Gå til innhold

Erfaring med å ta opp masse fag på ett semester?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann! 

Er det noen her som har erfaring med å ta opp mange privatisteksamener (ala 10 stk) på ett semester?

Startet med å ta opp fag etter en endt bachelor og gå i en ny retning for i fjor vår. Semesteret gikk kjempebra og jeg fikk de karakterene jeg trengte. Denne høsten har jeg jobbet en god del og det har gjort at jeg ikke har fått de karakterene jeg ønsker på de eksamene jeg foreløpig har avlagt. Har hørt flere historier om folk som tok opp 10-14 eksamener på ett semester og gjorde det bra nok til å komme inn på det de ville. 

Jeg har vært veldig innstilt på å komme inn på det studiet jeg vil fra høsten av, og har ikke lyst til å vente enda ett år - lurer derfor på om jeg skal skrenke inn på jobbingen og ta 10 eksamener til sommeren, hvor jeg er avhengig av gode karakterer (5 og 6’ere). 

Noen som har gjort dette? Er vel sikkert ikke noe som man anbefaler å gjøre, men er vel mer interessert i å høre om noen har gjort noe lignende og med gode resultater? :)

Anonymkode: 52b7d...ebd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Husker ikke hvor mange fag jeg faktisk tok, men var hvertfall over 5 (8 kanskje?). Kommer jo helt an på hvilke fag det er og hvilken bakgrunn du har, og hvor lett du lærer. Kan jo også bli en utfordring med at eksamensdatoer krasjer. Men i utgangspunktet burde det gå bra. Det er jo ikke akkurat vanskelige fag, stort sett :)

Skrevet

Noen fag er jeg god i fra før av. Men skal nevnes at tre av fagene vil være fysikk 1, kjemi 1 & 2. Har ikke hatt de fra før av, men har noe faglig kjennskap til de fra før av, men aldri i form av at jeg har avlagt eksamen i de. Har hørt om folk som tar de tre fagene jeg nevner og R1, R2 + 5 andre fag og fått veldig bra karakterer. Er vel bare ute etter å høre om folk har gjort det samme? Er jo snakk om en del penger + at man satser jo ganske mye på at det skal gå :)

Skrevet

Jeg har gjort det, trengte høyt snitt og ville komme raskt inn på studie. Tok halvparten som privatist, og resten på privatskole. Samfunnsfag, geografi, naturfag, religion er eksempler på fag det er lett til å lese seg til selv, og gav meg mange "billige" 6ere. Fysikk 1 og kjemi 1 går fint hvis du liker realfag. Personlig syntes jeg kjemi 2 var vanskelig, til tross for at jeg digger realfag. Det er ekstremt krevende å ta så mange fag samtidig, men det kan gå! Du må være innstilt på å jobbe beinhardt, og ha lange dager. Samtidig bør du være realistisk og innse at det kan være urealistisk med 100 % suksess. 

Skrevet
5 minutter siden, rox skrev:

Jeg har gjort det, trengte høyt snitt og ville komme raskt inn på studie. Tok halvparten som privatist, og resten på privatskole. Samfunnsfag, geografi, naturfag, religion er eksempler på fag det er lett til å lese seg til selv, og gav meg mange "billige" 6ere. Fysikk 1 og kjemi 1 går fint hvis du liker realfag. Personlig syntes jeg kjemi 2 var vanskelig, til tross for at jeg digger realfag. Det er ekstremt krevende å ta så mange fag samtidig, men det kan gå! Du må være innstilt på å jobbe beinhardt, og ha lange dager. Samtidig bør du være realistisk og innse at det kan være urealistisk med 100 % suksess. 

Hva studerer du?

Anonymkode: 585fa...b62

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva studerer du?

Anonymkode: 585fa...b62

Medisin. 

Skrevet
4 timer siden, rox skrev:

Det er veldig oppløftende å høre og takk for svar! :) Hadde du noe fritid i det hele tatt? Greit å sitte lange dager. Men hvordan fordelte du det? Satt du lange dager man-søn eller man-fredag og litt fri i helgene? Sitter og planlegger nå :)

Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig oppløftende å høre og takk for svar! :) Hadde du noe fritid i det hele tatt? Greit å sitte lange dager. Men hvordan fordelte du det? Satt du lange dager man-søn eller man-fredag og litt fri i helgene? Sitter og planlegger nå :)

Hadde undervisning på både dag og kveld man-fre. Hadde stort sett noe fritid på ettermiddagen, og da jobbet jeg med fagene jeg fikk undervisning i, spiste middag og fikk litt frisk luft. I  helgene leste jeg til privatistfag, i tillegg til å jobbe med noen av de tyngre skolefagene. På en eller annen syk måte var jeg ganske sosial i denne perioden. Fikk meg kjæreste, drakk en del øl og fikk mye hjelp i en god kollokviegruppe. Når jeg ser tilbake på det nå skjønner jeg ikke hvor all energien kom i fra. Men det var en veldig god motivasjon å putte fag og karakterer inn i et excel-ark og få et godt bilde på jobben som måtte gjøres for å komme inn på drømmestudiet. 

Skrevet
11 minutter siden, rox skrev:

Hadde undervisning på både dag og kveld man-fre. Hadde stort sett noe fritid på ettermiddagen, og da jobbet jeg med fagene jeg fikk undervisning i, spiste middag og fikk litt frisk luft. I  helgene leste jeg til privatistfag, i tillegg til å jobbe med noen av de tyngre skolefagene. På en eller annen syk måte var jeg ganske sosial i denne perioden. Fikk meg kjæreste, drakk en del øl og fikk mye hjelp i en god kollokviegruppe. Når jeg ser tilbake på det nå skjønner jeg ikke hvor all energien kom i fra. Men det var en veldig god motivasjon å putte fag og karakterer inn i et excel-ark og få et godt bilde på jobben som måtte gjøres for å komme inn på drømmestudiet. 

Hehe, dette høres ut som meg! Har gjort akkurat det samme med excel. Kan jo forøvrig si at det er medisin i Oslo jeg skal inn på. Har klart å få meg over 6 i konkurransepoeng, men mangler realfagene + et par fag jeg vil ta i tillegg. Men takk for svar :)

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hehe, dette høres ut som meg! Har gjort akkurat det samme med excel. Kan jo forøvrig si at det er medisin i Oslo jeg skal inn på. Har klart å få meg over 6 i konkurransepoeng, men mangler realfagene + et par fag jeg vil ta i tillegg. Men takk for svar :)

Bare hyggelig! For min del var alt det harde strevet glemt i det øyeblikket jeg fikk studieplass. Nå går jeg på 5.året og er veldig fornøyd. Lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...