Gå til innhold

Hvordan reagerer deres hund på tannpus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg pusser tennene til min hund, ber jeg henne komme og sette seg. Så løfter jeg henne på fanget, og pusser med en hånd og holder forsiktig hodet hennes med den andre. Hun gjør ikke motstand, eller prøver å gå. Men hun virker så furten etterpå, hvis jeg ikke engasjerer henne med lek og masse kos etterpå. 

Når jeg børster og er ferdig, så sier jeg -nå kan du gå, nå er vi ferdig. Og så blir hun super glad, og får helt raptus og slikker med på nesa før hun går å legger seg. 

Hun har ikke vondt i munn, hun får tannrens hos vet. to ganger i året. Hun har lite tannstein, og ingen løse tenner eller rødt tannkjøtt. Det eneste jeg kommer på er at det er unaturlig for en hund, å pusse tennene. Men hun lar meg gjøre det, uten å prøve å stikke av. 

Hvordan reagerer deres hund på tannpuss? Blir hunden furten? 

Anonymkode: b203b...b24

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ganske forståelig at de ikke er så glad i at noen kommer og "invaderer" i munnen på dem. Hun er nok ikke furten, men antagelig litt dempet fordi hun synes det er litt ubehagelig.

Du kan avslutte med godbit. Evt enda bedre: Pusse litt, godbit. Pusse litt, godbit osv. Så får hun mer positive assosiasjoner til det hele.

Jeg har nettopp begynt å trene tannpuss med min. Jeg startet med å bare løfte på leppen med fingrene og belønne. Jeg holder ham ikke på noen måte, fordi hvis han trekker seg unna, om så bare bittelitt, så er det et tegn på at jeg har gått for fort frem.

Her er en video jeg filmet som viser hvordan jeg startet: 

• Liker 3
Skrevet
8 timer siden, Tabris skrev:

Det er ganske forståelig at de ikke er så glad i at noen kommer og "invaderer" i munnen på dem. Hun er nok ikke furten, men antagelig litt dempet fordi hun synes det er litt ubehagelig.

Du kan avslutte med godbit. Evt enda bedre: Pusse litt, godbit. Pusse litt, godbit osv. Så får hun mer positive assosiasjoner til det hele.

Jeg har nettopp begynt å trene tannpuss med min. Jeg startet med å bare løfte på leppen med fingrene og belønne. Jeg holder ham ikke på noen måte, fordi hvis han trekker seg unna, om så bare bittelitt, så er det et tegn på at jeg har gått for fort frem.

Her er en video jeg filmet som viser hvordan jeg startet: 

Jeg har også en Jappse jente. Hun lar meg holde på og er tålmodig. Hun får ikke så mange godbiter i form av hunde godt. Det er ikke bra for tennene hennes. 

Jeg trenger ikke tips. Lurte kun på hvordan andres hunder reagerer.

Skrevet

Flott st du setter tannhelsen i fokus :) det er viktig! 

Hunden kan ha vondt selv om dere er til tannrens to ganger i året.

Det er viktig å pusse tennene til hunden hver dag, dette kan dyrlege som har spesialisert seg på tenner lett vise. Det skal ikke gjøres med hard hånd naturligvis. 

Mange synes dette er rart, at man må pusse hver dag, men der danner seg bakterier og hull hos dem som hos oss. Og gå til en tannlege som har spesialisert seg innen tannhelse hos hunder.

Går man til en vanlig dyrlege blir det som å gå til fastlegen for problemer med tenna. 

Anonymkode: 6b79e...2a2

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er viktig å pusse tennene til hunden hver dag, dette kan dyrlege som har spesialisert seg på tenner lett vise. Det skal ikke gjøres med hard hånd naturligvis. 

Mange synes dette er rart, at man må pusse hver dag, men der danner seg bakterier og hull hos dem som hos oss. Og gå til en tannlege som har spesialisert seg innen tannhelse hos hunder.

Går man til en vanlig dyrlege blir det som å gå til fastlegen for problemer med tenna. 

Man fjerner tannstein, og de sjekker om det er løse tenner og trekker dem hvis de er løse, knekt eller ødelagt. 

For kun tannrens er det dyrepleiere som renser, ved trekking er det veterinærer. 

Du har ikke peiling på hva du skriver. Du bør ikke komme med råd. 

Anonymkode: fb728...cd2

Skrevet

Begge to ELSKER det. 😛 
Den vi hadde før var litt sånn "ok, la oss få det overstått".

MEN! Jeg vil bare påpeke viktigheten av det. Hundene våre har fått SÅ mye bedre tannhelse etter vi begynte å pusse, og den ene hunden vår levde hele sitt liv uten å ha behov for noen former for tannstell hos veterinær. 

Anonymkode: 34964...ced

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke bare det - det aller verste er vel kanskje om de får periodontitt f. eks. Altså, tannkjøttbetennelse.
Det fører til at de kan få løse tenner, miste tenner, ha behov for å trekke tenner, smerter etc.

Anonymkode: 34964...ced

Skrevet

Uff, hunden min hater tannpuss, noe av det verste hun vet. :( 

Anonymkode: e12ed...08e

Skrevet

Pusser ikke tenner på min hund. 10 år gammel og har hvite fine tenner, ikke vært behov for tannrens hos veterinær enn så lenge. Hadde jeg hatt en mindre rase derimot, hadde jeg nok vært nøye på det. Tannproblemer på små raser er ganske vanlig, dessverre.

Anonymkode: 94c9c...4ce

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pusser ikke tenner på min hund. 10 år gammel og har hvite fine tenner, ikke vært behov for tannrens hos veterinær enn så lenge. Hadde jeg hatt en mindre rase derimot, hadde jeg nok vært nøye på det. Tannproblemer på små raser er ganske vanlig, dessverre.

Anonymkode: 94c9c...4ce

Det er nettopp opp det. Jeg har en Chihuahua han må få tannrens mye oftere enn schæferen. 

Anonymkode: 54103...005

Skrevet
På 12.11.2018 den 1.44, AnonymBruker skrev:

Jeg har også en Jappse jente. Hun lar meg holde på og er tålmodig. Hun får ikke så mange godbiter i form av hunde godt. Det er ikke bra for tennene hennes. 

Jeg trenger ikke tips. Lurte kun på hvordan andres hunder reagerer.

Oi unnskyld meg, sier du spanjakk, neger og pakkis også eller? 70-taller ringer og vil ha tilbake lingoen sin.

Anonymkode: 458c3...dc9

• Liker 1
Skrevet

Går lekende lett.

Gjør det 3 ganger i uken.

Begge jeg har nå var blitt mishandlet og misbruk i hundekamp. ..tok 2 uker og de begynte å pusser tennene sine og sover i sengen  med meg🤐😛.

Blir jp ikke like nøye som gjør på meg selv men har spurt veterinær ved hvert besøk om de trenger tannrens og svaret har vært nei til nå 🙏

Anonymkode: 4f118...bdc

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...