Gå til innhold

Sosialstønad og fritidsaktiviteter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er alenemor og får supplerende sosialstønad pga lav inntekt. Per i dag kan jeg ikke øke egen inntekt pga sykdom. 

Budsjettet er naturligvis stramt så jeg har ikke råd til noe ekstra, har jo så vidt råd til hverdagen slik den er nå. 

Nå vil barnet mitt gjerne starte på en fritidsaktivitet som flere av vennene går på men jeg har ikke råd til dette! Er dette noe jeg kan søke sosialstønad til? 

Barnet mitt har til nå ikke merket noe til at vi er såkalte sosialklienter, og jeg vil ikke at hun skal merke noe til det nå heller... Det er et ungt barn (8 år) og jeg vil ikke at hun skal føle seg utenfor eller mindreverdig bare fordi mor er syk og ikke kan øke inntekten selv. 

Anonymkode: 991db...48e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil legge til at dette er en fritidsaktivitet som er dyrere enn gjennomsnittet. Vi bor i et område med mange pengesterke foreldre og dette er jo da vennene til barnet. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg er alenemor og får supplerende sosialstønad pga lav inntekt. Per i dag kan jeg ikke øke egen inntekt pga sykdom. 

Budsjettet er naturligvis stramt så jeg har ikke råd til noe ekstra, har jo så vidt råd til hverdagen slik den er nå. 

Nå vil barnet mitt gjerne starte på en fritidsaktivitet som flere av vennene går på men jeg har ikke råd til dette! Er dette noe jeg kan søke sosialstønad til? 

Barnet mitt har til nå ikke merket noe til at vi er såkalte sosialklienter, og jeg vil ikke at hun skal merke noe til det nå heller... Det er et ungt barn (8 år) og jeg vil ikke at hun skal føle seg utenfor eller mindreverdig bare fordi mor er syk og ikke kan øke inntekten selv. 

Har du ikke råd, har du ikke det. Og det kan du si til barnet, uten at det på noen måte er stigmatiserende.

• Liker 3
Skrevet

Jada finnes mange aktiviteter man kan søke støtte til

Anonymkode: d5f9f...63f

Skrevet

Det er mulig å søke støtte til fritidsaktiviteter. I tillegg er det en del klubber som har «friplasser» til barn med dårlig økonomi, så sjekk om denne aktiviteten har det. 

Anonymkode: 7e79c...ad3

• Liker 1
Skrevet

Jeg ble oppvokst av fattige foreldre og hadde ikke penger til fritidsaktiviteter. Bare fortell barnet sannheten.  Sånn er livet. 

Anonymkode: 9c215...a66

• Liker 1
Skrevet

Nav skal ha et barneperspektiv og det er vanlig at en fritidsaktivitet pr barn kan dekkes. 

Noen vil skyte meg for å foreslå det, men det er også slikt barneverntjenesten kan hjelpe til å dekke. 

Ser du skriver det er en dyr aktivitet, så det er ikke sikkert du får alt dekket, men prøv :)

• Liker 2
Skrevet

Ja, det kan du søke om. Barneperspektivet vektlegges sterkt på Nav-kontoret jeg jobber på, i alle fall. Hvorvidt du får innvilget stønad til en veldig dyr aktivitet vil selvfølgelig komme litt an på vurderingen til saksbehandler. Du taper ikke noe på å søke, tenker jeg. 

Anonymkode: 33054...50d

• Liker 1
Skrevet

De fleste fritidsaktivitetene for barn i vår kommune har friplass/sterk moderasjon for familier med lav inntekt. Se på hjemmesiden til aktiviteten om det står noe om det.

Anonymkode: b75c3...662

Skrevet (endret)

Når jeg jobbet i NAV hadde vi egen pott som het fritidsaktiviteter for barn. Verdt å søke på, men det er ikke sikkert du får dekket alt hvis det er en dyr aktivitet.

Jeg har hatt helt ordinær inntekt hele voksenlivet, men det var noen fritidsaktiviteter jeg sa nei til når jenta mi ville begynne, som bl.a. riding og tennis. Fordi prisene var så hinsides dyre i fht. vanlige aktiviteter som håndball, fotball og speider.

Endret av Siri_H
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...