Gå til innhold

Hva gir du 5 åringen din til jul?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fint om noen vil dele tips 😊

Anonymkode: b65bc...af0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En badekåpe og skøyter. Leker har han mer enn nok av, og tanter/onkler fikser som regel en kul leke. 

Skrevet

Skateboard og beskyttelsesutstyr. Det er det eneste hun ønsker seg i hele verden😂

Anonymkode: fce2d...8a8

• Liker 1
Skrevet

Kull.

Anonymkode: d1389...fc5

Skrevet

En fin kjole hun har ønsket seg lenge

Anonymkode: 82dd5...b1a

Skrevet

Vi har bare ett barn, så bruker litt ekstra penger. Går endel i Lego og bøker. 

Hadde vi hatt flere barn ville det nok blitt litt mindre. 

Anonymkode: 83d65...f65

Skrevet

Hun får nettbrett, Shopkins Scooter, Pomsies, Cupcake Surprise, Teeny Ty-veske og Hatchimals. Nettbrettet gjør at julegaven i år blir ekstra dyr, vanligvis bruker vi ikke så mye.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Arkana skrev:

Hun får nettbrett, Shopkins Scooter, Pomsies, Cupcake Surprise, Teeny Ty-veske og Hatchimals. Nettbrettet gjør at julegaven i år blir ekstra dyr, vanligvis bruker vi ikke så mye.

Hvorfor så mye ekstra? Holder det ikke med nettbrettet? 

Anonymkode: be17d...299

• Liker 8
Skrevet

Sykkel.

Anonymkode: fed76...af8

Skrevet

Vi gir et par Lego sett og noen småting. Vi har ikke noe særlig familie så han får bare gaver fra 5 stk utenom oss.

Anonymkode: ba8da...e99

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor så mye ekstra? Holder det ikke med nettbrettet? 

Det er vel opp til oss, er det ikke? 

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, Arkana skrev:

Lykke til i framtiden med å vedlikeholde en slik standard.

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, CaramelDevil skrev:

Lykke til i framtiden med å vedlikeholde en slik standard.

Det trenger du ikke bekymre deg for. :) 

Jeg synes forøvrig det er ganske spesielt å kritisere utelukkende basert på årets gaveliste. Vi har liten familie så det er ingen som helst fare for at barna våre svømmer i gaver eller blir bortskjemte hvis det er det dere er så redde for, men jeg tror nok ikke det var omtanke for barna dere først og fremst hadde i tankene her. 

• Liker 2
Skrevet
18 minutter siden, Arkana skrev:

Joda, så visst er det det, var ikke noe kritikk eller noe sånt, var bare et spørsmål siden du skrev at det ble litt dyrere enn vanlig😊

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Joda, så visst er det det, var ikke noe kritikk eller noe sånt, var bare et spørsmål siden du skrev at det ble litt dyrere enn vanlig😊

Ok, da beklager jeg at jeg tolket det i overkant kritisk. :) Som jeg skrev har vi liten familie så det hadde blitt trist under treet om ikke vi kompenserte litt, men som sagt kjøper vi likevel ikke så dyre gaver vanligvis og de to eldste får ikke dyrere gaver i år bare fordi lillesøster får det (et annet år kan det være de trenger noe dyrt, så det jevner seg ut).

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, Arkana skrev:

Det trenger du ikke bekymre deg for. :) 

Jeg synes forøvrig det er ganske spesielt å kritisere utelukkende basert på årets gaveliste. Vi har liten familie så det er ingen som helst fare for at barna våre svømmer i gaver eller blir bortskjemte hvis det er det dere er så redde for, men jeg tror nok ikke det var omtanke for barna dere først og fremst hadde i tankene her. 

De lurte oppriktig, kunne du ikke bare svart dette med en gang da, slik at folk forstår.

Anonymkode: ceb8d...b86

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De lurte oppriktig, kunne du ikke bare svart dette med en gang da, slik at folk forstår.

Anonymkode: ceb8d...b86

Vi har det vi mener er en god grunn til å kjøpe den mengden gaver til barna som vi gjør og det ligger en bevisst tanke bak, men om andre vil kjøpe bare fordi de har lyst eller har råd så er det vel opp til dem? Jeg synes ærlig talt ikke man skal trenge å måtte forsvare seg overfor nysgjerrige fremmede på KG. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg har en som blir 5 på nyåret, og vi vurderer om vi skal gi ham et nettbrett på deling med storebroren. Egentlig hadde jeg ikke tenkt på å gi ham nettbrett ennå, men storebror på snart 7 etterlyser muligheten til å spille og det blir vanskelig på det nettbrettet de pleier å bruke til film (trenger plassen til andre ting enn spill). Vanligvis pleier de å få en praktisk gave av oss, som skøyter, ski, sykkel o. l. De får typisk mer spennende gaver av besteforeldre og øvrig familie. 

Skrevet
1 minutt siden, Arkana skrev:

Vi har det vi mener er en god grunn til å kjøpe den mengden gaver til barna som vi gjør og det ligger en bevisst tanke bak, men om andre vil kjøpe bare fordi de har lyst eller har råd så er det vel opp til dem? Jeg synes ærlig talt ikke man skal trenge å måtte forsvare seg overfor nysgjerrige fremmede på KG. 

Men da trenger man vel heller ikke og uttrykke hvor mye man kjøper til 5-åringen sin? Jeg synes absolutt ikke at et barn, uansett alder - trenger å få så mye pakker til jul. Du nevner jo at du prøver å komponsere for hvert barn, og da betyr det jo at alle barna får så masse når det er deres tur. Hadde forstått det om det var noe de virkelig trengte her og nå (f.eks nye klær), men det du ramser opp kan ikke jeg se for meg at 5-åringen trenger akkurat nå. Du kunne ha fordelt det over jul og bursdag. Hvis det er slik at disse tingene er på tilbud nå, kan du gjemme noe til neste år. Prisen legger jeg meg ikke borti, men mengden av gaver.

Jeg tenker også på miljøet vårt. Bruk-kast-samfunn. Hvordan skal det bli når hver unge får 4-5 gaver av sine foreldre? Tenker du ikke på miljøet i det hele tatt? Barna legger jo ikke så godt merke til hvor mange pakker som ligger under juletreet, tror de er mer enn nok takknemlig for det de får - spesielt hvis de får tingen de ønsker seg veldig. Alt kommer jo ikke til å bli brukt med en gang. Det handler om å lære barna at de ikke kan få alt de ønsker seg, og at de må vente. Kjøp når de trenger det. Slik er iallefall jeg vokst opp. 

Når du først skriver her på KG, må du også tåle å bli kritisert. Vi er trossalt i et forum, der vi har ytringsfriheten vår på vår side.

Anonymkode: eaefa...098

• Liker 1
Skrevet

Nå drar du ting fullstendig ut av proporsjoner. Du aner virkelig ingenting om hva vi forbruker og hva vi gjør for miljøet og det handler om veldig mye mer enn julegaver. Jeg takker for meg i denne tråden. Håper TS kan overse disse tåpelige avsporingene.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...