonymkode: edd17...3dc

Skrevet

Under hvilken begrunnelse? 

Anonymkode: 085ff...77f

Skrevet

Du leier da ut 2/3 deler av boligen din. Du skal betale skatt.

Leier du ut kun et rom + tilgang til fellesareal slik at du selv har det andre rommet (ta det største for sikkerhetsskyld), så er du trygg. Selv om det også blir på kanten da du egentlig ikke bor der, men disponerer plassen.

• Liker 1
Skrevet

Hvis du selv disponerer halvparten av boligen er det ikke skatt. 

Siden loftet ikke er godkjent regnes det ikke med. 

Melder du flytting, blir det skatt. Og risikerer å måtte skatte av eventuelt salg. 

Skrevet
16 minutter siden, Ny Bruker said:

Du leier da ut 2/3 deler av boligen din. Du skal betale skatt.

Leier du ut kun et rom + tilgang til fellesareal slik at du selv har det andre rommet (ta det største for sikkerhetsskyld), så er du trygg. Selv om det også blir på kanten da du egentlig ikke bor der, men disponerer plassen.

Dette 

Anonymkode: ad8c8...732

Skrevet

Du leier kun ut 20m2 av et areal på 65m2 så ved førsteinntrykk kan det virke som om du leier ut mindre enn halvparten og isolert sett slipper skatt. Men, husk at dersom du tilbyr tilgang til fellesareal så kan dette medregnes som en utleid del av boligen, og sånn sett vil det utleide arealet fort kommer over halvparten noe som medfører skatteplikt. Du får nok heller ikke gehør for å bo på et ikke godkjent loft selv, siden ikke godkjente arealer ikke regnes med i regnestykket. Og melder du flytting, så vil du i alle tilfeller måtte betale skatt siden man da formelt sett ikke bor i boligen man leier ut selv. 

Anonymkode: 1395e...ba1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...