AnonymBruker Skrevet 11. november 2018 #1 Skrevet 11. november 2018 Hei, jeg trenger hjelp sårt!! Noen engler der ute som kan løse disse to geometrioppgavene samt gi forklaring på hvorfor? Jeg setter enormt stor pris på det!! Beklager for dårlige bilder, men håper dere forstår og setter av tid til å løse disse!! Anonymkode: 5d52f...5f6
AnonymBruker Skrevet 11. november 2018 #2 Skrevet 11. november 2018 Kan svare på noe Vinkel dbe er 90 grader. Begrunnes med Thales´ setning: En periferivinkel som spenner over en bue på 180°, er 90°. Vinkel cab er periferivinkel og blir 30 grader. vinkel cdb blir 45 grader. Vis først at vinkel adc blir 90 grunnet tales setning. Da blir cdb halvparten. Vet ikke helt om dette stemmer, da Anonymkode: 8288b...5a6
domimik Skrevet 11. november 2018 #3 Skrevet 11. november 2018 Spør læreren din. De får betalt for å hjelpe deg.
stan Skrevet 12. november 2018 #4 Skrevet 12. november 2018 Første bildet : Trekantene er jo kongruente fordi de begge har sider med samme lengde. Begge har sidene a, b og c. I begge disse to trekantene vil vinklene ac og bc tilsammen være 90 grader siden vinkel ab er en rett vinkel. Da kan det argumenteres at rundt punktet B er to av vinklene tilsammen 90 grader, da må den siste DBE være 90. Det første arealet er jo fordi figuren er et trapes. Det andre er utrykket vi får når vi legger sammen arealene til de 3 trekantene og trekker sammen. Den med Pythagoras må jeg ha papir for å vise.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2018 #5 Skrevet 12. november 2018 1 minutt siden, stan skrev: Første bildet : Trekantene er jo kongruente fordi de begge har sider med samme lengde. Begge har sidene a, b og c. I begge disse to trekantene vil vinklene ac og bc tilsammen være 90 grader siden vinkel ab er en rett vinkel. Da kan det argumenteres at rundt punktet B er to av vinklene tilsammen 90 grader, da må den siste DBE være 90. Det første arealet er jo fordi figuren er et trapes. Det andre er utrykket vi får når vi legger sammen arealene til de 3 trekantene og trekker sammen. Den med Pythagoras må jeg ha papir for å vise. Jojo. Anonymkode: 204eb...b3d
stan Skrevet 12. november 2018 #6 Skrevet 12. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jojo. Anonymkode: 204eb...b3d Og problemet ditt er?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå