AnonymBruker Skrevet 11. november 2018 #1 Skrevet 11. november 2018 Finnes det gode argumenter for at man ikke bør være fagorganisert? Jeg er i en prosess der jeg vurderer å fagorganisere meg. (Fellesforbundet) Til det finnes det goder som kollektiv hjem forsikring, fritids forsikring og grunnforsikring. Anonymkode: 1e65e...b5e
tånegla Skrevet 11. november 2018 #2 Skrevet 11. november 2018 Det er ikke goder som forsikring og tilbud som bør være drivkraft for å organisering. Folk bør organisere seg fordi fagorganisasjoner jobber for likelønn, rettigheter for ansatte, tariff og jobbsikkerhet. Om du liker å bli utnyttet, om de fagorganiserte går til streik og jobben din permitterer deg, da får du ikke "lønn" fra streikekassa. Så la være å organiser deg. 8
T-Rex Skrevet 11. november 2018 #3 Skrevet 11. november 2018 13 minutter siden, AnonymBruker said: Finnes det gode argumenter for at man ikke bør være fagorganisert? Jeg er i en prosess der jeg vurderer å fagorganisere meg. (Fellesforbundet) Til det finnes det goder som kollektiv hjem forsikring, fritids forsikring og grunnforsikring. Anonymkode: 1e65e...b5e Hvis du tenker å leve evig, uten å bli syk eller å noensinne komme i konflikt med sjefen, så er det økonomisk å ikke være fagorganisert. Ellers ikke. 6
AnonymBruker Skrevet 11. november 2018 #4 Skrevet 11. november 2018 Det koster jo penger. Men, du får trukket fra en god del av det på skatten, det innberettes automatisk. Mannen min jobbet et sted der en hel avdeling ble lagt ned. Da var det mange som angret de kronene de hadde spart på å droppe fagforening, de måtte jo da klare seg selv i prosessen. Som ble ganske stygg, naturligvis. Anonymkode: 6fae2...3a4 3
AnonymBruker Skrevet 11. november 2018 #6 Skrevet 11. november 2018 Tja, jeg kan heller skrive litt om fordelene, sånn bortsett fra at noen kollektivt forhandler bedre lønn, arbeidsvilkår og lånebetingelser. Hos oss får de fagorganiserte bedre turnuser (jobber i helse) fordi fagforeningen nekter å la dårlige løsninger gå gjennom, de fagorganiserte får bedre timelønn for å ta vakansvakter så turnusen bli godkjent, frå flere kurs og støtte til kurs i regi av fagforeningen, får støtte når det skjer organisatoriske endringer som vi mener er uakseptable, støtte ifm videreutdanning og ekstra lønn for ekstra kompetanse, og de gangene det har vært komflikt på arbeidsplassen (har dessverre opplevd noen ubrukelige avdelingsledere) har fagforeningen stilt opp for oss som er oganisert og talt vår sak, gitt hjelp i form av samtalestøtte og rådgiving. De som ikke er oganisert står alene når det skjer stor omveltninger, og du trenger ikke har gjort noe feil for at det skal ramme deg. Det kan være så enkelt som at noen må forflyttes fra en avdeling til en annen pga endret arbeidsmengde, da er det lettest å flytte de som ikke er organisert og kan skape mindre rabalder. Anonymkode: af08a...5da 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2018 #7 Skrevet 11. november 2018 33 minutter siden, tånegla skrev: Det er ikke goder som forsikring og tilbud som bør være drivkraft for å organisering. Folk bør organisere seg fordi fagorganisasjoner jobber for likelønn, rettigheter for ansatte, tariff og jobbsikkerhet. Om du liker å bli utnyttet, om de fagorganiserte går til streik og jobben din permitterer deg, da får du ikke "lønn" fra streikekassa. Så la være å organiser deg. Nettopp. Å være fagorganisert handler i all hovedsak om solidaritet, men de fleste ønsker bare å se «hva får JEG ut av det». Selv om det er mange personlige fordeler også. Spesielt med den regjeringen vi har i dag er det viktigere enn noen gang å være organisert. Anonymkode: bdeca...af0 4
AnonymBruker Skrevet 11. november 2018 #8 Skrevet 11. november 2018 men om man jobber igjennom bemanning selskap, da jobber du som organisert uten tariffavtale. Det er vel umulig å være organisert og samtidig jobbe under tariffavtale? Om fagforeningen jobber for min lønn, så ligger jeg under det som forventes av meg som fagutdannet norsk person ved å jobbe igjennom bemanning selskap. Vil egentlig min fagforening gi meg bedre lønn? Anonymkode: 1e65e...b5e
AnonymBruker Skrevet 11. november 2018 #9 Skrevet 11. november 2018 11 minutter siden, AnonymBruker said: men om man jobber igjennom bemanning selskap, da jobber du som organisert uten tariffavtale. Det er vel umulig å være organisert og samtidig jobbe under tariffavtale? Om fagforeningen jobber for min lønn, så ligger jeg under det som forventes av meg som fagutdannet norsk person ved å jobbe igjennom bemanning selskap. Vil egentlig min fagforening gi meg bedre lønn? Anonymkode: 1e65e...b5e Lønnsmessig er det sjelden mye å hente. Jeg tjener ikke bedre enn uorganiserte i min stilling, og det bør jeg heller ikke gjøre. Arbeidsgiver betaler jo for en tjeneste, for dem er det likegyldig om du er organisert eller ikke. Selv er jeg organisert først og fremst fordi vi har en ustabil ledelse som ofte legger seg ut med de ansatte. Behovet for bistand er dermed tilstede, og sånt er dyrt å skaffe på egenhånd. Jeg ville dog aldri blitt med i LO eller noen som sender kontingenten min til rødgrønne partier, det er misbruk av medlemmenes penger. Heldigvis finnes det mer nøytrale organisasjoner som er partipolitisk uavhengige. Anonymkode: 1f557...6c5
AnonymBruker Skrevet 11. november 2018 #10 Skrevet 11. november 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Lønnsmessig er det sjelden mye å hente. Jeg tjener ikke bedre enn uorganiserte i min stilling, og det bør jeg heller ikke gjøre. Arbeidsgiver betaler jo for en tjeneste, for dem er det likegyldig om du er organisert eller ikke. Selv er jeg organisert først og fremst fordi vi har en ustabil ledelse som ofte legger seg ut med de ansatte. Behovet for bistand er dermed tilstede, og sånt er dyrt å skaffe på egenhånd. Jeg ville dog aldri blitt med i LO eller noen som sender kontingenten min til rødgrønne partier, det er misbruk av medlemmenes penger. Heldigvis finnes det mer nøytrale organisasjoner som er partipolitisk uavhengige. Anonymkode: 1f557...6c5 finnes det andre fagorganiseringer enn fellesforbundet for dem som jobber innen bygg og anlegg? Anonymkode: 1e65e...b5e
AnonymBruker Skrevet 11. november 2018 #11 Skrevet 11. november 2018 De eneste grunnene jeg kan se på rappen er hvis man f. eks. er selvstendig næringsdrivende og har et rent kontraktuelt forhold med bedriften (da har man ikke rettigheter som ansatt uansett) eller at man allerede har et apparat rundt seg som også kan tilby juridisk/HR hjelp hvis det skulle bli behov for det. Men da må man ha gode forsikringer, evt. bruke mye penger på slik hjelp selv, og i praksis ser jeg ikke at dette lønner seg for de fleste. Anonymkode: b01ee...c76
AnonymBruker Skrevet 11. november 2018 #12 Skrevet 11. november 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Finnes det gode argumenter for at man ikke bør være fagorganisert? Jeg er i en prosess der jeg vurderer å fagorganisere meg. (Fellesforbundet) Til det finnes det goder som kollektiv hjem forsikring, fritids forsikring og grunnforsikring. Anonymkode: 1e65e...b5e For å si det sånn.. Hvis du blir forbi gått i økning av stillingsprosent.. Hvis du blir truet med oppsigelse på usaklig grunnlag.. Hvis du blir behandlet dårlig av ledelsen.. Uten fagorganisasjon kan du glemme at noen står opp for deg, eller at du får det du har rett på med mindre de gir det av seg selv. Du kan lett komme til å angre alvorlig på å ikke være organisert.. Mvh en som har trengt det TO ganger i to ulike settinger Anonymkode: 66938...cc5
AnonymBruker Skrevet 11. november 2018 #13 Skrevet 11. november 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: For å si det sånn.. Hvis du blir forbi gått i økning av stillingsprosent.. Hvis du blir truet med oppsigelse på usaklig grunnlag.. Hvis du blir behandlet dårlig av ledelsen.. Uten fagorganisasjon kan du glemme at noen står opp for deg, eller at du får det du har rett på med mindre de gir det av seg selv. Du kan lett komme til å angre alvorlig på å ikke være organisert.. Mvh en som har trengt det TO ganger i to ulike settinger Anonymkode: 66938...cc5 Men jeg havner allikevel i klemm, siden jeg ikke får kommet i en tariff ordning, og vil da jobbe organisert uten tarifflønn. Dessuten har dem som jobber i tariff fem uker ferie, mens dem uten tarifflønn har kun fire uker ferie. Anonymkode: 1e65e...b5e
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #14 Skrevet 6. februar 2022 Altså, hvis man er sikker på at man får hjelp hvis det skjer noe, er det ingen argumenter mot, men i mange saker får man ikke hjelp og føler at å være organisert er bortkastet Anonymkode: 13a38...8a9
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #15 Skrevet 6. februar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Altså, hvis man er sikker på at man får hjelp hvis det skjer noe, er det ingen argumenter mot, men i mange saker får man ikke hjelp og føler at å være organisert er bortkastet Anonymkode: 13a38...8a9 Det er en sikkerhet å ikke bli utnyttet. Anonymkode: 1e65e...b5e
sicario Skrevet 6. februar 2022 #16 Skrevet 6. februar 2022 T-Rex skrev (På 11.11.2018 den 11.44): å noensinne komme i konflikt med sjefen, så er det økonomisk å ikke være fagorganisert. Ellers ikke. Som en sidenote. Husker jeg var i en konflikt med en ansatt. Den ansatte hadde med tillitsvalgt i et møte. Jeg hadde med hovedtillitsvalgt, da jeg var organisert i samme forbund. Var et interessant møte 😂
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #17 Skrevet 6. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 11.11.2018 den 18.24): For å si det sånn.. Hvis du blir forbi gått i økning av stillingsprosent.. Hvis du blir truet med oppsigelse på usaklig grunnlag.. Hvis du blir behandlet dårlig av ledelsen.. Uten fagorganisasjon kan du glemme at noen står opp for deg, eller at du får det du har rett på med mindre de gir det av seg selv. Du kan lett komme til å angre alvorlig på å ikke være organisert.. Mvh en som har trengt det TO ganger i to ulike settinger Anonymkode: 66938...cc5 Hva om du mener grunnlaget er usaklig, men sjefen mener det er saklig? Hvem gidder å ta opp sånne kamper? Anonymkode: 13a38...8a9
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #18 Skrevet 6. februar 2022 sicario skrev (26 minutter siden): Som en sidenote. Husker jeg var i en konflikt med en ansatt. Den ansatte hadde med tillitsvalgt i et møte. Jeg hadde med hovedtillitsvalgt, da jeg var organisert i samme forbund. Var et interessant møte 😂 Haha. Hvordan endte det? Anonymkode: 13a38...8a9
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #19 Skrevet 6. februar 2022 Hvordan blir man organisert egentlig? Skal jeg ringe dem først eller bare registrere meg elektronisk? Anonymkode: 13a38...8a9
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #20 Skrevet 6. februar 2022 Det er dyrt! Man er allerede beskyttet av arbeidsmiljøloven De er dårlige til å forhandle lønn/goder Anonymkode: 9b1d1...96d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå