Gå til innhold

Er det ei greie å gi slemme barn kull til jul? Vurderer det seriøst

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kam det være en nyttig lekse for gutten min å få kull i stedet for gaver til jul? Han har alltid vært slem og utagerende, men i år har det tatt helt av. Han går i 7 klasse og har blitt utredet forskjellige steder uten noen diagnose eller noe. 

Uten å gi for mye detaljer som kan avsløre identitet, så har han bare i år kalt jentene i klassen for horer, sendt fæle bilder rundt på nett og vandalisert møbler i klasserommet. Han er også fæl hjemme med sine søsken, bare katten får kos og vennlige ord. 

I går gav han meg ønskeliste for julegaver, og det er flere dyre ting der. Siden kjærlighet og rasjonelle konsekvenser ikke hjelper, så vurderer jeg dette. Hva tenker dere?

Anonymkode: dc416...ce2

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan fint droppe dyre gaver med god samvittighet. Jeg vurderer å gi søsteren min kull til jul, men hun er voksen da :ler:

Anonymkode: 17a66...e1d

• Liker 5
Skrevet

Jeg hadde i så fall forberedt han på at det ikke blir noen gaver i år slik at julekvelden ikke blir ødelagt av storkrangel... 

Jeg synes dette var en vanskelig problemstilling men min umiddelbare tanke er at jeg i stedet for å nekte gaver hadde gitt veldedighetsgaver som donasjoner i hans navn og gitt han kortet. Evt satt pengene jeg skulle brukt på gaven på en konto og gitt han kontoutskriften med beskjed om at de pengene blir hans først når dere ser en varig endring i oppførsel. 

• Liker 11
Skrevet
Akkurat nå, RaraAvis78 skrev:

Ingen barn er slemme. Ville heller fokusert hvorfor han oppfører seg sånn. Det er alltid en grunn. Be om hjelp på helsestasjonen.

Ja. Og kull hjelper garantert ikke på annet enn å eskalere situasjonen. 

Anonymkode: b3cd1...621

• Liker 34
Skrevet

Jula er ikke tida for å markere konsekvenser.... det burde du heller gjort de andre ukene i året.  Å ikke gi gaver til jul gjør neppe en "slem" gutt snillere.....

Anonymkode: 9c000...7ea

• Liker 33
Skrevet
1 minutt siden, RaraAvis78 skrev:

Ingen barn er slemme. Ville heller fokusert hvorfor han oppfører seg sånn. Det er alltid en grunn. Be om hjelp på helsestasjonen.

Hvorfor skal noen alltid prate ting i hjeeeeel? Enkelte unger har faktisk bare problemer med å oppføre seg ordentlig og trenger strenge konsekvenser! Nytter ikke å lage en kopp te med en god samtale da. 

TS forteller om flere utredninger så det har vært fagfolk i bildet. 

Anonymkode: 61197...21b

• Liker 13
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal noen alltid prate ting i hjeeeeel? Enkelte unger har faktisk bare problemer med å oppføre seg ordentlig og trenger strenge konsekvenser! Nytter ikke å lage en kopp te med en god samtale da. 

TS forteller om flere utredninger så det har vært fagfolk i bildet. 

Unger som oppfører seg sånn trenger hjelp. Ikke kull istedet for julegaver....

• Liker 31
Skrevet

Hvis du har lyst til å skape et jævlig barndomsminne for sønnen din, gir du ham kull i gave. Dere bør finne ut hva som ligger bak denne adferden. Det finnes ikke vanskelige barn, bare barn som har det vanskelig. 

Anonymkode: 787de...03c

• Liker 18
Skrevet

Nå må folk huske på at dette er snakk om en gave, den fra mor. 

Barnet får sikkert allikevel gaver fra venner og øvrig familie. 

Ja denne julen vil i så fall sette en støkk i han men det høres ut som akkurat hva gutten trenger. 

• Liker 3
Gjest supernova_87
Skrevet

Med en mor som SERIØST vurderer å gi ETT av barna sine kull på julekvelden så har man i alle fall en potensiell forklaring for hvorfor gutten er som han er. 

Snakk med sønnen din, gi ham positiv oppmerksomhet, gjør ting sammen med ham. Finn ut av dette. 

Skrevet

Straff er ihvertfall ikke veien å gå. Vet det er vanskelig, men man må finne ut hva som er årsaken til denne oppførselen

• Liker 7
Skrevet

Troll videre et annet sted TS. 

Ingen tror vel på at en forelder ønsker å straffe ulovlige og antisosiale handlinger på en slik teit måte?

Anonymkode: 9fd27...709

• Liker 5
Skrevet

Det kan virke som om gutten har noen behov her som ikke blir sett. 

Anonymkode: 0be64...178

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Troll videre et annet sted TS. 

Ingen tror vel på at en forelder ønsker å straffe ulovlige og antisosiale handlinger på en slik teit måte?

Anonymkode: 9fd27...709

Nå må folk seriøst SLUTTE å beskylde alle her inne for trolling! 

Og jeg vedder på at alle som svarer stakkars barn osv aldri har hatt egne barn i denne situasjonen! Veldig lett å sette seg på høy hest når man ikke vet hva man snakker om! 

• Liker 7
Skrevet
6 minutter siden, Rainstorm skrev:

Med en mor som SERIØST vurderer å gi ETT av barna sine kull på julekvelden så har man i alle fall en potensiell forklaring for hvorfor gutten er som han er. 

Snakk med sønnen din, gi ham positiv oppmerksomhet, gjør ting sammen med ham. Finn ut av dette. 

Dette!! :opplyser:

• Liker 7
Skrevet

Han bør som andre få vanlige gaver. Ikke straff han julaften.

Virker som ts gjør hva hun kan. Fagfolk er inne i bildet og prøver å finne ut av det.

Men noen mennesker er faktisk ikke snille. Uten at det har med omgivelsene å gjøre. Kanskje han ER slem. De må jo bare fortsette å se om de kan finne ut av det. Tiden vil vise.

Ikke gjør julaften til en kamparena. Det vil ødelegge dagen for alle.

Anonymkode: 973c7...7ca

• Liker 10
Skrevet

Min mor hadde en fin metode. Hun pakket inn forskjellige tomme esker i gavepapir. Hver gang en av oss var «slem» kastet hun en av «gavene» i peisen mens vi så på. Kan love at det fungerer (vi visste ikke da at det var tomme esker).

Anonymkode: 00e1e...8a6

• Liker 11
Skrevet

Det hadde jeg ikke gjort. Skjønner at du er i en vanskelig situasjon.

Anonymkode: ab81d...63e

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå må folk seriøst SLUTTE å beskylde alle her inne for trolling! 

Og jeg vedder på at alle som svarer stakkars barn osv aldri har hatt egne barn i denne situasjonen! Veldig lett å sette seg på høy hest når man ikke vet hva man snakker om! 

Jeg har hatt barn som har slitt enormt. Tøffe tak, konsekvenser i det daglige, oppfølging fra diverse instanser. Vi sto på til vi var blå!! Ikke ET SEKUND  tenkte jeg at barnet ikke skulle få julegave!! 

Barn med adferdsproblemer trenger hjelp, klare grenser, forutsigbare konsekvenser og voksne som følger opp  Å gi  kull i stedet for gave??? Vel, da er alt grunnlag for mor og sønn relasjon ødelagt for lang lang tid fremover ihvertfall.....

• Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...