Gå til innhold

Hvorfor er mennesker så fæle til å skylde på ting?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er deprimert, og jeg kaller meg det ikke på gøy en gang, for jeg går til psykolog nå og de ser alle tegn. Jeg bruker ingen rusmidler. Jeg har blitt deprimert likevel. Men så er saken, hvorfor skylder folk på rusmidler så fort noen prøver det? Hadde jeg tatt en sig med hasj, så hadde hasjen fått skylden med en gang! drikker jeg meg full en kveld, hadde alkohol fått skylden. 
Det finnes deprimerte mennesker som bruker dette ja....og man ser jo her inne også at mange mener at det skyldes rusmiddelet. men tenker ikke folk at depresjonen kan  oppstå uten? 

Anonymkode: c50de...702

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klart den kan oppstå uten rusmidler. 

Men siden depresjon er en kjent bivirkning av misbruk av rusmidler så er det mest fornuftig å se på dette først pluss at dersom en person har et rusmiddelproblem så er første prioritet å behandle dette for så å behandle underliggende årsaker som feks depresjon, angst traume etc. Dette fordi et rusmiddelproblem kan være dødelig, depresjon i seg selv er ikke det. 

Skrevet

De ser også på hvilke medisiner du går på. Hormonpiller er en kjent skurk mtp depresjon. Men, klart man kan bli deprimert helt uten noen åpenbar grunn. 

Skrevet
10 minutter siden, Duff skrev:

De ser også på hvilke medisiner du går på. Hormonpiller er en kjent skurk mtp depresjon. Men, klart man kan bli deprimert helt uten noen åpenbar grunn. 

Men jeg går ikke på NOE

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg går ikke på NOE

Så flott! Da kan man begynne å behandle depresjonen uten å måtte behandle andre ting først. Det er jo veldig bra for deg. 😊😊

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg går ikke på NOE

Det går jo ikke på å skylde på ting, men man må rydde bort konkrete årsaker først. Det fungerer ikke å behandle depresjon dersom du er rusmisbruker, da må rusen bort først.

Anonymkode: 3bf52...6db

Gjest Vanlig fyr
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Det finnes deprimerte mennesker som bruker dette ja....og man ser jo her inne også at mange mener at det skyldes rusmiddelet. men tenker ikke folk at depresjonen kan  oppstå uten? 

Det er mye uvitenhet rundt dette dessverre. Men faktum er at mange med psykiske problemer ruser seg....og det kalles selvmedisinering.  

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det går jo ikke på å skylde på ting, men man må rydde bort konkrete årsaker først. Det fungerer ikke å behandle depresjon dersom du er rusmisbruker, da må rusen bort først.

Anonymkode: 3bf52...6db

Nettopp. 

Skrevet

Kan det være fordi hjernen leter etter sammenhenger? Ofte så tar vi feil. Jeg er ganske rolig og avslappet i kroppen om morgenen (naturlig nok) men etterhvert blir jeg angstfylt. Jeg kunne jo skyldt på kaffen jeg har drukket. Jeg vet at det skjer uavhengig av kaffe, men noen andre hadde syntes det var logisk.

Anonymkode: e400b...068

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...