AnonymBruker Skrevet 11. november 2018 #1 Skrevet 11. november 2018 Vi har en guttunge på snart 2 år som syns det er moro å slå. Det startet etter at han begynte u barnehagen når han var 1,5, men barnehagen har ikke sett tendenser til at han slår, heldigvis. Vi vet ikke helt hvordan vi skal få bukt på det, eller reagere, så ønsker å høre med dere. Hvis han blir sint (får ‘nei’ og blir frustrert), så kan han finne på å slå mot en av oss foreldre, men som oftest bare hyler han og i 10 sekunder før det går over. Men i situasjoner hvor han blir litt oppgiret - ved lek etc, det er da slagene oftest kommer. Han klasker oss som regel med flathånda bak i nakken/over øret. Ler når han gjør det. Vi har vært konsekvense fra det startet. Sier at det ikke er lov å slå, at det gjør vondt, setter han ned og går unna. Hvis vi «mister» lunta og f.eks roper ‘au’ og ‘nei’, så ler han fordi reaksjonen er moro. Derfor prøver vi for alt vi kan å gi veldig lite oppmerksomhet. Ellers er han veldig glad i kos. Vi får klemmer og stryk på kinnet, og da roser vi mye. Han vet at det ikke er lov å slå. Vi har sett noen tilfeller med det ene søskenbarnet hans at han kan slå hånda mot henne hvis de krangler om en leke. Da tar jeg bort han og sier at det ikke er lov. Resulterer i hylgråt, men han får ikke slå mot andre. Jeg ser på forum at mange sier det er normalt rundt denne alderen, men likevel blir jeg nervøs av at han reagerer med å slå hånda mot oss både når han blir sint og er overgiret. Jeg og pappan slo aldri som barn (har besteforeldrene fortalt). Vi slår heller ikke som voksne, så han skal aldri ha sett andre slå hverandre. Vi forsøker kose mye med hverandre foran han. Hvis guttungen slår pappan gir jeg pappan mye oppmerksomhet. Stryker han og sier at pappa fikk vondt. Guttungen ser dog ikke ut til å bry seg. Ler og finner andre leker.. Noen som har tips? Vil forhindre at dette eskalerer. Anonymkode: 4e402...254
Puny Skrevet 11. november 2018 #2 Skrevet 11. november 2018 Tror derre gjør mye bra, og det er normalt at de slår litt. Fortsett å vær konsekvent. Hva med å lese noen bøker med han om dee å slå og om følelser. Snakke litt rund temaet uten at han er i sentrum, det er lettere å snakke om en karakter i en bok som slår enn å rette det mot han.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2018 #3 Skrevet 11. november 2018 7 timer siden, Puny skrev: Tror derre gjør mye bra, og det er normalt at de slår litt. Fortsett å vær konsekvent. Hva med å lese noen bøker med han om dee å slå og om følelser. Snakke litt rund temaet uten at han er i sentrum, det er lettere å snakke om en karakter i en bok som slår enn å rette det mot han. Vi får fortsette å håpe at det tar en naturlig slutt etterhvert Takk for tips! Anonymkode: 4e402...254
AnonymBruker Skrevet 11. november 2018 #4 Skrevet 11. november 2018 Ærlig spørsmål. Hvorfor kan dere ikke bli skikkelig sinte på ham? Hvis dere blir rasende hver gang han slår tviler jeg på at han vil slå. Anonymkode: dbd58...8e0
AnonymBruker Skrevet 11. november 2018 #5 Skrevet 11. november 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ærlig spørsmål. Hvorfor kan dere ikke bli skikkelig sinte på ham? Hvis dere blir rasende hver gang han slår tviler jeg på at han vil slå. Anonymkode: dbd58...8e0 Det tror jeg er en veldig dårlig ide. Det blir som å bli rasende for at han til tider kaster maten ned på gulvet. Han vet at vi ikke godtar det, men forståelse bak er han ikke klar over enda. Det ville også blitt falskt. Jeg blir jo ikke rasende på han, men ønsker å vise at vi kan håndtere sinnet vårt, eller energien vår på bedre måter. Blir man rasende har man plutselig et barn som er redd for mamman sin. Jeg skal være trygg og rettferdig. Da tror jeg også han etterhvert lærer rettferdighet, og empati. Anonymkode: 4e402...254 3
AnonymBruker Skrevet 11. november 2018 #6 Skrevet 11. november 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det tror jeg er en veldig dårlig ide. Det blir som å bli rasende for at han til tider kaster maten ned på gulvet. Han vet at vi ikke godtar det, men forståelse bak er han ikke klar over enda. Det ville også blitt falskt. Jeg blir jo ikke rasende på han, men ønsker å vise at vi kan håndtere sinnet vårt, eller energien vår på bedre måter. Blir man rasende har man plutselig et barn som er redd for mamman sin. Jeg skal være trygg og rettferdig. Da tror jeg også han etterhvert lærer rettferdighet, og empati. Anonymkode: 4e402...254 Du er kjempeflink ❤ Vil nok avta når han skjønner han ikke får noe oppmerksomhet ved slåingen. Min sønn slo alt og alle, da han skjønte at det var nyttesløst gikk det over til sussing også alt og alle (da fordi alle ga oppmerksomhet *nåååååw*) Anonymkode: 91da9...3d9 1
Gjest BearMama Skrevet 11. november 2018 #7 Skrevet 11. november 2018 (endret) Var en lignende tråd tidligere. Mye bra tips der. Endret 11. november 2018 av BearMama
AnonymBruker Skrevet 11. november 2018 #8 Skrevet 11. november 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ærlig spørsmål. Hvorfor kan dere ikke bli skikkelig sinte på ham? Hvis dere blir rasende hver gang han slår tviler jeg på at han vil slå. Anonymkode: dbd58...8e0 Rasende på et barn som ikke er to år engang? Ja, for all del, skrem vettet av ham. Det ville nok hjulpet skal du se. En blir ikke rasende på barn. En er bestemt og streng. Voksne skal vise at de har kontroll, og at de styrer følelser som det. Håper virkelig ikke at du har små barn du viser raseri overfor! Anonymkode: f7fe8...871 1
Gjest BearMama Skrevet 11. november 2018 #9 Skrevet 11. november 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ærlig spørsmål. Hvorfor kan dere ikke bli skikkelig sinte på ham? Hvis dere blir rasende hver gang han slår tviler jeg på at han vil slå. Anonymkode: dbd58...8e0 🙄
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå