Gå til innhold

Kanskje ikke så rart at Høie får støtte for sin sammenligning mellom homofili og down syndrom fra en KRISTEN legeforening!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Homofile har jo blitt hetset i årevis av kristne fanatikere, og homofili har blitt sett på som en sykdom, synd og en feil! Sorry men for folk flest sees ikke homofili på som en sykdom eller noe belastende på noen måte! Derfor blir sammenligningen mellom DS og homofili som minoritet til Høie litt fjern. Vil nesten påstå at homofile blir behandlet dårligere av fanatiske kristne enn mennesker med Downs Syndrom. Man synder ikke om man har Downs Syndrom. Og en annen ting - Homofili er ingen alvorlig sykdom som kan gi kvinner rett til abort etter 12 uke. Bare så ingen misforstår meg, jeg synes abortloven ikke bør røres, men jeg fant artikkelen så irriterende at jeg måtte få det ut et sted. 

Down Syndrom regnes vel også som en utviklingshemming - kromosomavik / genfeil  som ofte gir forsinket utvikling og feil i nervesystemet og andre organer- og ikke bare som “anderledeshet!” Kanskje begynne å endre hele denne beskrivelsen av DS eller andre utviklingshemminger da om man bare skal beskrive det som å være en minoritet! Og nei, homofil er ikke en del av det - det er en seksuell legning. 

https://www.nrk.no/norge/_-downs-syndrom-er-ikke-en-sykdom_-det-er-annerledeshet-1.14286466

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eh ... hårfarge og øyenfarge gir annerledeshet. Alvorlig kromosomfeil som fører til helseproblemer, utviklingshemning, mm er ikke annerledeshet, men mye mer.

'' Det vekket reaksjoner da helseminister Bent Høie på mandag sa til VG at han forstår at personer med Downs syndrom oppfatter dagens abortlov som diskriminerende, fordi han selv er homofil.'' - Virkelig? Han forstår hvordan en psykisk utviklingeshemmet person tenker og føler seg? Fordi han selv ikke er det? Høie er absolutt feil person å ha noe å si i debatten. Det han sier er like tullete som å si at jeg forstår hvordan personer med Down har det fordi jeg er utlending. Forkastelig av helseministeren. Han burde beklage.

• Liker 3
Skrevet
2 hours ago, mjauwow said:

Homofile har jo blitt hetset i årevis av kristne fanatikere, og homofili har blitt sett på som en sykdom, synd og en feil! Sorry men for folk flest sees ikke homofili på som en sykdom eller noe belastende på noen måte!

Nå var det virkelig ikke lenge siden folk flest (ateister og "kulturelt kristne nordmenn") var like negative til homofili som de fanatiske kristne. Det er ikke slik at de fanatiske kristne har styrt lovverk og moral alene.

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, Bag skrev:

Nå var det virkelig ikke lenge siden folk flest (ateister og "kulturelt kristne nordmenn") var like negative til homofili som de fanatiske kristne. Det er ikke slik at de fanatiske kristne har styrt lovverk og moral alene.

Nei, men slike fordommer har som regel hatt sitt opphav i "kristenkulturen".

Og jeg er dessverre ikke overrasket over at Høie forsøker å skape en falsk sammenlikning mellom Downs og homofili, der man i praksis fremstiller Downs som en minoritet med rettigheter, men der man egentlig forsøker å stramme inn retten til abort. Høyrebølge i landet, og så kommer konservative verdier tilbake. Det slår som regel aldri feil...

Men det er i det minste fint at folk etter hvert får se hvem de egentlig har stemt frem i storting og regjering. 

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, Drizzt skrev:

Eh ... hårfarge og øyenfarge gir annerledeshet. Alvorlig kromosomfeil som fører til helseproblemer, utviklingshemning, mm er ikke annerledeshet, men mye mer.

'' Det vekket reaksjoner da helseminister Bent Høie på mandag sa til VG at han forstår at personer med Downs syndrom oppfatter dagens abortlov som diskriminerende, fordi han selv er homofil.'' - Virkelig? Han forstår hvordan en psykisk utviklingeshemmet person tenker og føler seg? Fordi han selv ikke er det? Høie er absolutt feil person å ha noe å si i debatten. Det han sier er like tullete som å si at jeg forstår hvordan personer med Down har det fordi jeg er utlending. Forkastelig av helseministeren. Han burde beklage.

Både Solberg og Høie har gått under jorda siste dagene. Tror de har innsett at de har dummet seg ut og håper at alt skal gå over snart. Men jeg glemmer iallefall aldri siste ukers idiotiske utspill.

Skrevet

Jeg ble helt satt ut faktisk. Homofili er da ingen sykdom, og å sammenligne det å være homofil og litt annerledes på grunn av det med å ha downs syndrom viser bare svært lite kunnskap om hva det innebærer å ha downs syndrom, og ikke minst belastningen det har på foreldre å være foreldre til et så sykt barn. 

• Liker 1
Skrevet

Virker på meg som en her velger å lese ham ganske vrangt. Han sammenligner tross alt ikke homofili og downs syndrom som legning og sykdom, men påpeker at en i begge tilfeller kan oppleve diskriminering på bakgrunn av medfødte egenskaper. 

Ellers får vi vente å se på reaksjonene når teknologien kommer dit at en kan abortere homofile fostre. Jeg misstenker at "det er kvinnens valg" da fort vil havne i bakgrunnen, slik vi ser når en hører om de som aborterer fordi fostret er en jente. 

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, murray skrev:

Både Solberg og Høie har gått under jorda siste dagene. Tror de har innsett at de har dummet seg ut og håper at alt skal gå over snart. Men jeg glemmer iallefall aldri siste ukers idiotiske utspill.

Ikke jeg heller. Med en del sånne utspill har Høyre blitt uaktuelt for meg å stemme for.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...