Gå til innhold

Betaling for oppgaver i hjemmet. 11 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en 11-åring som stadig vekk sparer til ditt og datt. Han klager over at det tar for lang tid å vente på bursdag og jul, og lurer på hvordan han kan få tjent penger. 

Han er i perioder opptatt av andre ting, lekser og venner tar i perioder mye tid og jeg tror ikke en fast ukelønn vil passe. Derimot tror jeg et system der han får lønn pr utført arbeidsoppgave vil funke bedre. Da kan han jobbe når han vil, og la være uten at det kommer noen konsekvenser. Spørsmålet da er bare hvor mye han får for hver lille ting? Da tenker jeg gå ut med søpla, brette klær, vaske servanten på badet, støvsuge, ta ut av oppvaskmaskinen etc. Jeg ser jo at noen oppgaver er større enn andre, og må lønnes deretter. 

Hva slags betaling får deres barn, dere som har dette systemet? Funker det? 

Anonymkode: f31aa...f66

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skal man lønne barn for å lære seg å delta i plikter i husholdningen? Beklager, bare en kjepphest jeg har.

Har du ikke heller noen oppgaver du trenger hjelp til som ikke er relatert til rydding, snømåking osv? Jeg tenker at slike ting bør barn lære ikke er noe man blir belønnet for, men som er noe som må gjøres av alle.

Anonymkode: 5b033...97d

• Liker 5
Skrevet

Last ned Gimi på begges mobiler, så kan dere sette opp oppgaver der. Vi har heller ikke fast ukelønn, men de får betalt for de oppgavene de gjør. Noen oppgaver er fem kroner (feks gå ut med søpla, rydde av middagsbordet), mens andre oppgaver får han feks 15 kr for (støvsuge og tørke støv på rommet, støvsuge stue og gang etc). I appen kommer det også forslag til oppgaver som barn i hans alder kan gjøre. 

Anonymkode: 864b4...5c1

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en 11-åring som stadig vekk sparer til ditt og datt. Han klager over at det tar for lang tid å vente på bursdag og jul, og lurer på hvordan han kan få tjent penger. 

Han er i perioder opptatt av andre ting, lekser og venner tar i perioder mye tid og jeg tror ikke en fast ukelønn vil passe. Derimot tror jeg et system der han får lønn pr utført arbeidsoppgave vil funke bedre. Da kan han jobbe når han vil, og la være uten at det kommer noen konsekvenser. Spørsmålet da er bare hvor mye han får for hver lille ting? Da tenker jeg gå ut med søpla, brette klær, vaske servanten på badet, støvsuge, ta ut av oppvaskmaskinen etc. Jeg ser jo at noen oppgaver er større enn andre, og må lønnes deretter. 

Hva slags betaling får deres barn, dere som har dette systemet? Funker det? 

Anonymkode: f31aa...f66

Synes absolutt ingenting om at barn skal ha betalt for å bidra i hjemmet. 

Anonymkode: bd308...f48

• Liker 3
Skrevet

Da jeg var lita hadde jeg og søskene mine en lapp på kjøleskapet med diverse arbeidsoppgaver på. Der sto også en sum bak hver oppgave. Disse tingene kunne gjøres når vi kom hjem fra skolen, før mamma kom hjem fra jobb. Da oppgavene var gjort, skrev vi forbokstaven vår i en rute (første mann til mølla!).

Jeg husker ikke nøyaktig hva summene var, men det var type 5 kr for å ta ut søpla, 15 kroner for å ta ut av oppvaskmaskinen, 25 kroner for å brette klærne, 20 kroner for å rydde rommet. Det var bare småsummer på hver oppgave, men det ble fort mye hvis man man gjorde to-tre ting om dagen.

Tipper at mamma syntes at det var vel brukte penger :P Vi lærte oss verdien av penger, og hun kom hjem til at husarbeidet var tatt. Win win!

• Liker 1
Skrevet

For oss ble det litt for "stress" å sette priser på hver enkelt oppgave, så vi kjørte alt i én sum, under forutsetning av at alt på listen var gjort. Vi brukte ikke avkrysning, men det er nok valgfritt/ut fra hvilket barn det er.

ukepenger: 100,-:

Anonymkode: 7a4d7...76d

Skrevet

Beklager - den kom ut for fort (AB76d)

-Gå ut med søpla hver dag
-gå med søpledunken, samt hente om det er tømming
-Legge på plass alle klærne som er brettet i eget skap
-sortere/pare sokker
-Rydde rommet
-Støvsuge sofaen og trappen (roboten tar resten)
-Regjør matboks og drikkeflaske hver dag.

Noen ganger var ikke alt på listen, og noen ganger var det en eller to ting til, litt avhenging av sesong :)

Anonymkode: 7a4d7...76d

Skrevet

Vi har to på 9 og 11. Liste fungerte dårlig, da eldste gjorde alt og yngste ingenting. Nå får de ukepenger. Eldste får 150 hvis hun har gjort sine oppgaver som er å ta seg av oppvaskmaskinen to ganger i uka (tømme, rydde etter middag, sette på), brette å sette vekk klær en gang i uka og vaske kjøkkenet en gang i uka. Holde orden på eget rom, rydde etter seg selv ellers osv får de ikke betalt for.

Anonymkode: 1fa08...b5d

Skrevet

Vet ikke om penger for husarbeid har så mye å si for hvordan barna blir som voksne når det gjelder husarbeid. Mine søsken og jeg fikk ikke betaling, men det var også lite vi ble spurt om å gjøre. De andre søskene mine er slappe på husarbeid per idag, jeg er den eneste som har det relativt ryddig rundt meg, og det er mer fordi jeg selv utviklet evnen til å se hva som må gjøres. Så selv om vi ikke fikk penger, så ble de fleste slappe når det gjelder husarbeid. 

Anonymkode: 667a5...fe3

Skrevet

Jeg tror det er mye bedre å gi penger enn å ha barn som ikke hjelper til. Jeg hadde ingen plikter hjemme, og har som voksen slitt med orden og rydding fordi jeg aldri fikk gode vaner på det. Å lære barn verdien av penger og samtidig gi de gode vaner hjemme høres jo bare ut som win-win. De må da kanskje spare selv til ting som andre barn bare får når de spør dersom de ikke spør for ofte (som nye spill), og det er jo mer rettferdig at jo mer du tar del i husholdet, jo mer penger får du (jeg ville tatt del i leken og kjøpt noe fint til meg selv de gangene jeg måtte ryddet for barnet :D)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...