AnonymBruker Skrevet 11. november 2018 #1 Skrevet 11. november 2018 Tar dere barnet med på lekebutikken og lar det velge en leke til noen hundrelapper uten at det er noen anledning? Anonymkode: 4cee5...683
AnonymBruker Skrevet 11. november 2018 #2 Skrevet 11. november 2018 Ja, men da med penger som er spart fra bursdager eller jul Anonymkode: fc438...1b8
Chablis Skrevet 11. november 2018 #3 Skrevet 11. november 2018 Ja i blant gjør jeg det. Når jeg har penger til overs og vi er på bytur feks. Jeg kjøper meg ting jeg ikke nødvendigvis trenger, som sminke, smykker, parfyme, bøker, interiør så hvorfor skal jeg ikke la barna mine få denne muligheten også i blant.. 5
Sushi Skrevet 11. november 2018 #4 Skrevet 11. november 2018 Nei. Men en sjelden gang gjør besteforeldrene det. Jeg kjøper det de trenger av klær og utstyr. Jeg har ikke lyst å lære dem opp til unødvendig forbruk, og synes det er fint om de kan ønske seg ting før de får dem. Handler heller ikke dilldall til meg selv 3
AnonymBruker Skrevet 11. november 2018 #5 Skrevet 11. november 2018 3 minutter siden, Sushi skrev: Nei. Men en sjelden gang gjør besteforeldrene det. Jeg kjøper det de trenger av klær og utstyr. Jeg har ikke lyst å lære dem opp til unødvendig forbruk, og synes det er fint om de kan ønske seg ting før de får dem. Handler heller ikke dilldall til meg selv De kan jo ønske seg ting ellers i året også, ikke bare til jul og bursdag. Det er kjempekoselig å ovveraske både mann og barn. Av oss får de heller ikke så voldsomme gaver til jul og bursdag, da blir det gjerne noe de trenger av klær, fordi da er det så voldsomt mange gaver uansett fra familie og venner. Anonymkode: 00679...a01 2
Biloba Skrevet 11. november 2018 #6 Skrevet 11. november 2018 Vår er ikke fylt 3, og får ikke velge seg ting i lekebutikken. Med vinterbarn blir det lang tid mellom bursdag og neste jul, og det fornyes på leker og utstyr pga utvikling og sommersesong. 1
Sushi Skrevet 11. november 2018 #7 Skrevet 11. november 2018 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: De kan jo ønske seg ting ellers i året også, ikke bare til jul og bursdag. Det er kjempekoselig å ovveraske både mann og barn. Av oss får de heller ikke så voldsomme gaver til jul og bursdag, da blir det gjerne noe de trenger av klær, fordi da er det så voldsomt mange gaver uansett fra familie og venner. Anonymkode: 00679...a01 Ja, selvfølgelig kan man ønske seg ting ellers i året også, men man trenger ikke å få alt man ønsker seg. Personlig ønsker jeg ikke å bidra til det enorme forbruket som veldig mange i dagens samfunn har. Prøver også å begrense gavehaugen til jul, og heller få til spleiselag på litt større ting med god kvalitet (sykkel, ski osv.).
AnonymBruker Skrevet 11. november 2018 #8 Skrevet 11. november 2018 Ja, det hender🙂 Og da sier jeg til barnet at vi skal kjøpe en ting fordi jeg synes at barnet fortjener det. Så sier jeg hvorfor jeg synes barnet fortjener det = spontan belønning. Anonymkode: a8bbd...667 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2018 #9 Skrevet 11. november 2018 Det skjer ytterst sjeldent. Hilsen mor til enebarn. Anonymkode: f7b21...611
AnonymBruker Skrevet 11. november 2018 #11 Skrevet 11. november 2018 Ja, far hadde gjort det enda oftere hadde det ikke vært for at jeg nekter ham det.. Anonymkode: f7492...312
Minlillelykke Skrevet 11. november 2018 #12 Skrevet 11. november 2018 Veldig sjeldent. Skjer stortset ved besøk hos lege som ender med blodprøve. Ca 1 gang i året
Arkana Skrevet 11. november 2018 #13 Skrevet 11. november 2018 Veldig sjelden. Alle barna våre har bursdag på vinteren som gjør at avstanden bursdag-jul er kort og så er det lang tid til neste gaveanledning. Vi startet derfor en tradisjon med sommergave hvor de i sommerferien får velge seg en gave selv. Utover det hender det de får småting, men ikke noe mer. Utstyr som ski, sykkel o.l. får de ved behov.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2018 #14 Skrevet 11. november 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Tar dere barnet med på lekebutikken og lar det velge en leke til noen hundrelapper uten at det er noen anledning? Anonymkode: 4cee5...683 Noen ganger. Feks i sommerferier, før vi skal på hytta i påsken så de kan ta med noe nytt og spennende ol. Har ikke så veldig god råd, men prøver å spare littt opp så de får litt utenom. Anonymkode: 50048...8ce
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 11. november 2018 #15 Skrevet 11. november 2018 Veldig sjelden. De får så ekstremt mye dill av besteforeldre, tanter og onkler at hvis jeg også skulle drevet med det, hadde huset vårt vært overfylt av ubrukelige dingser for lenge siden...
Vera Vinge Skrevet 11. november 2018 #16 Skrevet 11. november 2018 Nei, det har jeg aldri gjort. Dvs det har hendt de har fått velge seg et blad i matbutikken ved spesielle anledninger, som når det er ferie eller de har vært hos legen e. l. De har bursdag like etter jul, så ja, det blir lenge til neste gaveanledning, men jeg syns det er begrenset hvor mye leker og ting de trenger. De får ikke noe særlig av andre utenom heller. Det hender besteforeldre har kjøpt klær til dem, da, og det syns de er stas. Kanskje ekstra mye fordi de ikke er vant til å få gaver så veldig ofte. Om de trenger noen nye bøtter eller lignende uteleker om sommeren, så kjøper vi det, altså, men da bestemmer vi at det er det vi kjøper. Og argumentet med "jeg kjøper meg jo ting utenom, så hvorfor skal ikke barna få", syns jeg ikke er noe godt argument. Det er forskjell på barn og voksne og hva man trenger til en hver tid og barna mine får hvertfall mer gaver til jul og bursdag enn jeg får. I tillegg kan man jo se på sitt eget forbruk også, kanskje man selv heller ikke trenger ting hele tiden. Og så syns jeg det er viktig i et oppdragelsesøyemed at barn må lære at de ikke kan få alt mulig både fordi de må forholde seg til at ting koster penger, at det ikke er bra å bare kjøpe alt mulig mtp at det krever ressurser å produsere ting, og ikke minst at det er noe med å bruke kreativiteten med de lekene man har framfor å være avhengig av noe nytt og spennende hele tiden. 4
AnonymBruker Skrevet 11. november 2018 #18 Skrevet 11. november 2018 Ja, det kan jeg gjøre om det er lenge siden han har fått noe, men da ikke store dyre ting. Vi kan også gå i leketøysbutikker og kikke, gir da beskjed på forhånd at vi ikke skal kjøpe noe. Det pleier gå veldig fint 😊 Anonymkode: ecc1a...a0f 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2018 #19 Skrevet 11. november 2018 Ja, det gjør vi. Jeg har vinterbarn, så de får velge seg en sommerleke i gave. Det har jeg også hatt i oppveksten da jeg er desemberbarn selv. Ellers er det småting, men de får det de trenger av klær og sportsutstyr i tillegg. En ting jeg ikke er streng på er bøker. Det får de mye av gjennom året. Og ja, man kan gå på biblioteket, men jeg liker å ha bøkene selv og trives med et hus med mye bøker i. Anonymkode: 91c63...184 1
Gjest Dorey Skrevet 11. november 2018 #20 Skrevet 11. november 2018 Ja, det kan godt skje. Ikke kjempeofte, men innimellom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå